Gå til innhold

Å sikre seg studenthybel tidlig. Fryktelig uøkonomisk?

Plecto

Anbefalte innlegg

Hei. Har planer om å studere på NTNU i Trondheim til høsten og jeg og to kamerater har begynt å se på hybler. Jeg har fått tips om at man bør sikre seg bolig tidlig, helst før påske og av de utleiere jeg har pratet med har flere sagt at de har andre interesserte og lurte på når vi kan bestemme oss. Er dette normalt? Å leie en hybel 5-6 mnd før man skal bruke den? I så fall må vel dette være forferdelig uøkonomisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De andre interesserte de har er nok folk som er midt i et studie allerede og som ønsker å få seg et annet sted å bo. Det høres for meg helt vilt ut å skulle begynne å leie allerede nå i mars. Er en del "gode" hybler som skifter hender i løpet av Mai vil jeg påstå. Folk som er ferdige flytter ut, og folk som allerede er i byen ser sitt snitt til å "oppgradere". Men det er slett ikke noe problem å få seg et sted å bo i juni og sikkert tidlig i juli også.

Et par tips (har litt erfaring både som leietaker og utleier her):

Finner du noe som er akseptabelt så ta det med en gang. Det er ingen som gidder å "holde av" hybelen mens du ser på 10 andre hybler.

Møt opp selv. Det er ingen som gidder å "holde av" hybelen mens en eller annen utsendt kamerat prøver å ringe deg opp og diskuterer i timesvis frem og tilbake om du skal ha hybelen. Gir også stort sett et bedre inntrykk for utleier at man viser seg selv.

Stå opp om morgenen når du er i byen for å finne hybel. De gangene jeg rykket inn annonse i avisen for å leie ut hybler begynte telefonen å ringe i halv 9 tiden. Hadde gjerne mottatt 50 henvendelser før klokken 16. Da sier det seg selv at han ene fyren som ringer klokken 21 ikke får noe sted å bo den dagen.

Beliggenhet > alt. Det er bedre å bo så sentralt at man slipper å sitte på hybelen enn å være isolert i en relativt mye bedre hybel langt uti skogen.

Og til slutt, en fuglt på hånden er bedre enn 10 på taket osv. Finn noe som er greit nok i første omgang. Så kan du heller bruke så mye tid du vil på å finne den ultimate hybelen sommeren etter, når du har funnet deg mer til rette.

Lenke til kommentar

Min anbefaling er å finne en leilighet så fort du finner ut av om du kommer inn på studiene, og første semesteret bør du ikke ha de største kravene men heller innfinne deg med et krypinn som kan fremstå som dyrt i forhold til hva du får.

Derimot når du har oppholdt deg på studiestedet en stund så vet du mer om hvilke behov du har mtp beliggenheten, om du vil bo sammen med andre eller alene etc.

Slik at du finnet et bedre sted rundt jul.

Dessuten så vil du iløpet av den første tiden knytte deg til kontakter slik med et større nettverk så er det enklere å finne et bra sted.

Ofte er det de eldste studentene som har de beste stedene, da man gjerne overtar fra bekjente som er ferdig utdannet og flytter tilbake hvor de kommer fra eller forhøyer sin egen standard til et "skikkelig" sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...