Gå til innhold

Fersk i gamet! Råd og tips?


chissa_uk

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg er en 17 åring som er helt fersk i dette gamet. Sykling har vært et ganske ukjent fenomen for meg utenom å bruke det som ett fremkomstmiddel til å fra trening, butikken o.l. Det eneste seriøse forholdet jeg har hatt til sykling er to spinning-timer.

 

Det jeg nå lurer på er om noen kunne gitt meg tips og råd frem til juni måned, da jeg skal stille opp i et ritt på 80 km. Målet mitt der er å slå fattern, som har deltatt i dette rittet to år på rad. Han siste tid var 3 timer og 30 min. Jeg er veldig vant med trening, og trener for det meste styrke 3-5 ganger i uken. Det blir noen ganger litt kondisjon og, hvor jeg jogger ute. Jeg har også spillt fotball nesten hele livet, men nå bare på hobby-basis.

 

Problemet er bare at jeg har ingen erfaring med sykling verken taktisk,teknisk eller ferdighetsmessig. Noen av dere som leser dette kan jeg tenke meg har godt med tips til hvordan jeg bør begynne å forberede meg og hva som må til for at jeg skal komme godt under 3 timer og 30 min.

 

Håper på veldig mange positive svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke supererfaren selv, men har syklet litt.

 

Spinning er god trening, så lenge ikke været tillater utetrening.

 

Skaff deg pulsklokke. Du trenger ikke noe fancy, bare noe som sier deg hva pulsen din er akkurat nå. Bruk den i treningen. Finn grensene dine. Du har ikke særlig utbytte av den før du har lært deg hvor grensene dine er. Jeg bruker den feks på den måten at når jeg kommer til en bakke så vet jeg at jeg ikke sprekker så lenge pulsen er under 180. Dersom jeg sykler med noen og merker at pulsen min begynner å gå over 180 så lar jeg dem dra fra meg. Sprekker du er du uansett ferdig.

 

Lær deg å sykle sammen med andre. Det å ligge i et felt og ligge på hjulet til andre gir deg enormt mye gratis i et ritt. Men dette må læres, ellers kan farlige situasjoner oppstå. Kjedesykling er det vel også kalt dersom man er et stort nok felt.

Les denne:

http://www.google.com/url?sa=t&source=...Q61jwsKBF1VTucQ

 

 

Venn deg til å sitte på setet og sykle i 4 timer. De fleste spinningtimer er 45-75 minutter. Du bør ihvertfall ha deg noen økter på over 3 timer før rittet.

 

Hvilket ritt er det snakk om?

Lenke til kommentar

Ser at du trener mye..men eneste måten å bli god til å sykle på...vel det er å sykle! :-)

 

Husk å vektlegge intervalløktene for å øke din fysiske kapasitet. Anbefaler langtur når du har tid i helgene for å forbedre fettforbrenningsevnen din.

 

Ellers er det viktig å lære seg å ligge på hjul med andre ryttere slik at du for maksimalt utbytte av mindre luftmotstand.

 

Siden det er et terrengritt bør du kanskje øve deg på å sykle i litt teknisk terreng for å forbedre teknikken din.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, i fjord var første gangen jeg deltok på et sykkelritt. Da sykklet jeg nordsjørittet på 3:50 noe som jeg er fornøyd med. det var på 28. plass for aldersgruppen 17-19

 

Jeg føler selv at sykkling ute i naturene er noe helt annet en spinning. Du må lære deg å sitte på setet i 3/4 timer. de første gangene er meget godt for ræva :whistle:

Lenke til kommentar

Chissa; Jeg ville som Ekko sier skaffet meg en pulsklokke, og testet MAX-pulsen. Det som gir best resultat er å trene i prosent av max-puls.. det eneste dumme med en slik test er at man må være i toppform og ha en god dag for å klare å ta seg opp i max-puls :thumbdown:

 

Man kan dele pulsen inn i 5 soner, sone 1-5 (noe som kanskje sier seg selv?), uansett slik deler man inn sonene:

Sone 1: 60-72% av max-puls = oppvarming/restitusjon + dannelse av nye kapillærårer som frakter oksygen til musklene

 

Sone 2: 72-82% = forbrenning for det meste, kan flytte på melkesyreterskelen hvis den er lav! Aerob utholdenhet og muskeldanning. Bra sone for langkjøring, rigtignok lavt i sonen

 

Sone 3: 82-87% = Aerob utholdenhet (det trener du forresten i sone 1/2 også), vanlig å få melkesyre rundt 86-90% av max-puls, har du melkesyre er du over på anaerob utholdenhetstrening, noe du ikke trenger så mye av.. bygger musklene

