Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DIR-855 + Intel 533AN MMW - godt valg?

Anbefalte innlegg

Hei.

Driver å skal bytte ut det slitne wrt54gs accesspunktet mitt. Tenkte meg over på 802.11n og få utnyttet både 2,4 og 5Ghz nettet. Derfor måtte jeg også bestille nytt kort til min Dell Latitude D630.

Er det noen som har testet denne (eller lignende) konfigurasjonen? Hvordan fungerer lastfordelingen mellom 2,4 og 5Ghz nettet? ...eller det jeg lurer på, funker det i det heletatt, og funker det godt?

Skal ikke kjøre noe routing/nating/qos på 855'en, den skal kun være rent accesspunkt.

Kjerringa har et intel 4965AGN i sin laptop. Jeg klarer ikke helt å se den store forskjellen på disse 2 kortene annet enn at 533AN søtter optil 450Mbps.

I utgangspunktet vil 855'en bli foret med en 100Mbps port, men det er et par-3 vegger mellom bua, der dlinken skal stå, og stua, så jeg tviler på jeg vil makse 100mbit'en.

For å unngå all tullete shaping og nating og "wishing" (i tillegg til å skru det av) er planen å bruke en av acessportene på switchdelen for å mate den.

Noen synspunkter? la7dfa.com? ;)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror kortet til din frue kun støtter 130mbit totalt fordi det kun støtter 20mhz båndet og ikke 40mhz båndet i tillegg. Dermed får du ikke "utnyttet" 300mbit.

Angående ditt bruk så vil jeg si det er ca 110% overkill.

Skal du ikke streame eller drive med annen stor last på nettverket så hadde en dir-655 holdt i massevis. Routern styrer selv om det er mest lønnsomt å kjøre på 2,4 eller 5ghz båndet. Har lest tester av routere som gir blandet kvalitet på dette.

Har ikke lest noe om ditt kort. Ergo vet jeg ingenting om det :)

Lenke til kommentar

For fruens del så hyrer 100mbit.

Skal etter hvert bytte switch så jeg får mer enn 2x Gbit porter, men cisco er dyrt, så holder meg til den jeg har inntil videre.

Hva vet du om min bruk forøvrig? ;) Ble litt nysjerrig nå...

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Intels 11n-kort støtter opp til 300 Mbps (eller 450 Mbps for 5300-kortet), men det er kun på 5 GHz. Intel har selv begrenset seg til 130 Mbps på 2,4 GHz, noe som vil si 20 MHz kanalbredde. Dette har de gjort på grunn av at de mener at det er for liten plass i 2,4 GHz båndet til at ett trådløst nett skal ta 40 MHz.

855 og 5300 bør være et godt valg, men det vil også 4965 være. 5300 er en såkalt 3x3-antenne, mens 5100 er 2x1 og 4965 er 3x2. 5300 vil dermed ha den beste hastigheten (og lik hastighet både opp og ned, mens 4965 vil være litt tregere opp.

Du må ha 3 antenner i maskinen din for at du skal kunne bruke 5300 og 4965 fullt ut, men siden du har en D630 skal du ha det.

Jeg har enda ikke testet ferdig 855, men den ser lovende ut så langt, dog er prisen i høyeste laget.

Lenke til kommentar

Du skriver jo dette:

Skal ikke kjøre noe routing/nating/qos på 855'en, den skal kun være rent accesspunkt.

Ut i fra det så er det jo overkill? Siden du ikke skriver at du skal streame eller annet (noe som er vesentlig i valget) så regner jeg med at det ikke er interessant? Samtidig nevner du ikke torrent og da regner jeg med at det heller ikke er aktuelt?

Det blir synsing, men man må jo "tolke" det du skriver dertil at du kun skal bedrive "lett" nettbruk. Ergo, en dir-855 er overkill :)

Synser jeg feil? kanskje.

Lenke til kommentar

Jeg skriver intet om lasten unntat at den ikke skal route/nate. Jeg har en dedikert pc som kjører freebsd som tar seg av den saken. Har forøvrig 10/10 fiber. Det jeg mener med at det skal være et "enkelt accesspunkt" er at det ikke skal heftes med routing/nating og annet tull, men kun tilby best mulig ytelse som accesspunkt.

Kjerringa laster torrent over trådløsnett, og jeg ønsker å kopiere en del store filer. Kjerringa streamer også en del film og musikk mot mediacenteret over trådløst, men hun vil også ha muligheten til å streame HD, noe jeg også vil. :) Det er 3-5 laptoper (varierer litt) som bruker trådløsnettet.

Jeg ønsker å komme på det hastighetsnivået at det er forsvarlig å installere f.eks. Adobe Master collection cs3/cs4over trådløst...

Så du traff ikke helt ... ;)

Knut: med andre ord, nettkortvalget var ikke så dumt. :) Kjerringa laster faktisk mer opp via trådløsnett mot filserver enn det jeg gjør, så det kan hende jeg må oppgradere trådløskortet hennes et hakk også. Men skal se hvordan det fungerer først.

Prisen er så som så... bestilte faktisk feil først, så har allerede betalt for en 655 og en 855 ... hehe. Men skal avbestille 655'en så fort jeg får mulighet.

Ser fram til en test av DIR-855 på hw.no. Selvfølgelig skulle jeg likt å sett den før jeg bestilte, men i utolmodighetens navn, osv.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Det står endel om trådløshastigheter her:

Som Knut nevner over så er 2,4GHz begrenset til 20MHz båndbredde på 855.

På DIR-635, 655 etc kan man sette 40MHz i router som gir opptil 100Mbit.

Håper at det er mindre problemer med DIR-855 enn DIR-655 og nyere firmware. Har lagt min i en skuff til det blir mulig å bruke den til streaming av video uten avbrudd.

Har byttet tilbake til DIR-635 som fungerer helt OK. Litt dårlig at de ikke har kontroll på 5-10Mbit streaming via Gbit LAN...

Lenke til kommentar

Men siden begge pc'ene mine har kort som kan brule både 2,4 og 5Gz nettet burde jo ikke dette være noe problem? Er ikke forstyrret av noe annet trådløsnett akurat her. Det eneste jeg får inn i tillegg til mitt eget er mine foreldres, og det kan jeg endre som jeg vil om nødvendig.

De andre pc'ene som bruker trådløsnettet mener jeg bare har broadcom et broadcom a/b/g kort (hp 6715b). Har ikke helt satt meg inn i trådløsmodusene denne boksen kan tilby enda, så jeg vet ikke hva som vil lønne seg for meg.

HD streaming er ikke det viktigste. Da er det viktigere at man fort og gæli kan flytte filmen over på filserveren via trådløst hvis man skal se den på mediacenteret.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hmm... er ikke helst sikker på n-kort i hp maskinene. Dette burde jeg strengt tatt vite, da jeg er it-tekniker på steinkjer vgs, og pc'ene det er snakk om stammer derifra. Hehe. Jeg har ikke noen for hånden just nu, så jeg får ikke sjekket, og på den dokumentasjonen jeg har for hånden; står det bare abg.

Lenke til kommentar

Siden DIR-855 viste seg å være ubrukelig i mitt nett, har jeg bestilt et Cisco WAP4410N-G5 istedet.

Dette har ikke 5Ghz radio, men siden det skal kunne levere 300Mbit over 2,4Ghz nettet, så regner jeg med det har 40Mhz kanalbreddestøtte.

Men jeg oppdaget en ting:

The Intel® WiFi Link 5000 is a family of IEEE 802.11a/b/g/Draft-N¹ wireless network adapters that operate in both the 2.4 GHz and 5.0 GHz spectra. These adapters, available in both PCIe* Mini Card and Half Mini Card form factor deliver up to 450 Mbps of bandwidth² via features such as MIMO technology, 40 MHz Channel support, and Packet Aggregation.

Med andre ord.... Det er kun 4965AGN som er begrenset til 120Mbit båndbredde på 2,4Ghz frekvensområdet?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Siden DIR-855 viste seg å være ubrukelig i mitt nett, har jeg bestilt et Cisco WAP4410N-G5 istedet.

Dette har ikke 5Ghz radio, men siden det skal kunne levere 300Mbit over 2,4Ghz nettet, så regner jeg med det har 40Mhz kanalbreddestøtte.

The Intel® WiFi Link 5000 is a family of IEEE 802.11a/b/g/Draft-N¹ wireless network adapters that operate in both the 2.4 GHz and 5.0 GHz spectra. These adapters, available in both PCIe* Mini Card and Half Mini Card form factor deliver up to 450 Mbps of bandwidth² via features such as MIMO technology, 40 MHz Channel support, and Packet Aggregation.

Med andre ord.... Det er kun 4965AGN som er begrenset til 120Mbit båndbredde på 2,4Ghz frekvensområdet?

Les innlegget mitt i den andre tråden. 4965AGN OG 5100/5300 er begrenset til 20 MHz i 2,4 GHz-båndet. Alle tre støtter 40 MHz i 5 GHz.

Lenke til kommentar

Ok. Det sto ikke spesifisert i noen tekniske dokumenter hos intel at den støttet 40Mhz kanalbredde bare på 5Ghz ... det sto bare generelt 40Mhz kanalbredde, men det sto ikke noe om 40Mhz kanalbredde støtte i det heletatt på 4965AGN, så jeg måtte sjekke om du kanskje hadde tatt feil :)

Fant forøvrig ut av problemene.... sjekk den store D-link tråden.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Les innlegget mitt i den andre tråden. 4965AGN OG 5100/5300 er begrenset til 20 MHz i 2,4 GHz-båndet. Alle tre støtter 40 MHz i 5 GHz.

Jeg vruderer å skaffe et Intel 6300 kort just for the heck of it. Kunne tenkt meg å få til 450Mbps.

Er du HELT sikker på at Intel 5300 kun støtter 20Mhz på 2,4Ghz nettet? I driverinnstillingene på kortet (nyeste fra Intel) har jeg mulighet til å velge Auto / 20Mhz only på begge radioene.

Vil et 6300 kort evt endre noe? Jeg klarer ikke å se noen spesielle forskjeller....

Lenke til kommentar

Hmm

Har dir-655 noen kjente problemer med stabilet/hastighet på N?

Derfor jeg spør er for at jeg har fått meg N dongle og jeg trodde det va donglen som kødda, men kanskje det da er routern?

Er forøvrig en Dir-855 en mye bedre router enn 655? er 655 såpass "dårlig" at det er verdt en oppgradering til 855?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...