Gå til innhold

Nordmenn er barbariske og uintelligente - Norge den mest antisemittiske nasjonen i Europa?

Anbefalte innlegg

Anti-rasistisk, mot krig, mot krig?

At saker om USA engasjerer så mye overrasker meg ikke det fnugg. De er tross alt et land som har relativt stor innvirkning på hva som skjer i hele verden, for ikke å nevne hvor nære bånd vi har til dem.

Israel/Palestina er kanskje ikke en stor konflikt (selv om jeg er uenig i din analyse der), men man kan neppe klandre nordmenn for at den engasjerer. Selv tror jeg den lett engasjerer fordi den er akkurat passe langt hjemmefra, og akkurat passe nærme.

Pluss at den har foregått så lenge, da. Vet at min mor og min onkel kranglet så busta føyk om israel og palestina i sin tid :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan en som mener et helt folkeferd er "barbarisk og uintelligent folkeferd" uttale seg med noen grad av moralsk tyngde rundt rasisme? Joda, i mange sammenhenger er det slik at praktikanter innen et tema gjerne også vet mye om det. En skikkelig snekker ser en annen skikkelig snekker på hans arbeid. Men jeg aksepterer ikke at en rasist er den beste til å avsløre andres rasisme. Og rasisten Manfred Gerstenfeld kan jeg ikke akseptere som autoritet på noe som helst.

Han lyver for øvrig hva gjelder norsk statsvitenskap, uten at det er altfor interessant. Et par kjappe søk innen databaser for akademisk litteratur avslører at Gerstenfeld ikke akkurat er kjent for å publisere i internasjonalt anerkjente tidskrifter. Det lille han produsererer er oppgulp likt det han serverte i TV2, som "Anti-Semitism: Integral to European Culture" (bok), eller liknende angrep publisert av tenketanker eller perifere tidskrifter.

Lenke til kommentar

Dette er jo helt latterlig. Det var jo strengt tatt ikke nordmenn som sto for de værste demonstrasjonene og lagde mest bråk. Disse folkene som fikk mye oppmerksomhet og omtale er jo utlendinger, andre arabere som som kjent er jødefiendtlig eller mer korrekt Israelfiendtlig. Forståelig nok, uten at jeg støtter demonstrasjonene (bråket).

Det er helt feil at vanlige nordmenn er spesielt antisemittitiskisk.

Lenke til kommentar

Herregud for en idiot. Det er litt av hvert de lar folk slippe til med i media for tiden.

Det eneste jeg skal gå med på er at vi her i Norge er et av de landene i verden hvor ytringsfriheten står sterkest, slik at folk som har noe imot Israel faktisk får slippe til og ytre disse meningene (så lenge det foregår i noenlunde rolige former). Mangelen på større grupperinger som fronter Israel sin sak som en "motvekt" slik som han etterlyser, vel, det får Israel nesten ta på sin egen kappe etter måten de har holdt på i de siste årene. De fleste i Norge tror jeg forsåvidt enda er mer eller mindre indifferente til hele saken, men utspill som det han fyren kommer med vil nok heller tippe folks meninger i retning av motstand mot Israel fremfor å generere noe ekstra støtte.

At en person med pro-Israelsk agenda atter en gang trekker en parallell mellom det å være motstander av måten staten Israel opptrer på og det å vere en antisemitist er jo heller ikke noe nytt. Dette begynner vel forsåvidt kanskje å bli litt oppbrukt nå.

Lenke til kommentar
Nordmenn er barbariske og uintelligente. etter som jeg forstod det så var det palestinere bosatt i Norge som gikk til opphør.

Opprørene var muslimske nordemenn. Ikke palestinere bosatt i Norge.

PS: Er ikke på noens side i denne konflikten.

Lenke til kommentar
Haha, når ble vi nordmenn barbariske? :!:

Spørsmålet er vel hva vedkommende legger i "barbarisk"? Ikke vet jeg.

Nope, om du er barbarisk så er du ikke akkurat koslig og snill, da er du brutal. Han pekte på eksempler som at vi dreper sel og hval..

Lenke til kommentar
Herregud for en idiot. Det er litt av hvert de lar folk slippe til med i media for tiden.

Det skulle vere moro å vite kva status denne mannen har i israelsk samfunnsdebatt. Marginal bråkmaker, kultfigur i enkelte politiske miljø eller ein kar med meir gjennomslagskraft?

Lenke til kommentar

Mannen kan ikke ha stor respekt for og sine forfedre som ble drept under krigen, når han så til de grader misbruker begrepet og den internasjonale politiske kapitalen Hitler har gitt jødene i dag. Egentlig bør vi føle oss stolte av uttalelsen hans, ettersom det kan tolkes som at de fleste nordmenn er moralsk oppegående i Israel-Palestina-spørsmålet. :thumbup:

Hmm, var det ikke Israel selv som sto bak likvideringen av en mann på Lillehammer på 70 tallet? Så kaller de/han der oss for barbarer.. Tullinger :wallbash:

Stemmer det. Mossad drepte en mann de trodde var forbundet med en terroristorganisasjon, men de tok feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...