 

Sone 4: 87-92% = Husker ikke helt i farten, men det er god trening uansett.. unngå for lange perioder pga melkesyre

 

Sone 5: Unngå denne under trening, nå er du over på anaerob utholdenhet.. noe du bare klarer å holde i max 2-3 minutter, men det kan komme godt med i en spurt på slutten av et ritt :thumbup:

 

 

Begynte å skrive et anbefalt treningsprogram, men ga til slutt opp.. vet ikke hvor mye du er villig til å satse, selv er jeg snart 17 og trener ca 15 timer sykkel i uka og gleder meg til sesongen, selv etter ett skadeavbrekk på 7 uker

 

PS: tren intervaller, helst lange i sone 3, men tren også korte intervaller hvor du spurter max i 15 sek. Etter maxspurtene trenger du som regel 3-4-5 min "pause" i sone 1 før du spurter på nytt igjenn, dette er utmerket styrketrening for lårene.

Lenke til kommentar
Chissa; Jeg ville som Ekko sier skaffet meg en pulsklokke, og testet MAX-pulsen. Det som gir best resultat er å trene i prosent av max-puls.. det eneste dumme med en slik test er at man må være i toppform og ha en god dag for å klare å ta seg opp i max-puls :thumbdown:

 

Nå motargumenterer du deg kraftig. Hvordan kan trening etter prosent av makspuls være så bra, om man må være i toppform for å teste makspuls? Med mye intervall som du skryter i skyene vil det kreve mye hvile og restutisjonstrening for å komme i toppform iløpet av kort tid, for så å kjøre nye intervaller som er ene og alene avhengig av at man er i toppform den dagen for å prestere etter puls-sonene. Skal man trene etter puls skal makspuls testes etter en dag hvile eller restutisjonstrening, og helst flere ganger iløpet av en kort periode for finne gjennomsnitt, først da har man sin virkelige makspuls.

 

Uansett vil trening basert på kun puls være veldig unøyaktig om det skal måles fremgang og slikt, da er watt-basert trening med kadens og hele pakka være det beste. Man kan godt slite med å komme høyt opp i puls en dag, men den dagen kan det hende man yter 20 watt mer enn sist økt, selv om puls-snittet var 10 slag lavere i gjennomsnitt. Når alt kommer til alt er det watt som teller, da det er det som bestemmer hvor mye kraft man legger igjen på asfalten- men det sier seg vel selv. :)

Lenke til kommentar

Regner med han egentlig mente at "man må ha en god dagsform". Maxpulsen skal man vel greie å ca nå nesten samme hvilken form man er i, så er enig med deg der.

 

Videre synes jeg soneinndelingen virker fornuftig som en tommelfingerregel. Dersom man er nybegynner er slike tall enkle å forholde seg til .

 

Men dersom du kan skissere opp noen treningstips med watt, kadens (og hele pakken) for en nybegynner, så ville det være et flott tilskudd til tråden. Jeg kan selv lite om det så kanskje jeg kunne lært noe.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Noe av det viktigste, er å ikke brenne alt kruttet i starten, men være flink til å spare og fordele det ut over løpet.

 

Sykkel musklaturen er noe du bygger opp på mange år. Vis faren din har syklet i en del år, så tror jeg du ikke kan ha noe håp om å følge han. Ta et par dager på racer sykkel(vis du har) og 1-2 dager på terreng på grusveier osv slik at du blir vandt med litt tyngre sykkling til Nordsjørittet. Det er også viktig at du trener riktig. 80% av treningen skal være rolig langturer på 1 1/2-3 timer, så kan du ha 1 hard økt i uken der du trener opp mot maks.

 

Du bør også finne syreterskelen din, slik at du aldri trener over den. Trener du over syreterskelen, er det det samme som å bli dårligere. Puls klokke er også alfa omega når du sykkler.

 

Spinning er ikke en treningsform du skal bruke for å bli bedre. Det er mer en vintertreningsform der du skal holde musklaturen og kondisjonen vedlike. Kom deg ut på sykkelen ute, og sykle litt i kuppert terreng.

 

Skal selv delta på Nordsjørittet for første gang i år(er 17), men har syklet i 2 år tidligere. Jeg skal ha 2 økter med terreng sykling på grus/asfalt vei og 4 økter med raceren på landevei. Der den ene dagen skal være langkjøring på opptil 3-4 timer.

Endret av Pirja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...