Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Autotilkoble nytt nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg har to bredbåndslinjer (en trådløs og en som jeg er direkte oppkoblet mot via modem og TP-kabel. Jeg er tilkoblet begge hele tiden, men når primærlinja faller ut (f.eks ved tordenvær), tar det lang tid før PCen klarer å komme på nett på sekundærlinja. Siden jeg jobber på nett og er avhengig av stabil nettilgang (ett minutts nedetid kan bety store tap), er dette et problem for meg.

Er det noen måte det er mulig å fikse dette på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikkje få et sømløst bytte mellom to eksterne IP adresser uansett, alle tilkoblinger mot internett vil bli brudt i det du får over på den andre internettoppkoblingen og får en annen ekstern IP.

Du kan "løse" det problemet ved å bruke en "mobil-ip" løsning eller lignende, i bunn og grunn bruker du da en VPN oppkobling mot et redundant nettverk der du får fast IP. Og selv om du blir brutt vil ikkje den andre enden av tilkoblingen oppfatte bruddet siden du gjennopptar kommunikasjonen fra samme IP.

Betyr ett minutt nedetid store summer for deg, så må du nesten vurdere å ta kontakt med seriøse tilbydere av internettlinjer og få en linje med en SLA som dekker behovet ditt.

Eller får du også routere med støtte for 2 WAN (internett) linker, som aktivt sjekker om primærlinjen er oppe og bytter over noe raskere enn det den PC vil gjøre. Men, alle aktive tilkoblinger vil også her bli brutt. (Usikker på om du får ferdige løsninger som bytter mellom modem og trådløst wlan)

Lenke til kommentar

Dual-Wan løsninger fungerer jevnt over greit, og er skifter relativt raskt (dog avhengig av oppsettet). Men helt perfekte er de ikke, egen erfaring. Og bytte mellom trådløst Wan og Modem det går, men det krever et relativt komplekst oppsett.

Nei har man så sterkt behov at minutter medfører nesten "katastrofe" er det nok ikke mye annet enn linje med SLA som nærmer seg. Heller ikke her kan man garantere 100 % oppetid. Faktisk kan man ikke garantere annet enn at man kan risikere å miste nettforbindelse uansett, så mange "svake" punkt finnes det i nettet totalt sett. Klart det ikke er ofte man opplever det, særlig ikke med linjer med SLA.

Men faktisk bør man dersom man er svært avhengig av nettilgang også ha preventive virkemidler for å redusere risiko. Dvs ulike metoder som gjør at man reduserer risikoen for tap ved nettbortfall. F.eks ville jeg aldri satt i gang en større transaksjonsjobb mellom min server på hjemmekontor og hovedserver ved potensielt tordenvær, om jeg viste at linja var labil for dette.

Lenke til kommentar
Og bytte mellom trådløst Wan og Modem det går, men det krever et relativt komplekst oppsett.

Bare litt nyskjerrig her, finnes det en ferdig alt-i-en-boks løsing for dette? Eller tenker du å bruke en AP i client/bridge modus for å tilby et ethernet grensesnitt mot en router med 2xWAN?

Med custom firmware (openwrt) blir dette "relativt" enkelt for en linuxbruker å få til med en rimelig trådløs router, men det er ikkje noe for brukere som evt trenger support..

Lenke til kommentar

@bjorn.e:

Har ikke sett noen alt i ett boks for hele greia. Jeg har Dual-Wan med ADSL og Coax (Canal Digital), og bruker da en Linksys RV042. Den fungerer glimrende, og er ikke så problematisk å sette opp. Men, man man bør da ha både ADSL-modement (som oftest får man med kombinert router, switch og modem) og modemet/punktet til linje 2 (trådløst eller hva det er) i brigded mode. Hva som er signalbærere bør ikke ha noe å si.

Derfor krever slike oppsett både litt flere bokser, samt at man ofte bør inn å konfigurere boksene fra "tilgangsleverandørene", noe som varierer i kompleksitet. Canal Digital leverte et rent modem, så det var enkelt å koble opp. Egen erfaring er at de fleste er relativt lite komfortable med å gjøre slike endringer.

Altså ikke særlig komplekst for den som kan og forstår.

Har testet hva som skjer når jeg mister en linje. Og det varierer avhengig av hva jeg bedriver. Vanlig surfing fungerer hele tida (oppdager linjebortfall). En del andre oppgaver avbrytes. Dette fordi mottaker ikke liker skifte av IP. I noen spesielle tilfeller må jeg slå av den ene linja for ikke å bli kastet ut.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...