onslow123 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 HER er det en som er litt despo, så da er det muligheter for en god deal for deg. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Selv om det er kampanje på D-90 nå, så er det ikke noe fornuft i at D300 eiere skal selge ett bedre kamera til spotpris. Er vel ikke vanskelig å forstå for de som prøver ihvertfall når det er tilbud på ett kamera som i 99,9% av tilfellene ikke vil være en begrensning i forhold til D300 at da D300 synker i bruktverdi. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 D90 og D300 tilhører forskjellige segment, på samme måte som kampanje på D300 ikke vil medføre ras i bruktpris på D3 (differansen mellom D90 vs D300 er større enn selv D300 vs D3). Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 D90 og D300 tilhører forskjellige segment, på samme måte som kampanje på D300 ikke vil medføre ras i bruktpris på D3 (differansen mellom D90 vs D300 er større enn selv D300 vs D3). Nå kan ikke jeg mye om dette men jeg kan nok til å påstå at differansen mellom D300 og D3 er ENORM i forhold til D90 og D300. Mener at D90 og D300 har samme bildebrikke og begge er dx format, største forskjellen som jeg ser det mellom D90 og D300 er innpakoningen og at D90 har mulighet for video. Når man snakker om D3 så er vi over på fullformat og jeg gidder ikke engang å nevne alle forskjellene D300 og D3. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 La meg omformulere. Forskjellen mellom D700 og D3 er mye mindre enn forskjellen mellom D90 og D300. Differansen mellom D300 og D700 er i hovedsak bildebrikken og fokushastighet. Samme poeng gjelder Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 La meg omformulere. Forskjellen mellom D700 og D3 er mye mindre enn forskjellen mellom D90 og D300. Differansen mellom D300 og D700 er i hovedsak bildebrikken og fokushastighet. Samme poeng gjelder Omformulere? Det er ingen omformulering men en regelrett kuvending av forrige påstand. Ok, se bort bra likeheter og ulikheter mellom forskjellige modeller. Fakta: Mange som vurderer Nikon D90 tar også med Nikon D300 i vurderingen og motsatt. Da er det jo INGEN tvil om at en kampanje på en av modellene vil gå utover den andre, både brukt og nytt. Er du ikke enig i det.....? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Ok, legger meg flat. Vurderer man D90 så vil man også se på D300 til en viss grad. Men de som har D300 i kikkerten vil ikke engang se på D90, så påvirkningen vil ikke være veldig stor. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Ok, legger meg flat. Vurderer man D90 så vil man også se på D300 til en viss grad. Men de som har D300 i kikkerten vil ikke engang se på D90, så påvirkningen vil ikke være veldig stor. Du overvurderer vel D300 litt når sannheten er at D90 er ett nyere kamera bygd på D300. Kan vel si med en gang her at du tar feil for jeg hadde selv "bestemt" meg for D300 men på grunn av ca 800 kr i prisøkning og en kampanje på D90 så øker forskjellen på kameraene med ca 2500 kr. Men må spørre igjen, hva er den stoooore fordelen med D300 som du mener er avgjørende for atpotensielle D300 kjøpere ikke engang vil vurdere D90? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Men må spørre igjen, hva er den stoooore fordelen med D300 som du mener er avgjørende for atpotensielle D300 kjøpere ikke engang vil vurdere D90? Byggekvalitet. D300 tåler "krigen" og bli brukt hardt hver dag, det er for meg verdt en del 1000-lapper (derfor jeg har D3 og ikke D700, siden D3 er enda mer ekstrem både på byggekvalitet og fokushastighet... søkeren er heller ikke helt ubetydelig, samt mer genialt LiveView). D90 er vel også kun garantert 50.000 eksponeringer? D300 er garantert 150.000. Fokushastigheten/system på D300 er også i en litt annen divisjon enn på D90. Om dette er verdt prisdifferanen må bli opp til den enkelte, men for min del er disse tingene avgjørende og noe som gjør at D90 ikke blir vurdert engang. For D300 skal man heller ikke glemme værtetting, lettere tilgang til funksjonalitet. Ikke minst mulighet for å benytte EN-EL4a batteri via MB-D10, antall bilder pr/sek. osv. osv. Endret 7. mars 2009 av TGB Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Om dette er verdt prisdifferanen må bli opp til den enkelte, men for min del er disse tingene avgjørende og noe som gjør at D90 ikke blir vurdert engang. Så klart at det er opp til hver enkelt og det er derfor jeg sier at når prisdifferansen øker betraktelig vil jo flere velge D90 fremfor D300. I kommentaren din nedenfor påstår du så intenst at INGEN som vurderer D300 ikke engang vil kikke på D90 og det var det jeg reagerte litt på. Ok, legger meg flat. Vurderer man D90 så vil man også se på D300 til en viss grad. Men de som har D300 i kikkerten vil ikke engang se på D90, så påvirkningen vil ikke være veldig stor. De aller fleste fordelene D300 har fremfor D90 viser seg for det meste frem i ekstremsituasjoner de færreste tar mye bilder i. Husk igjen at D90 er ett nyere kamera og skal være bedre enn D300 på blant annet støy på høy ISO. De aller fleste i de aller fleste situasjoner ville kommet bedre ut med en D90 med 3-5 lapper dyrere optikk istedefor D300. Endret 7. mars 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 High ISO NR forbedringene på D90 er seriøst minimale (har testet minimalt) - er mer i målbar målestokk. Hovedproblemet som flertallet glemmer er at støy på høy ISO ofte skyldes undereksponering. Hjelper du kamera med litt eksponeringskompensasjon garanterer jeg du ikke ser forskjell (default Active D-Lighting er vel på D90 satt til auto?, dettte valget finnes ikke på d300). Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 High ISO NR forbedringene på D90 er seriøst minimale (har testet minimalt) - er mer i målbar målestokk. Hovedproblemet som flertallet glemmer er at støy på høy ISO ofte skyldes undereksponering. Hjelper du kamera med litt eksponeringskompensasjon garanterer jeg du ikke ser forskjell (default Active D-Lighting er vel på D90 satt til auto?, dettte valget finnes ikke på d300). OK, men det undergraver likevel ikke at det er noe kvantesprang fra D90 til D300 som du vil få det til å se ut. Og jeg sier igjen, nesten alle som kjøper kamera vil få bedre resultat ved å kjøpe D90 fremfor D300 og heller legge noen lapper ekstra i optikk. Men de som absolutt skal småjogge med kamera og la det slenge hit og dit eller bruke det i regn og sludd bør heller kjøpe seg en D300 men det er kun på grunn av bruken og IKKE bildekvalitet. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Ikke glem fokussystemet. Hjelper lite med bra bildekvalitet om man ikke får bilder i fokus Men ja, du kan få fantastiske bilder med D90 også - men det er uten tvil vanskeligere under dårlige forhold (enten vær eller dårlig lys). Optikk er og vil alltid være aller viktigst uansett kamerahus - der er vi 100% enig. Edit: For meg er differansen mellom D90 og D300 et kvantesprang i D300's favør når det gjelder brukeropplevelse og respons. Om kun bildekvalitet aleine er det som betyr noe er uten tvil D90 veien å gå Endret 7. mars 2009 av TGB Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Ikke glem fokussystemet. Hjelper lite med bra bildekvalitet om man ikke får bilder i fokus LOL, greit at D300 har litt raskere fokus og litt flere fokuspunkter men igjen du OVERDRIVER noe forferdelig når du legger frem slike marginale forskjeller som det i praksis blir. Edit:For meg er differansen mellom D90 og D300 et kvantesprang i D300's favør når det gjelder brukeropplevelse og respons. Om kun bildekvalitet aleine er det som betyr noe er uten tvil D90 veien å gå Ikke for å være frekk men det kvantesparnget du snakker om sitter nok mer i hodet enn det gjør i praktisk bruk og resultat. Endret 7. mars 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 HER er det en som er litt despo, så da er det muligheter for en god deal for deg. Desperate mennesker er perfekte kjøpere - lite krangler på noe som helst da faktisk Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 LOL, greit at D300 har litt raskere fokus og litt flere fokuspunkter men igjen du OVERDRIVER noe forferdelig når du legger frem slike marginale forskjeller som det i praksis blir. Ikke for å være frekk men det kvantesparnget du snakker om sitter nok mer i hodet enn det gjør i praktisk bruk og resultat. Differansen mellom Multi-CAM 1000 (D90) og Multi-CAM 3500DX (D300) er natt og dag, du bør prøve før du uttaler deg om viktigheten av dette. Når det gjelder resten uttaler jeg meg om min oppfattelse og erfaring, om dette er kriterier (byggekvalitet, flere hurtigknapper og bedre konfigurasjonsmuligheter, værtetting, respons og brukeropplevelse) som ikke er viktig får hver enkelt gjøre en vurdering av og kjøpe kamerahus etter hva man selv fokuserer på/ønsker. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Differansen mellom Multi-CAM 1000 (D90) og Multi-CAM 3500DX (D300) er natt og dag, du bør prøve før du uttaler deg om viktigheten av dette. Saken er enkel, i de aller aller fleste situasjoner fokuserer D90 helt utmerket og det blir IKKE noe bedre fokus med D300 i de situasjonene så at du snakker om natt og dag høres mer ut som en utstyrsfiksering enn krav til praktisk bruk. Har ikke testet D300 men har fått kloa i D3 flere ganger og mener det skal være samme fokussystem der, så klart er det bedre i dempet, belysning, lite kontrast eller andre krevende situasjoner men den forbedringen fra D90 ser man kun i meget krevende situasjoner. PS: Hva er det du fotograferer for det meste? Natur, landskap, sport? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) PS: Hva er det du fotograferer for det meste? Natur, landskap, sport? Jeg fotograferer alt fra natur/landskap (fokushastighet uviktig), voldelige demonstrasjoner/PJ (fokushastighet ekstremt avgjørende), portrett (fokushastighet uviktig) og noe sport (fokushastighet og 3D-tracking ekstremt viktig) samt mindre oppdrag i mørke omgivelser (firmafester osv) hvor fokushastigheten også er avgjørende. CAM-3500DX sitter i D300, CAM-3500 sitter i D3/D3x. Det er to utgaver av fokusmodulen, så de er ikke like. D3 sin fungerer enda bedre i virkelig utfordrende situasjoner. Edit: Tar man bilder av fugler som ikke står rolig er også 3D-tracking og AF hastighet avgjørende. Dette gjør jeg svært lite, men bør påvirke kjøp av kamerahus om dette er viktig. Endret 7. mars 2009 av TGB Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 PS: Hva er det du fotograferer for det meste? Natur, landskap, sport? Jeg fotograferer alt fra natur/landskap (fokushastighet uviktig), voldelige demonstrasjoner/PJ (fokushastighet ekstremt avgjørende), portrett (fokushastighet uviktig) og noe sport (fokushastighet og 3D-tracking ekstremt viktig) samt mindre oppdrag i mørke omgivelser (firmafester osv) hvor fokushastigheten også er avgjørende. CAM-3500DX sitter i D300, CAM-3500 sitter i D3/D3x. Det er to utgaver av fokusmodulen, så de er ikke like. D3 sin fungerer enda bedre i virkelig utfordrende situasjoner. Edit: Tar man bilder av fugler som ikke står rolig er også 3D-tracking og AF hastighet avgjørende. Dette gjør jeg svært lite, men bør påvirke kjøp av kamerahus om dette er viktig. Er jo ingen tvil om at du sikkert får ut det ekstra i D300 iforhold til D90 men å påstå at INGEN som vurderer D300 ikke engang vil se på D90 får meg til å tro at ikke har testet D90 selv men når jeg sier dette nå vil du jo så klart aldri innrømme dette. Så det virker som meg at den uttalelsen var egentlig ment for deg selv og ikke ALLE potensielle D300 kjøpere. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) PS: Hva er det du fotograferer for det meste? Natur, landskap, sport? Jeg fotograferer alt fra natur/landskap (fokushastighet uviktig), voldelige demonstrasjoner/PJ (fokushastighet ekstremt avgjørende), portrett (fokushastighet uviktig) og noe sport (fokushastighet og 3D-tracking ekstremt viktig) samt mindre oppdrag i mørke omgivelser (firmafester osv) hvor fokushastigheten også er avgjørende. CAM-3500DX sitter i D300, CAM-3500 sitter i D3/D3x. Det er to utgaver av fokusmodulen, så de er ikke like. D3 sin fungerer enda bedre i virkelig utfordrende situasjoner. Edit: Tar man bilder av fugler som ikke står rolig er også 3D-tracking og AF hastighet avgjørende. Dette gjør jeg svært lite, men bør påvirke kjøp av kamerahus om dette er viktig. Er jo ingen tvil om at du sikkert får ut det ekstra i D300 iforhold til D90 men å påstå at INGEN som vurderer D300 ikke engang vil se på D90 får meg til å tro at ikke har testet D90 selv men når jeg sier dette nå vil du jo så klart aldri innrømme dette. Så det virker som meg at den uttalelsen var egentlig ment for deg selv og ikke ALLE potensielle D300 kjøpere. Du har helt rett i en ting, jeg kan bare uttale meg basert på egen erfaring og erfaringer til de jeg snakker mest med i omgangskretsen. D90 har jeg testet, men ikke mye. Kan vi da legge ballen død ved å konkludere med at en del av de som ser på D300 vil også se på D90. Fordelene med D300 målt mot D90 er viktig for noen, men langt på nær alle. Samt hver enkelt av oss har forskjellige krav og preferanser (heldigvis). Edit: Og på grunn av konklusjonen over vil bruktprisen på D300 bli påvirket av kampanjer på D90 til en viss grad. Så der tok jeg feil Endret 7. mars 2009 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå