Gå til innhold

Win98 cd-boot problemer

Anbefalte innlegg

sitter her med en en pentium 1, 233mHz og sliter litt med en ting.

Win 95 fucket seg så jeg ble nødt til å formatere hele c:/

nå klarer jeg ikke få innstallert et ny OS, i dette tilfellet Win98, grunnet at den ikke klarer å bote fra cd-rom'en. :shrug:

noen som har noen forslag om hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lastet ned en boot disk til win 98, og fikk igang cd-rom en.

prøver nå å runne win98 fra cd, men får opp meldingen:

cannot create temporary directory

If you have HPFS or NTFS installed on your hard drive,

you will need to crate an MS-DOS boot partition to set up Windows

og da gjør jeg hva, dere vise :wink:

Lenke til kommentar

Du formatere og partisjonere. Skriv Format c: i oppstartsdisketten. Så lager du partisjoner. Da bruker den et program som kalled fdisk, du finner sikkert masse interesangt her. Det er noe som det kan lønne seg å lære det grunnleggende om, du kan få bruk for det seinere også.

Lenke til kommentar

Først lager vi en partisjon med vertøyet fdisk. Start opp med oppstartdisketten og skriv fdisk. Du vil gå et spørsmål om du vil "enable larg disk support", trykk ja. Så sletter du de partisjonene du har, og oppretter en Primary partition. denne siden er grei å lese litt på, følg gjerne linkene videre. Om du har noen partisjoner må du slette de. Foreslår at du først hjennomgår denne lille simmulasjonen. Da har vi oppretet en partisjon. Så er det slik at for å bruke den må vi formatere den. Da skriver vi format C: i oppstartdisketten. Så skal du kunne innstarlere windows på den.

Lenke til kommentar

klarte å opprette en partisjon tror jeg

så sto det at jeg måtte formatere den etter jeg hadde restartet, men dette klarer jeg ikke

hva gjøre jeg nå? hvis disken ikke står i kommer det: mangler oprativsystem.

står den i kommer det: "invalid drive spesification" nor jeg skribver format c:

begynner å bli fortvilet :(

menn takker seff for all hjelp hittil :yes:

Lenke til kommentar
dos...ka e det? he he

er ikke noe OS på pc'en nå...heller ikke DOS

:cry: buhuh

Dos er der du er i når du starter opp med en oppstartdisket. Det ligger da et lite Os på disketten, og det er dos. Prøv komandoen til win_xp, er en stund siden jeg gjorde dette så kan hende jeg fikk det feil.

Lenke til kommentar

dos er det vel ikke, er vel bare en command promt, har faktisk en DOS boot disk også. men det der vet nok dere bedre en meg. :)

anyways....funker ikke med den commanden, får bare opp erroren "invalid drive spesification". så er litt lost nå....he he :woot:

Lenke til kommentar

For å boote direkte fra win98 CD`n, gå inn i BIOS-oppsettet ( komme inn der: Litt avhengig av din BIOS, men vanlig forekommende tastetrykk er ved oppstart å trykke Del-tasten, F10 eller F2: Jfr. manualen for hovedkortet), sett cd-stasjonen til first boot device i boot sequence. Lagre den nye settingen, start maskinen på nytt - med Win98-cd`n inne ;-)

Når du underveis i installasjonsprosessen må starte på nytt, går du igjen inn i BIOS-oppsettet og setter boot-sequence enten til A: C: . . . (slik den muligens var), eller eller bruk C: som first boot device.

Lagre den nye settingen og start på nytt for å fullføre installasjonen (La Win98-CD-en stå inne).

Lenke til kommentar

hjelper ikke å boote fra cd sålenge han ikke får harddisken opp å kjøre, så det bør jo være mål nr 1.

Start fdisk på nytt, denne skal finne harddisken, hvis den ikke gjør så velger du nok bare feil valg, velg opprett logical drive på ny eller noe slikt(husker ikke helt hva valgene er)

Deretter starter du på ny, formaterer osv..Hvis ikke dette går, prøv med ett annet diskverktøy, f.eks partitionmagic, mener dette også skal ha samme funksjoner som fdisk mer eller mindre, bare det er kanskje litt lettere for "newbies" å forstå..?? :roll:

Hvis du ikke får kontakt med harddisk i det hele tatt når også dette er prøvd, sjekk alle kabler (strøm og ide) at de står skikkelig i..uansett om det skulel være en liten feil på harddisk, burde pqmagic funne den..

Når alt dette er prøvd, og du ennå ikke får den opp, kan du kanskje(bare kanskje) begynne å vurdere en ny harddisk.. :-?

Lenke til kommentar

Gå inn i BIOS, det er med en gang maskinen starter, finner du Harddisken der så skal du og finne den siden, dukker den ikke opp der vil du heller aldri finne den med Fdisk.

Dukker den ikke opp, velg at IDE kontaktene skal stå på autodetekt, da vil de søke og se om de finner en enhet. Finner du ingen, sjekk/bytt kabler og prøv på nytt. Finner du fremdeles ingen ting så er nok Hardisken din i stykker (hvis hovedkortet klarer å detektere andre enheter på IDE kontrolleren)

Lykke til

Lenke til kommentar

1 smule flaut denne her...he he......det som utgjorde problemet nå i senere tid, var at når brodern prøvde om ordne pc'en når han var jhemme, hadde satt HD'en som slave, jeg satte den som master, og da funket alt for full jhonny.

Menn takker seff for all hjelp, og håper at denne tråden kan hjelpe ande i fremtiden...tnx :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...