Gå til innhold

Er det noen ulemper ved å bruke makroobjektiv til normal fotografering?


Anbefalte innlegg

Vurderer om jeg skal skaffe meg det Sigma 150mm f/2.8 makroobjektivet, men kunne gjerne tenkt meg å bruke det til sport/action-fotografering i tillegg. La oss si vi hypotetisk sett hadde hatt et identisk Sigmaobjektiv, uten makromulighet (les : langt lengre nærgrense), ville dette vært bedre å bruke til sport?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at makroobjektiver er så tregei AF-en kommer av det ekstremt store fokusområdet. Altså mye å søke gjennom.

 

Men på min 105VR kan jeg begrense fokusen fra 1.5m-uendelig. Da gjør AF-en betraktelig raskere, men fortsatt ikke rastk. Uten å kunne for mye om optiske muligheter, vil jeg gjette at produsenten lett kunne produsert et makroobjektiv med rask AF, men det vil kanskje gå på bekostning av andre ting. F. eks størrelse og muligens optisk kvalitet(?) At makroobjektiver har dårlig AF er jo nettopp fordi AF er ubrukelig i makrosammenheng uansett!

 

Men det hadde selvfølgelig vært fint med tanke på at man gjerne ønsker å bruke objektivet til andre ting...

Lenke til kommentar
At makroobjektiver har dårlig AF er jo nettopp fordi AF er ubrukelig i makrosammenheng uansett

 

Det var vel en noe bastant påstand? Jeg har brukt autofokus på mange makrobilder selv med godt resultat - dette er grei skuring så lenge du er litt bortenfor den absolutte nærgrensen. Jobber du med stativ på kloss hold, er nok manuell fokus å foretrekke. Selv om makroekspertene foretrekker manuel fokus betyr ikke dette at autofokusen er ubrukelig.

Bruker selv et tregt Sigma 180 3.5 macro-objektiv, men autofokusen er 100% presis.

 

Ellers er jeg enig med Icefox :)

Lenke til kommentar

Jeg elsker sigmaen min! Men noe annet en enkelte portretter og så klart makro er den ikke lagd for.

 

Autofokusen er aldri på, og selv ved portretter er den ubrukelig. Liveview og manuellfokus sikrer at du er 110% fokusert på det du ville.. Og det funker jo ikke spesielt bra til sport.

 

Så jeg fraråder deg sterkt å bruke Sigmaen til noe annet enn makro. Kjøper du det til makrobruk blir du fornøyd ;)

Lenke til kommentar
AF-en på så kloss hold er i hvertfall ubrukelig på mitt objektiv. Har ikke sjangs til å finne fokus. Nå tenker jeg spesielt på insekter da, hvor jeg ikke har tid til å vente på ræva AF
.

 

En av grunnene til dette, er at makrolinser mister et par knepp med lysstyrke imot største forstørrelse. Da er det viktig at AF finner noe med gode kontraster.

 

edit

Du vil vel ikke gjøre deg bort om du kjøper en makro + 70-300mm VR eller 80-200mm heller.

Endret av arela
Lenke til kommentar
AF-en på så kloss hold er i hvertfall ubrukelig på mitt objektiv. Har ikke sjangs til å finne fokus. Nå tenker jeg spesielt på insekter da, hvor jeg ikke har tid til å vente på ræva AF
.

 

En av grunnene til dette, er at makrolinser mister et par knepp med lysstyrke imot største forstørrelse. Da er det viktig at AF finner noe med gode kontraster.

Jada, det stemmer at den den mister litt lysstyrke, men jeg tviler sterkt på at det er dette som surrer til AF-en. For så lyssvakt blir det ikke. Er nok bare en smule vanskelig for den å finne fokus generelt på så korte avstander. Uavhengig av motiv og kontraster føler jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...