Gå til innhold

Skal selge mitt d300, hva synes du er riktig pris?

Anbefalte innlegg

Er vel heller ikke lenge før man har sensorer med så stort dynamisk omfang at HDR blir unødvendig (ikke veldig langt igjen). D3 har dynamisk rekkevidde opp mot 12 f-stop (rundt 9 på ISO6400), menneskets øye har opp mot 24.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vel heller ikke lenge før man har sensorer med så stort dynamisk omfang at HDR blir unødvendig (ikke veldig langt igjen). D3 har dynamisk rekkevidde opp mot 12 f-stop (rundt 9 på ISO6400), menneskets øye har opp mot 24.

Likevel vil jo hele bildet ha samme eksponering.

Tenk deg følgende scenario om ca 20-30 år:

Du tar frem din Nikon D9x Ultimate Edition med bildebrikke 3 x fx og oppløsning på 150 MP.

Du ser opp mot himmelen og retter kameraet rett mot solen og knipser.

Bildebrikken detekterer med en gang ved hjelp av en superavansert lysmåling hvor høy ISO verdien skal være i hvert punkt på bildet.

Innerst i solen synker ISO verdien til det minimale men jo lenger ut du kommer jo mer skyter den i været med trinn på kun 10 ISO som gir usynelige overganger.

Kameraene i disse tider er så avanserte at ISO verdier under 200 000 er å regne som støyfritt.

Du står igjen med ett gigantbilde der du kan se antydninger til kosmiske stormer på solens overflate samtidig som du uten problem ser de minste detaljene i fjelltoppene rundt.

Alt dette fra ett eneste bilde, kan nesten ikke vente til kameraene blir så bra. Virker jo nesten gammeldags det vi har i dag :p

Lenke til kommentar
Har lekt med tanken på at sensoren i fremtiden vil kunne ha en "dynamisk ISO", det jeg legger i dette er at bildebrikken deles i flere områder der hvert område kan ha en egen ISO verdi uavhengig av ISO verdien på resten av bildebrikken. Hvis det kommer, vil disse områdene bli mindre og mindre og flere og flere der man ender opp til slutt med at små grupper med piksler bestemmer egen ISO verdi.

Faktisk tror jeg noe slikt vil komme en gang!!

Synes jeg så her en dag at det allerede er på vei ut i hyllene, husker ikke hvor jeg oppfatta det.

Lenke til kommentar
Har lekt med tanken på at sensoren i fremtiden vil kunne ha en "dynamisk ISO", det jeg legger i dette er at bildebrikken deles i flere områder der hvert område kan ha en egen ISO verdi uavhengig av ISO verdien på resten av bildebrikken. Hvis det kommer, vil disse områdene bli mindre og mindre og flere og flere der man ender opp til slutt med at små grupper med piksler bestemmer egen ISO verdi.

Faktisk tror jeg noe slikt vil komme en gang!!

Synes jeg så her en dag at det allerede er på vei ut i hyllene, husker ikke hvor jeg oppfatta det.

Fujis EXR du tenker på?

Lenke til kommentar

En slik funksjonalitet vil jo aldri erstatte sensorer med større dynamisk omfang, da dette forslaget jo er ren kompresjon av dynamikkområdet (gjøre mørke piksler lysere, og lyse piksler mørkere). Satt litt på spissen vil jo bildet da bli helt ensfarget der alle pikslene lyser middels sterkt ;)

Lenke til kommentar
En slik funksjonalitet vil jo aldri erstatte sensorer med større dynamisk omfang, da dette forslaget jo er ren kompresjon av dynamikkområdet (gjøre mørke piksler lysere, og lyse piksler mørkere). Satt litt på spissen vil jo bildet da bli helt ensfarget der alle pikslene lyser middels sterkt ;)

Sa jeg erstatte, dette en tilleggsfunksjon og ikke ment for å få samme eksponeringen i HELE bildet det må du jo forstå.

Tar man bilde av en sol skal selvsagt solen være mye lysere enn resten av bilde men ikke så lys at hele meningen med bildet forsvinner på grunn av overeksponering fordi man må ha frem andre mørke detaljer i samme bilde.

En situasjon en slik funksjon er meget nyttig er når man tar bilder i mot sola.

Lenke til kommentar

Fint å se at TGB og Zatuu roa ned fightingen. :p

Men passe OT dere er nå. :p

Jeg som jobber i fotobutikk kan forsåvidt nevne at det er svært realistisk å vurdere både D300 og D90 mot hverandre. Jeg har selv D300, og vurderte egnetlig aldri D90. Det er fordi jeg gikk fra D80, og når jeg første skulle oppgradere skulle jeg oppgradere skikkelig.

Jeg ønsket nettop bedre AF, FPS, byggekvalitet, større menysystem, hurtigknapper, etc. Jada, mye finesser, men gud for en mye bedre kameraopplevelse.

Og, ja, jeg glemte selvfølgelig størrelse. ;)

EDIT: Og mye diggere batterigrep.

Endret av IceFox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...