Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en form med en knapp som starter en koverteringsjobb i en BackgroundWorker... I DoWork metoden bruker jeg en del Console.WriteLine(".."). Jeg har også omdirigert consolestream til min egen konsoll.. Problemet er at jeg ikke får lov til å kalle Console.WriteLine i DoWork metoden siden konsollobjektet mitt eies av en annen tråd... Hva kan jeg gjøre for å få til dette? :s

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Men viss jeg har lyst til at mitt konsollobjekt skal kunne ta imot kall fra flere tråder, finnes det ikke en måte jeg kan gjøre dette på? Det må jo være mulig at dersom konsollen min får to WriteLine() kall samtidig at den automatisk tar en av gangen?

Lenke til kommentar
ReportProgress() kjøres på hovedthreaden, og en thread kan kun gjøre en ting om gangen...

Kjøres to stykk ReportProgress() på likt, prosesseres først den ene, så den andre...

Det forsåvidt riktig, men hvis du har flere bakgrunnstråder så må du locke siden du kan få en kontekstswitch midt i metoden som skriver ut. Først og fremst et issue hvis det er flere forskjellige kall til Console i metoden som skal skrive ut ting.

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar
lock(Console.Out)

{

Console.WriteLine("string stuff");

}

Er det dette som kalles synkronisering?

Tja...kan vel kalle det det. Det som egentlig skjer, er at objektet Console.Out blir låst for bruk når 1 tråd er inne mellom {}. Spesielt hvis man har flere kodelinjer er dette aktuelt siden man kan få en kontekstswitch før alle kodelinjene er eksekvert. I de tilfellene vil da de andre trådene som kommer til samme punkt vente til den første tråden har gjort seg ferdig før de får skrevet ut.

Lenke til kommentar

Går dette an for en harddisk? :p

Altså, at jeg har flere filestreamer, men kun en filestream får lov til å skrive til disken om gangen, for å unngå trashing.

Har en metode altså, men finnes det finnes en lignendes metode som består av 4 linjer med kode, tar jeg heller den :p

Lenke til kommentar

Hvis 5 threader venter på å skrive til disk, og Release() kjøres, fortsetter ikke alle 5 på likt da?

edit: Tydeligvis ikke :D

*erstatte 80 linjer med kode*

Forresten, det fungerer som en kø, sant?

Ingen sniking, sånn at en thread blir ståendes og bare vente fordi alle andre threader får mutexen?

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar

Ja, det var ikke det jeg lurte på :p

Jeg mener at når en tråd kaller WaitOne(), blir den da lagt i en slags FIFO (first in first out) kø, og den får sin tur avhengig av når den kalte WaitOne()...

Så hvis tråd 1 gjør noe, tråd 2 kaller WaitOne(), også kaller tråd 3 WaitOne(), også blir tråd 1 ferdig, så er det tråd 2 som er neste "mann" i køen? :)

Lenke til kommentar

Dette høres i allefall veldig logisk ut for meg. Men det er sikker mekanikk i systemet som gjør at en prosess får høyere prioritet en andre. Tipper i såfall at dette er noe du selv styrer.

Jeg vet i hvertfal at det er slik i Clarion og da ville det forundret meg stort om ikke det var slik i .NET også..

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet er det ikke fifo, men first come first serve som jeg sa.

Statistisk sett vil alle trådene låse mutexen like ofte allikevel, så lenge de har lik prioritet. Tråder med høyere prioritet vil da også ha en større sannsynlighet for å låse mutexen enn tråder med lavere prioritet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...