Hrodebert Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Norge den mest antisemittiske nasjonen i Europa Det israelske statsviteren og forfatteren Manfred Gerstenfeld hevder Norge er den mest antisemittiske nasjonen i Europa. I et intervju med TV 2 langer han ut mot den norske opinionen. Kritikken kommer i forbindelse med at Norge fra mars skal ta over formannskapet Task Force Holocaust, et verv akademikeren mener Norge aldri burde hatt. Han mener hovedproblemet for Norge et at det ikke finnes en opposisjon i Norge om kan si klart fra at dette er en skam for det norske samfunnet. Den israelske statsviteren, som gjennom sine artikler og bøker går til motangrep mot jødehat, mener nordmenn er et barbarisk og uintelligent folkeferd, med en sykelig trang til å trosse verdensopinionen. Norge har vært et foregangsfigur innen motstand mot Israel med klare tegn til antisemittisme. Det er antisemittisk pionervirksomhet. Det er ikke tilfeldig at Norges eneste bidrag til internasjonal statsvitenskap er navnet Quisling. Nordmenn er barbariske og uintelligente? Bråk og gateopptøyer brøt løs i Oslo etter den israelske luft og bakkeinvasjonen av Gazastripen. En israelsk statsviter mener Norge er den mest antisemittiske nasjonen i Europa. Korrekt eller oppgulp? Endret 1. mars 2009 av roberteh Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Norge er kanskje ikke spesielt Israel-vennlig, men det får da være grenser. Oppgulp. Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 ikke annet å forvente fra herrefolket, rasismen deres går over hvermannsens villeste fantasier. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Nordmenn er barbariske og uintelligente Bullshit! Raddisungdummen på bland annet blitz er barbariske og uintelligente kansje (eller kansje ikke barbariske men heller naive, dumme og venstreekstreme). PS ikke rettet mot roberteh men mot denne jødiske "statsviteren" Endret 1. mars 2009 av flesvik Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Jeg sakser like greit inn mitt innlegg fra en annen tråd, lett redigert for å passe denne tråden. Denne israelske statsviteren får meg virkelig til å snappe etter pusten. Jeg finner det betenkelig at selv tenkende mennesker kan få seg til å bruke antisemittisme som et carte blanche for kritikk av israelkritikk, for å formulere seg litt flåsete. Det er rett og slett et håpløst utsagn. Å si at Norge er det mest antisemittiske landet i Europa er for det første rimelig usannsynlig (vi kan jo nevne Frankrike. Vi kan nevne de fleste landene i Øst-Europa, ikke minst Russland og kanskje til en viss grad deler av balkan), for det andre stemmer det ikke med hva den irske utenriksministeren ble fortalt av den israelske ambassadøren i Irland. Nevnte ambassadør mente nemlig at Irland var det mest antisemittiske landet i Europa. Lignende hendelser har forekommet i andre europeiske land. Dette er intet annet enn en ren fornærmelse overfor Norge som nasjon, og overfor de som rett nok er kritiske til israelsk politikk, men ikke hater jøder. Finner man antisemitter i Norge? Selvfølgelig. Du finner dem i høyreekstreme organisasjoner av ymse art, du finner dem nok i KrF, i Høyre, i Senterpartiet, i Arbeiderpartiet, i SV og i Rødt, endog i FrP finner du sikkert antisemitter. Det ville være svært rart om det ikke fantes en eneste antisemitt blant over fire millioner nordmenn. Men hater nordmenn jøder? Selvfølgelig ikke. Det er en urimelig og stygg anklage som mangler rot i virkeligheten. Å i denne sammenhengen dra frem Quisling er motbydelig. Jeg finner hele denne saken svært suspekt, rett og slett opprørende. Det er noe av det desidert dummeste jeg har hørt på svært lenge. Det er et klart skille mellom å kritisere israelsk sikkerhetspolitikk (uten dermed å kritisere israelsk landbrukspolitikk forøvrig), og å hate jøder. Endret 1. mars 2009 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Polonium Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Vanlig israelsk politikk... går til angrep gjennom media mot de landene som ikke støtter dem i deres kamp. Nydlig innlegg av Simon Aldra forresten. Endret 1. mars 2009 av Polonium Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Disse uttalelsene faller da på sin egen urimelighet? Barbariske og uintelligente! Hvem? Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Nordmenn er barbariske og uintelligente. etter som jeg forstod det så var det palestinere bosatt i Norge som gikk til opphør. Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Det her blir vel litt som å drite på leggen. Når det å ikke støtte en krig ført av israel er antisemittisme, kan man undre på hva som ikke er det. Hva ønsker den her doktoren å oppnå med å kritisere et helt folkeslag? Det blir nå ikke mindre antisemittisme av slik oppførsel. Makan til luring skal man lete en god stund etter! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Disse uttalelsene faller da på sin egen urimelighet? Barbariske og uintelligente! Hvem? De faller definitivt på sin egen urimelighet. Dette overgås i nyere tid, og rett nok i min noe begrensede hukommelse bare av den israelske ambassadøren som omtalte Finn Graff som antisemittisk etter en viss karikatur. Dette er rett og slett for dumt. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 nok en tulling som skriker ulv i semittens navn. nuff said. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Han har jo et poeng - det er jo unektelig anti-Israel demonstrasjoner som samler det største klientellet i Norge. Hvorfor elsker så mange av oss å hate Israel? Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Fordi vi mener at det de gjør er galt? Kan ikke si at det har vært noen andre som har gjort noe så fælt som det Israel gjorde/gjør mot palestinerne. Det er klart mange engasjerer seg og protesterer mot slikt. Det har jo vært utrolig mye oppstyr rundt islam i det siste, med hijab og mye mer. Det blir feil å si at Israel er spesielt utsatt, det har de i så fall seg selv å takke for? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Han har jo et poeng - det er jo unektelig anti-Israel demonstrasjoner som samler det største klientellet i Norge. Hvorfor elsker så mange av oss å hate Israel? Du er kanskje for ung til å huske 2002, men den absolutt største demonstrasjonen jeg kan huske var mot krig i irak. Her snakker vi mange titalls tusen i oslos gater, det er ganske mye mer enn i denne vinterens demonstrasjoner. Dessuten er det sjeldent snakk om et "hat" mot israel" når man demonstrerer mot deres politikk, på samme måte som jeg aldri har hatet USA, selv om jeg har gått i demonstrasjonstog mot deres utenrikspolitikk. Det er forsåvidt synd at man skal trekke frem antisemittisme hver gang israel får kritikk, for det gjør det vanskeligere for de som faktisk opplever antisemittisme å bli tatt alvorlig. Akkurat som det er en uting å trekke frem rasisme i tide og utide. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Han har jo et poeng - det er jo unektelig anti-Israel demonstrasjoner som samler det største klientellet i Norge. Hvorfor elsker så mange av oss å hate Israel? Du er kanskje for ung til å huske 2002 *humre* Dessuten er det sjeldent snakk om et "hat" mot israel" når man demonstrerer mot deres politikk, på samme måte som jeg aldri har hatet USA, selv om jeg har gått i demonstrasjonstog mot deres utenrikspolitikk. Har du noensinne demonstrert mot noe annet enn USA eller Israel? Det er jo noe merkelig at ingen bryr seg nevneverdig om konflikter med mindre store eller lille satan er involvert. Sudan har også en ambassade i Oslo, hvorfor demonstrerer ikke den samme gjengen som demonstrerte mot "folkemordet" til Israel mot folkemordet i Darfur? Det er forsåvidt synd at man skal trekke frem antisemittisme hver gang israel får kritikk, for det gjør det vanskeligere for de som faktisk opplever antisemittisme å bli tatt alvorlig. Akkurat som det er en uting å trekke frem rasisme i tide og utide. Tildels enig, men jeg har fremdeles problemer med å skjønne hvorfor nordmenn er så ubegripelig interissert i Israel/Palestina-konflikten, mens andre langt mer brutale hendelser blir forbigått i stillhet. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Har du noensinne demonstrert mot noe annet enn USA eller Israel? Det er jo noe merkelig at ingen bryr seg nevneverdig om konflikter med mindre store eller lille satan er involvert. Sudan har også en ambassade i Oslo, hvorfor demonstrerer ikke den samme gjengen som demonstrerte mot "folkemordet" til Israel mot folkemordet i Darfur? Absolutt. Mot regjeringens boligpolitikk og for gode overgangsordninger når husleiereguleringen oppheves, mot kutt på UiO, for homofiles rettigheter, i minne om krystallnatta, og i motdemonstrasjon mot nynazister som ville feire rudolf hess, for å nevne noen. Det er dog irrelevant. Man kan ikke la være å demonstrere mot en kjip ting bare fordi det skjer andre kjipe(re) ting rundt om i verden. Dersom man skulle holde seg til en slik praksis ville man aldri jobbet for å forandre noe som helst. Beklager forresten den kommentaren om alderen din. Unødvendig av meg. (og den fikk deg tilogmed til å ikke svare på det som var poenget med avsnittet). Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Det er forsåvidt synd at man skal trekke frem antisemittisme hver gang israel får kritikk, for det gjør det vanskeligere for de som faktisk opplever antisemittisme å bli tatt alvorlig. Akkurat som det er en uting å trekke frem rasisme i tide og utide. Det er jeg enig i. Men det er en kompliserende faktor, som gjør det enklere å ta frem folkehat-beskyldninger når det gjelder kritikk Israel, enn ved kritikk av andre stater. Mange mener at staten Israels eksistensberretigelse er å være en stat for verdens jøder, og ikke nødvendigvis for sine borgere generelt. I en slik kontekst er det desverre lett at kritikk av staten Israel mistolkes (forsettlig eller ei) som angrep på verdens jøder. Sånn er det bare, og det betyr at man må være tydelig og presis når man formulerer seg. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Virket litt skadefro, komplett med sleipt lite glis når han kom med Quisling-kommentaren. Mange nordmenn, meg selv inkludert, kunne vært mer nyanserte av og til... men dette må vel kunne kalles oppgulp. Konstruktivt er det ihvertfall ikke. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Har du noensinne demonstrert mot noe annet enn USA eller Israel? Det er jo noe merkelig at ingen bryr seg nevneverdig om konflikter med mindre store eller lille satan er involvert. Sudan har også en ambassade i Oslo, hvorfor demonstrerer ikke den samme gjengen som demonstrerte mot "folkemordet" til Israel mot folkemordet i Darfur? Absolutt. Mot regjeringens boligpolitikk og for gode overgangsordninger når husleiereguleringen oppheves, mot kutt på UiO, for homofiles rettigheter, i minne om krystallnatta, og i motdemonstrasjon mot nynazister som ville feire rudolf hess, for å nevne noen. Da skal jeg ikke kritisere deg for dobbeltmoral. Det er dog irrelevant. Man kan ikke la være å demonstrere mot en kjip ting bare fordi det skjer andre kjipe(re) ting rundt om i verden. Dersom man skulle holde seg til en slik praksis ville man aldri jobbet for å forandre noe som helst. Jeg finner det fremdeles noe underlig at nordmenn er så flinke til å fokusere på (primært negative) nyheter fra USA og Israel. Valgsirkuset i Israel ble mer utførlig dekket enn siste valg i vårt naboland Sverige eller Europas største land - Tyskland. Israel/Palestina-konflikten er i global målestokk ikke spesielt stor og palestinerne mottar enormt med bistand og oppmerksomhet mens andre lider av langt større problemer. Beklager forresten den kommentaren om alderen din. Unødvendig av meg. (og den fikk deg tilogmed til å ikke svare på det som var poenget med avsnittet). Hehe, har funnet få lyspunkter med å fylle år de siste årene så jeg tok ikke det så tungt. Ser man på store demonstrasjoner i Norge de siste 10(?) årene så har vi: Fakkeltoget til minne om Benjamin Hermansen (innenriks) Mot Irak-krigen. Mot Israel. Hmm, det er en fellesnevner her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå