Barry White Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Hei! jeg har tenkt å skaffe bb til LAN'et jeg er med i....Vi skal være på en skole og linja inn dit er på 1Gbit (Vi får sikkert ikke så mye, men det er lov å håpe ) Vi er ca 15 stykker. La meg ta et par eksempler: 1)Bredbåndet går inn til en bredbåndsrouter og ut på nettverket spørsmål 1: hvor mye koster en 10/100/1000 router? spørsmål 2: Vil de andre nettverksbrukerne på LAN'et trenge 10/100/1000 kort får å utnytte en eventuelt Gbit internett? (sikkert dumt (spørsmål dette, fant det ut mens jeg skrev det ) 2)Bredbåndet går inn til en maskin som deler internetten. Maskina har 10/100/1000 kort Spørsmål 1: vil internett hastigheten bli treigere enn i eksempelet over? spørsmål 2: Vil de andre nettverksbrukerne på LAN'et trenge 10/100/1000 kort får å utnytte en eventuelt Gbit internett? (sikkert dumt (spørsmål dette, fant det ut mens jeg skrev det ) Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 1) Ruter 1) Det vet jeg ikke. Sjekk på komplett.no el. 2) Hvis du vil ha 1Gb trenger du Gbit nettverkskort, men 10 pc'er med 100 Mb kort vil tilsammen kunne utnytte linja fult. 2) Deling med maskin 1) Aner ikke. Sikkert ikke merkbart 2) Samme som 1,2 Jeg vil anbefale deg å sette opp en enkel linuxruter (alt. 2) Dette er enklet, billig og du trenger bare en gammel PC og 2 nettverkskort. Correct me if I'm wrong![/b] Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Uansett vil jo ikke PC'ene ha mer enn maks 1 Mbit til Internet, så da er jo 10 Mbit mer enn nok der På et Gigabit LAN, med en 10/100/1000 hub/switch/router vil det være den enkelte PCs nettverkskort som bestemmer hvor raskt det skal gå for den PC'en mot en annen PC (eks. en PC m/ 10 Mbit og en m/ 1000 Mbit vil kommunisere seg i mellom i 10 Mbit) Det er mulig ikke jeg forsto helt hvordan det er pr. i dag., men hvis internettoppkoblingen kommer inn i en router så ser ikke jeg problemet med å sette opp et LAN ut i fra den. Kanskje slenge på en 10/100 hub etter hvor mange PC'er som skal delta (10/100 er i de fleste tilfeller nok hvis man ikke skal bedrive SERIØS filoverføring ). En 10/100/1000 kommunikasjonsboks er forøvrig ganske kostbar. Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 linja inn dit er på 1Gbit Spirograf: Hallo? :oops: Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 22. april 2003 Forfatter Del Skrevet 22. april 2003 kan dere finne forslag til linux rutere på 10/100/1000 og 10/100? søkte på komplett i stad, ble litt forfjamsa Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 kan dere finne forslag til linux rutere på 10/100/1000 og 10/100? søkte på komplett i stad, ble litt forfjamsa Finner vel neppe noen linux-router på komplett els. Det du gjør er å ta en gammel maskin, sette opp en distro som egner seg (er ikke helt sikker på hvilken) putte to nettverkskort inn i den, ett ut mot nettet, og ett inn mot nettverket deres (hub/switch).. Litt dill og dall og du er i boks. Sånn ca. Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Enig med Goebbels. Jeg anbefaler ClarkConnect til jobben Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 1Gb Internett? Jeg håper det da er NTNU eller.no sånt? og ikke en vanlig skole... Jeg veit det er endel elever ( & IT-ansvarlige) i Tønsberg som har misforstått litt, de trur de har fått Gigabit Internett, men det de har fått er en gigabit fiber-ring som går rundt omkring mellom skolene i kommunen.... Internetten er mye dårligere. Lenke til kommentar
fåttferie Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 komplett selger vel ikke store en gb switcher snakk med grossisten i norge de har noen liggnede sjekk grossisten for cico smc 3com, de billige er vel cnet unex tror jeg Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Leste visst feil gitt :-) Men; hvis det er snakk om Gigabit Internet, så kan det umulig være på en skole i annerledeslandet Norge. Tror ikke engang NTNU har så mye som Gud og Herman kan herje som de vil med... Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 La oss anta at det er 1GB linje, billigste måten er at du har en maskin som NAT'er med 2 stk Nettkort som støtter 1GB og kopler dette mot en switch som har 100Mbit på alle portene med 1GB Uplink. En ren 1Gbit switch koster nokk flesk så den tanken ville jeg styrt unna. Tror en 100Mbit internett linje er fet nok ja Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 En ren 1Gbit switch koster nokk flesk så den tanken ville jeg styrt unna. Er ikke dyrt for unmanaged, layer 2.... Fatters har solgt 48 porters 10/100/1000 for 6 store lapper.... (har ikke funnet det til salgs på Nettet ennå, da) Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 En ren 1Gbit switch koster nokk flesk så den tanken ville jeg styrt unna. Er ikke dyrt for unmanaged, layer 2.... Fatters har solgt 48 porters 10/100/1000 for 6 store lapper.... (har ikke funnet det til salgs på Nettet ennå, da) ehh?? 6 lapper er dyrt for bare å ha et LAN med 12 personer. Er det snakk om en permanent løsning for en bedrift o.l. så er det en annen sak. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 ehh?? 6 lapper er dyrt for bare å ha et LAN med 12 personer. Er det snakk om en permanent løsning for en bedrift o.l. så er det en annen sak. Hvis man har Gbit internett, og skal arrangere mer enn en gang er det ikke mye..... Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 23. april 2003 Forfatter Del Skrevet 23. april 2003 Vi har sponsorer men vi må ha et par lan før vi kan komme opp på 6000 kr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå