Orheimp Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Jeg Har tenkt til å lage meg et lite hjemmestudio for å produsere musikk. Blir for det meste trommer, akustisk gitar(mest prioritert), elektrisk gitar, bass og Synth. Ikke vokal. Jeg har et trommeprogram som heite EZdrummer og skal kjøpre meg Drumpads, så trenger ikke mikser til trommene. Men trenger litt hjelp for å velge ut lydkort, MIDI, Monitorer og eventuelt en mikser om det er nødvendig. Hadde såtte pris på råd om hva jeg skal kjøpe. Lenke til kommentar
Kjetilbruno Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Vet ikke om du har en dedikert pc til studioet, men vil anbefale det: Core 2 Quad, 64-bits OS(Vista),minimum 4GB ram og Cubase 5 (Støtter 64-bit, multicore og økning fra 2GB til 1TB ram). Veldig kjekt når man bruker (mange) minnekrevende vst-instrumenter. Ikke at EZ-drummer nødvendigvis krever all verden med minne, men musikk består (ofte) av mer enn trommer. Viktig er også harddisker. Ville satset på èn rask disk (SSD) til os (Vista), èn stor disk til resurser (instrumentbibliotek, samples(ez-drummer), etc) og èn til lydfiler (innspilling)og lagrede projekter. Lydkort har veldig ofte midi-porter og kommer i mange varianter: firewire, usb2.0, pci, pci-e, du får se an hva du har muligheter til og trenger av inn og ut, wordclock, spdif osv. Det skader ikke å ha mulighet for en ekstra mic-inngang eller stereolinje, det kommer en dag i morra også Selv har jeg E-MU 1212m lydkort(PCI) med DSP (intern effektprosessor), oppgradert med 1820m breakoutbox, og det funker glimrende med lav latency (typ. 5ms) både i 32 og 64-bits miljøer. Kanskje du vil ha lydkort i rack-format? Supert hvis du bruker eksterne lydprosessorer, lydmoduler eller har pc i 19" rack-format, er det en stilig løsning. Dette blir litt smak og behag. Monitorer/høyttalere er ikke lett. Selv har jeg Fostex PM1-MkII aktive monitorer og er strålende fornøyd. Men du må velge etter ønsket lydnivå og størrelse på rommet du skal ha studioet i. Skader ikke å prøvelytte diverse monitorer hos forhandler heller. Lurt å la ørene avgjøre slikt. For å lette redigering og justering har jeg skaffet meg Steinberg cc121, en kontroller/mixer som glir rett inn i Cubase 4/5(såkalt "advanced integration"). Sparer mange museklikk. Vil du kombinere mixer/lydkort/kontroller burde du se på Yamaha n8/n12 for en mer alt-i-ett-løsning. For eksempel Lenke til kommentar
Orheimp Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Strålande, Tusen Takk for hjelpa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå