Rudde Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Den kommer på 155 kr kan jeg koble flere lasere til den uten å kjøpe flere hvis/når jeg skaffer flere lasere? Og hva skal jeg skirve på "Din referanse" ?? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Ta en titt på LM1086 Få tak i den regulerbare versjonen. Sett opp en krets som vist nedenfor. Tilpass R5 til den størrelsen du trenger, eller bruk et potensiometer så har du regulering. Merk: Dersom strømtrekket er betydelig må du kanskje til med en kjøleribbe på regulatoren, så du ikke griller den. På inn siden kobler du til 12V fra f.eks pc. Edit: LM1086 kan maksimalt levere 1,5A som bør være mer en nok her. Endret 1. mars 2009 av Thorsen Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 "Søkeresultater "LM1086": Finner ingen produkter" SKjønte ikke mye av tegningen din vi hadde ikke så avansert elektro i 9. klasse. Men denne XC9226A30CMR 3V sw reg funker for meg som skal bruke 3,3v eller 5v? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Hva er galt med denne? En zenerdiode koster ca. kr.2 og motstanden tipper jeg koster det samme. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Det den uten motstand ground? og hva er "Z"? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Som nevnt tidligere det er et flust at regulatorer der ute, og andre løsninger med spenningsdeling, zenerdioder og strømbegrensende seriemotstander. Oppsettet jeg viste til er et typisk oppsett og vil nok virke med mange andre regulatorer, bare sjekk datablader, de fleste har slike "typisk-bruk" ekesmpelkretser. Men siden du ikke virker helt sterk i dette, vil du i det hele tatt klare å lodde noe slik sammen ? Selv om det er små effekter kan du dersom du ikke gjør alt riktig risikere at ting går varme og tar fyr. Ikke akkurat kjekt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Z på tegningen er en 3V zenerdiode. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Hva er galt med denne? En zenerdiode koster ca. kr.2 og motstanden tipper jeg koster det samme. Funker fett det også. Dog du må her også helst vite hvor mye laseren trekker slik at du ikke får for stort spenningstap over R. Det slipper du med en godt dimensjonert regulator. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Ja jeg kan lodde men er ikke særlig god, men det går.. Men det jeg lurer på er om Atk.nr. 73-495-96 på ELFA funker til flere lasere senere i tid og kan ha 3,3v og 5v input og fortsatt i 3v out.... Og er det av og på knapp på den? sånn at jeg kan skru av laseren? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Av knapp kjøper du på elfa, egen komponent. En bryter Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Denne fra Biltema gir 3V. Samme gjør denne, samt den kan modifiseres til å passe i en PC. Dette er det enkleste jeg kan komme med hvis du ikke kan lodde og koble etc. Hva er galt med denne? En zenerdiode koster ca. kr.2 og motstanden tipper jeg koster det samme. Funker fett det også. Dog du må her også helst vite hvor mye laseren trekker slik at du ikke får for stort spenningstap over R. Det slipper du med en godt dimensjonert regulator. Her kan han vel dimensjonere dioden og motstanden etter laserens oppgitte effekt? Da burde han være sikker. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Ikke kjøp regulator i SOT25 utførelse, de er ikke større enn 3mm brede. Et helvete å lodde dersom du ikke er veldig stø på hånden. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Hvorfor er det 2 forskjellige priser på den ene kontakta der? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Her kan han vel dimensjonere dioden og motstanden etter laserens oppgitte effekt? Da burde han være sikker. Joda, men igjen er dette utstrålt effekt eller effekt fra strømnettet, produsenter merker watt i hytt og gevær. Men det burde jo gå fint å måle med et multimeter Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Hvorfor er det 2 forskjellige priser på den ene kontakta der?Mener du batterieleminatorene fra Biltema? To forskjelige batterieleminatorert, to forskjellige priser. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Når jeg trykker på legg til kommer jeg bare til en hvis side med blå banner. Men den fra ELFA til 155 kr vil funke? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Når jeg trykker på legg til kommer jeg bare til en hvis side med blå banner. Men den fra ELFA til 155 kr vil funke? Dersom du du ser på 73-495-96, se min post ovenfor angående SOT25 utførelse. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 jeg skjønner ikke dette elektro språket jeg vil bare ha 3v kablet... Og lurer på hvordan jeg skal skaffe meg det Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 En slik laser er vel bare en diode? For en LED er det ingen grunn til å regulere spenningen, man må regulere strømmen. Altså trengs det kun en motstand i serie. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Det er en Laserdiode ja. Hva trenger jeg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå