Gå til innhold

[Løst]sletter, men frigjør ikke noe

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat gått over til Vista og lurer på en ting. Jeg installerte et spill, så fant jeg ut at jeg ikke ville ha det. Da gikk jeg inn og avinstallerte spillet, etter det slettet jeg systemfil mappa til spillet. Men for det blir ikke noe plass frigjort.

Jeg har tømt papirkurven, kjørt Ccleaner og diskopprydning.

I Stad hadde jeg igjen 413 Gb, og nå har jeg plutselig bare 398 gb

Hvordan skal jeg da få fjernet det helt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig at spillet ble innstallert som en annen bruker (administrator?), og at denne brukerens papirkurv ikke er tømt.

Jaha, hvordan får jeg da fiksa på det?

Hvis jeg tar systemgjennoppretning, vil det da bli mer plass igjen da?

Endret av macgyver1958
Lenke til kommentar
Logge inn som administrator og tømme papirkurv? :p

Sier seg selv, men hvordan logger jeg meg inn som administrator?

Jeg har ikke Vista selv, men administrator-brukeren er visst gjemt til vanlig. Her er det noen tips om å aktivere den.

Tatt fra linken:

How to activate the Administrator Account

Solution 1: Through User Account Control

1. Go to your Start menu and right-click on the “My Computer” icon.

2. Choosing “Manage” from the list will prompt a User Account Control (UAC).

3. When you are done, the “Computer Management console” will appear. Expand the “Local Users and Groups” option with the use of the arrow next to it and choose “Users” folder.

4. You can now select the “Administrator Account” and go to the “Actions” panel to open “More Actions”.

5. Choose “Properties” to open the “Administrator Properties” dialog box and uncheck the option labeled “Account is Disabled”.

6. When done, click “OK” to confirm changes.

7. The Administrator account should now be present on your log in screen.

Solution 2: With Command Prompt

1. Go to your Start menu and in “Accessories” list, open “Command Prompt” by right-clicking on its icon and choosing “Run as Administrator”

2. When the Command Prompt window appears, enter the command “net user administrator /active:yes”

3. When done, log out from your current account.

4. The Administrator account should now be present on your log in screen.

Solution 3: With Safe Mode

1. You must restart your computer system to be able to boot in “Safe Mode”.

2. When the “Windows” screen appears, press the F8 key.

3. From the list, go to the option “Microsoft Windows” by using your keyboard arrows.

4. Instead of pressing the “Enter” key, press the F8 key again to display the Safe Mode boot screen.

5. Choose “Safe Mode” from the list and press the “Enter” key.

6. You will hence be taken to the log in screen that will display the Administrator account icon among your other current account/s.

I tillegg til hvordan deaktivere igjen etterpå, om du vil:

How to disable the Administrator Account

Once you have done the necessary changes with the Administrator account, it would be wise to deactivate this option again. To do so,

1. Log out from the Administrator Account and log in on another user account.

2. Go to the Start menu and in “Accessories” list, select “Command Prompt”

3. When the window appears, enter the command “net user administrator /active:no”

4. Your log in screen should now display only your common user accounts.

EDIT:

Jeg har gjort det for en stund siden på en annen maskin, og jeg mener å huske metode 2 er ganske greit. Eneste var litt knotete å finne frem hvor "run as administrator" / "kjør som administrator" (el.l) var gjemt hen i egenskaper-vinduet til konsoll/kommando-snarveien.

Endret av Z_for_Zero
Lenke til kommentar
MEN ! Hvis du aldri har vært inne der, så er vel sjansen liten for at den ligger i den papirkurven? :hmm:

ikke godt å si, kan jo hende at innstallerings-prosessen gjorde noe?

På en annen PC har jeg et program som kjører som en annen bruker i windows XP, som ikke er administrator. Om jeg "sletter" ting fra det programmet's filbehandling, så kommer det bare i en papirkurv til den brukeren. Plass blir ikke frigitt, som her.

Min løsning da var rett å slett å slette alle mystiske filer i papirkurven via windows explorer, hvis jeg husker rett (men da fra en administrator-bruker). Det var noen litt merkelige mapper, hvor man ikke så hva som var slettet i de andre brukerene. Vet ikke om det fungerer på Vista, men i tilfelle er dette kanskje en enklere løsning. Men da sletter du papirkurv til alle brukere.

Endret av Z_for_Zero
Lenke til kommentar
MEN ! Hvis du aldri har vært inne der, så er vel sjansen liten for at den ligger i den papirkurven? :hmm:

ikke godt å si, kan jo hende at innstallerings-prosessen gjorde noe?

På en annen PC har jeg et program som kjører som en annen bruker i windows XP, som ikke er administrator. Om jeg "sletter" ting fra det programmet's filbehandling, så kommer det bare i en papirkurv til den brukeren. Plass blir ikke frigitt, som her.

Min løsning da var rett å slett å slette alle mystiske filer i papirkurven via windows explorer, hvis jeg husker rett (men da fra en administrator-bruker). Det var noen litt merkelige mapper, hvor man ikke så hva som var slettet i de andre brukerene. Vet ikke om det fungerer på Vista, men i tilfelle er dette kanskje en enklere løsning. Men da sletter du papirkurv til alle brukere.

Kan gjenoppretningskonsollen ta en del plass da?

Lenke til kommentar
Hvis du har innstallert gjenopprettingskonsollen (recovery console) fast på harddisken (som et valg under oppstart) tar den nesten ikke noe plass. ~8 MB på XP.

Off-topic: Er du klar over at denne tråden? :p

Jeg fant ut av det. Jeg slo av systemgjenoppretning, og da fikk jeg plutselig 430 gb ledig i stedenfor 398 gb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...