Gå til innhold

Erfaring med Radeon HD4850?


Anbefalte innlegg

Jeg har en HTPC med et XFX 7950GT skjermkort. Dette har passiv kjøling.

Jeg mistenker at dette går varmt og kutter. Plutselig kan bilde bli svart, men lyden fra pc fortsetter.

 

Derfor vurderer jeg å bytte det ut med dette.

 

Spørsmålet blir om viften på dette bråker? Vil det funke greit på en pc som ikke blir brukt til spill?

Eventuellt andre kort som passer bedre, men ikke dyrere og helst fra samme sjappa, eventuellt netshop.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en HTPC med et XFX 7950GT skjermkort. Dette har passiv kjøling.

Jeg mistenker at dette går varmt og kutter. Plutselig kan bilde bli svart, men lyden fra pc fortsetter.

 

Derfor vurderer jeg å bytte det ut med dette.

 

Spørsmålet blir om viften på dette bråker? Vil det funke greit på en pc som ikke blir brukt til spill?

Eventuellt andre kort som passer bedre, men ikke dyrere og helst fra samme sjappa, eventuellt netshop.no

 

Har powercolor hd4850 512mb som jeg bruker hdmi switchet igjennom min Yamaha Rx-v3800 reciever til hdtvn.

 

Du kan manuellt sette viftehastigheten på kortet, og underklokke kortet hvis du vil ha tilnærmet vifteløs operasjon.

 

Selv under visning av HDklipp i 1080p så er det ikke snakk om noe last på GPU,

her er det CPU`n som får kjørt seg.

 

Øvrige specs er 4gb ram , 6000+ am2 cpu.

 

Med andre ord, her er det cpuvifta som kommer til å bli lydkilden.

 

Om du bare skal spille av divx/dvd filmer så skal du ha passe løk prosessor for at den skal gå av skaftet.

(og med passe løk så snakker vi om prosessorer ifra sent på 90 tallet)

Endret av RoXx
Lenke til kommentar
Selv under visning av HDklipp i 1080p så er det ikke snakk om noe last på GPU,

her er det CPU`n som får kjørt seg.

 

Tror nok ikke CPU'en får kjørt seg under 1080p ettersom Radeon 4850 og hele 3xxx og 4xxx serien til ATi er svært bra på videoaksellerasjon og får avlastet prosessoren veldig mye.

 

Hvor får jeg manuellt satt viftehastigheten?

 

Hvis du har en vifte på skjermkortet så kan du styre det med f.eks. RivaTuner. Er det en vifte i kabinettet så kan sannsynligvis styre den med SpeedFan om viften er koblet til hovedkortet.

 

Om du sliter med høye temperaturer på skjermkort kan du jo prøve å sette inn en støysvak vifte i kabinettet som blåser over skjermkortkjøleren. Link.

Lenke til kommentar

Fjernet kortet og gikk tilbake til 7950-kortet som jeg brukte tidligere.

 

Skal se om jeg får fordelt varmen litt mer, ellers lir det nok en ekstra vifte.

 

Ikke hatt varmeproblem her før, men satt inn en ekstra 1TB HD og den genererer vel litt den også.

Lenke til kommentar
Jeg har en HTPC med et XFX 7950GT skjermkort. Dette har passiv kjøling.

Jeg mistenker at dette går varmt og kutter. Plutselig kan bilde bli svart, men lyden fra pc fortsetter.

 

Derfor vurderer jeg å bytte det ut med dette.

 

Spørsmålet blir om viften på dette bråker? Vil det funke greit på en pc som ikke blir brukt til spill?

Eventuellt andre kort som passer bedre, men ikke dyrere og helst fra samme sjappa, eventuellt netshop.no

 

Har powercolor hd4850 512mb som jeg bruker hdmi switchet igjennom min Yamaha Rx-v3800 reciever til hdtvn.

 

Du kan manuellt sette viftehastigheten på kortet, og underklokke kortet hvis du vil ha tilnærmet vifteløs operasjon.

 

Selv under visning av HDklipp i 1080p så er det ikke snakk om noe last på GPU,

her er det CPU`n som får kjørt seg.

 

Øvrige specs er 4gb ram , 6000+ am2 cpu.

 

Med andre ord, her er det cpuvifta som kommer til å bli lydkilden.

 

Om du bare skal spille av divx/dvd filmer så skal du ha passe løk prosessor for at den skal gå av skaftet.

(og med passe løk så snakker vi om prosessorer ifra sent på 90 tallet)

Kansje du burde ha litt peiling før du prøver å hjelpe andre ;) . HD4000 serien til ATI er veldig god til HD avspilling og prosessoren får en lett jobb så lenge kortet er et HD 4550 eller bedre.

Lenke til kommentar

Mange overser en del ting som må oppfylles før skjermkortet trør til i HD film akselerasjon.

 

1. Man må ha en Codec som støtter akselerasjon via skjermkort, PowerDVD har denne og nå får du den via CCCP pakken også mener jeg.

 

2. HD filmen må ha FÆRRE ENN 10 referanse frames, har de som kodet den lagt til flere, så kobler GPU ut og ALL last går til CPUen.

