Gå til innhold

5v og 3,3v til 3v

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta en titt på LM1086

Få tak i den regulerbare versjonen.

Sett opp en krets som vist nedenfor. Tilpass R5 til den størrelsen du trenger, eller bruk et potensiometer så har du regulering.

Merk: Dersom strømtrekket er betydelig må du kanskje til med en kjøleribbe på regulatoren, så du ikke griller den.

post-47774-1235939666_thumb.jpg

På inn siden kobler du til 12V fra f.eks pc.

Edit: LM1086 kan maksimalt levere 1,5A som bør være mer en nok her.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

"Søkeresultater "LM1086": Finner ingen produkter"

SKjønte ikke mye av tegningen din vi hadde ikke så avansert elektro i 9. klasse.

Men denne XC9226A30CMR 3V sw reg funker for meg som skal bruke 3,3v eller 5v?

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere det er et flust at regulatorer der ute, og andre løsninger med spenningsdeling, zenerdioder og strømbegrensende seriemotstander.

Oppsettet jeg viste til er et typisk oppsett og vil nok virke med mange andre regulatorer, bare sjekk datablader, de fleste har slike "typisk-bruk" ekesmpelkretser.

Men siden du ikke virker helt sterk i dette, vil du i det hele tatt klare å lodde noe slik sammen ? Selv om det er små effekter kan du dersom du ikke gjør alt riktig risikere at ting går varme og tar fyr. Ikke akkurat kjekt.

Lenke til kommentar
post-18544-1235940054_thumb.jpg

Hva er galt med denne? En zenerdiode koster ca. kr.2 og motstanden tipper jeg koster det samme.

Funker fett det også. Dog du må her også helst vite hvor mye laseren trekker slik at du ikke får for stort spenningstap over R. Det slipper du med en godt dimensjonert regulator.

Lenke til kommentar

Ja jeg kan lodde men er ikke særlig god, men det går.. Men det jeg lurer på er om Atk.nr. 73-495-96 på ELFA funker til flere lasere senere i tid og kan ha 3,3v og 5v input og fortsatt i 3v out....

Og er det av og på knapp på den? sånn at jeg kan skru av laseren?

Lenke til kommentar

Denne fra Biltema gir 3V.

Samme gjør denne, samt den kan modifiseres til å passe i en PC.

Dette er det enkleste jeg kan komme med hvis du ikke kan lodde og koble etc.

post-18544-1235940054_thumb.jpg

Hva er galt med denne? En zenerdiode koster ca. kr.2 og motstanden tipper jeg koster det samme.

Funker fett det også. Dog du må her også helst vite hvor mye laseren trekker slik at du ikke får for stort spenningstap over R. Det slipper du med en godt dimensjonert regulator.

Her kan han vel dimensjonere dioden og motstanden etter laserens oppgitte effekt? Da burde han være sikker.

Lenke til kommentar
Her kan han vel dimensjonere dioden og motstanden etter laserens oppgitte effekt? Da burde han være sikker.

Joda, men igjen er dette utstrålt effekt eller effekt fra strømnettet, produsenter merker watt i hytt og gevær.

Men det burde jo gå fint å måle med et multimeter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...