Standarden skal ha færre enn 10, dessverre er det enkelte anime grupper blant annet som roter her og kjører med flere frames som da blir katostrofale resultat for de som har dårlig CPU og satset på GPU akselerasjon.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Jeg har en HTPC med et XFX 7950GT skjermkort. Dette har passiv kjøling.

Jeg mistenker at dette går varmt og kutter. Plutselig kan bilde bli svart, men lyden fra pc fortsetter.

 

Derfor vurderer jeg å bytte det ut med dette.

 

Spørsmålet blir om viften på dette bråker? Vil det funke greit på en pc som ikke blir brukt til spill?

Eventuellt andre kort som passer bedre, men ikke dyrere og helst fra samme sjappa, eventuellt netshop.no

 

Har powercolor hd4850 512mb som jeg bruker hdmi switchet igjennom min Yamaha Rx-v3800 reciever til hdtvn.

 

Du kan manuellt sette viftehastigheten på kortet, og underklokke kortet hvis du vil ha tilnærmet vifteløs operasjon.

 

Selv under visning av HDklipp i 1080p så er det ikke snakk om noe last på GPU,

her er det CPU`n som får kjørt seg.

 

Øvrige specs er 4gb ram , 6000+ am2 cpu.

 

Med andre ord, her er det cpuvifta som kommer til å bli lydkilden.

 

Om du bare skal spille av divx/dvd filmer så skal du ha passe løk prosessor for at den skal gå av skaftet.

(og med passe løk så snakker vi om prosessorer ifra sent på 90 tallet)

Kansje du burde ha litt peiling før du prøver å hjelpe andre ;) . HD4000 serien til ATI er veldig god til HD avspilling og prosessoren får en lett jobb så lenge kortet er et HD 4550 eller bedre.

 

 

Mange overser en del ting som må oppfylles før skjermkortet trør til i HD film akselerasjon.

 

1. Man må ha en Codec som støtter akselerasjon via skjermkort, PowerDVD har denne og nå får du den via CCCP pakken også mener jeg.

 

2. HD filmen må ha FÆRRE ENN 10 referanse frames, har de som kodet den lagt til flere, så kobler GPU ut og ALL last går til CPUen.

Standarden skal ha færre enn 10, dessverre er det enkelte anime grupper blant annet som roter her og kjører med flere frames som da blir katostrofale resultat for de som har dårlig CPU og satset på GPU akselerasjon.

 

Som 007 korrekt påpeker, så er det flere faktorer som spiller inn her.

Brukes software codecer så vil cpu`n få kjørt seg relativt hardt, og hvis man bruker

blant annet powerDvD og får utnyttet mer av hardwaren til avspilling så vil dette

avlaste prosessoren. Men så kommer frågan, hvilke filer/filformat støtter dette programmet?

 

Og et enda viktigere spørsmål, hvilken prosessor har en med ett 2-3 år gammelt skjermkort?

Neppe en quadcore, ergo: cpu potensiell flaskehals.

 

Og hvor mye cpulast vs gpulast er det når gpu`n står for decodingen?

 

Siden jeg ifølge Kun 10kr mangler såkallt "peiling", så kan jeg henvise til noen som iallefall kan gi ham litt "peiling"

 

http://www.guru3d.com/article/accelerate-x...-the-gpu-guide/

 

Og ja, hd48xx serien er bra på HD materiale, men det hjelper fint lite hvis resten av systemet er en flaskehals.

 

Til sammenligning, min cpu kan ha rundt 25-40% last og Gpu`n så lite som 1-5% under decoding/avspilling av div HD materiale. Hvilken vifte vil du tro snurrer først?

 

Og hvis du går inn på linken, så ser man at det er ikke så A4 som Kun 10kr vil ha det til

"HD4000 serien til ATI er veldig god til HD avspilling og prosessoren får en lett jobb så lenge kortet er et HD 4550 eller bedre"

 

Mangelfullt.

Endret av RoXx
Lenke til kommentar
Hvor får jeg manuellt satt viftehastigheten?

 

Nå surrer den å bråker, og GPU er 78 grader i idle.

 

78 grader idle! Hva ligger temperaturen på CPU/HK?

Ser for meg at litt støvsuging av cpukjøler/vifter kan gjøre underverker.

 

"Jeg har en HTPC med et XFX 7950GT skjermkort. Dette har passiv kjøling.

Jeg mistenker at dette går varmt og kutter. Plutselig kan bilde bli svart, men lyden fra pc fortsetter"

Lenke til kommentar
Det var GPU på det nye 4850-kortet som lå på 78 grader.

Pc blir blåst ren for støv ca hver 2 mnd, og cpu-vifte støyer ikke, men viften på 4850-kortet lagde mye lyd.

 

Vel.... det var det jeg sa.... men hva ligger temperaturen på CPU/HK? Er disse temperaturene høye, så vil også GPU`n bli høy. Hvis CPU/HK har "normale" temperaturer så er det antagelig noe galt med skjermkortet (f.eks vifte/kjøleløsningen på skjermkortet)

 

Har du kabinettvifter?

 

Og hvilke andre spesifikasjoner har pc`n , CPU/HK/RAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...