Gå til innhold

Tett på Nett med imam Mehboob-ur-Rehman - tar livet av endel fordommer?

Anbefalte innlegg

Hei

Vil bare anbefale folk med unødvendige og urealistiske holdninger og fordommer mot islam å lese litt gjennom svarene til imamen her..

Det kommer stadig fram, som jeg har fryktet, at mye av fremmedfrykten og rasismen her til lands bunner ut i manglende kunnskap og ikke minst respekt, samt mediakjør og en shitload med misforståelser.

Se spesielt på endel av spørsmålene stakkaren får, jeg blir direkte flau over endel av mine landsmenn..

Tett på Nett med imam Mehboob-ur-Rehman

(Moderator, jeg greide ikke å bestemme meg for om denne hører hjemme under religion eller politikk og samfunn..feel free to flytte tråden...)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Vil bare anbefale folk med unødvendige og urealistiske holdninger og fordommer mot islam å lese litt gjennom svarene til imamen her..

Det kommer stadig fram, som jeg har fryktet, at mye av fremmedfrykten og rasismen her til lands bunner ut i manglende kunnskap og ikke minst respekt, samt mediakjør og en shitload med misforståelser.

Se spesielt på endel av spørsmålene stakkaren får, jeg blir direkte flau over endel av mine landsmenn..

Tett på Nett med imam Mehboob-ur-Rehman

(Moderator, jeg greide ikke å bestemme meg for om denne hører hjemme under religion eller politikk og samfunn..feel free to flytte tråden...)

Nå er det ikke noe nytt at imamer viser oss noe med den ene hånden og gjør noe annet med den andre da... Og såvidt meg bekjent fra de muslimene jeg kjenner hender det faktisk ganske ofte at en del imamer fremmer saker som ikke engang muslimer ville gjøre...

Så jeg er faktisk enig med dem at de burde fått en egen imam skole her i landet der de får førstehånds kunnskap om norke lover og normer og regler og ikke støtter seg på gamle dogmer og muslimsk inngrodd middelaldersk mistenksomhet ovenfor alle "andre"... Og toleranse og likeverd!!!

For saken går like mye den andre veien, bare så du vet det. Jeg har ei venninne som bodde på fjell i Drammen i mange år, (Bydelen Fjell i Drammen har en meget stor andel innvandrere, ala bydelen Grønland i Oslo...) og hver ENESTE gang ungene hennes hadde bursdag innviterte hun ALLE i klassen og hver ENESTE gang var det ingen muslimer som kom... Samme den andre veien, når et av de muslimske barna hadde bursdag, da ble bare muslimske barn i den klassen bedt... Men dette er kanskje bare "fordommer" det kanskje :) Verden er IKKE så svart/hvit som noen tror i denne saken....

Det jeg vil frem til er at vi alt for ofte ser på "rasisme" som noe som er forbeholdt etnike nordmenn, eller "hvite" eller "ikke muslimer"om du vil, men dette slår soleklart den andre veien også!!! Det har jeg sett mange beviser på.

Så de "urealistiske" "fordommene" jeg har mot muslimer tror jeg faktisk ikke er så urealistiske allikevel... På tide å snu litt på flisa tror jeg og se ting i et litt annet perspektiv enn at muslim = den tapende part ALLTID....

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Selvfølgelig, rasisme er ikke en enveisting.. det er nok desverre mange som tror det.

Men, poenget må vel være at man skal passe seg for å generalisere for mye. Det virker som det er fryktelig mange her til lands som ikke greier å skille mellom forskjellige "typer" muslimer og skjærer absolutt alle over en og samme kam som terrorister og konebankere.

Det mener jeg blir helt, fullstendig feil å gjøre. Selvfølgelig benekter jeg ikke at det finnes ekstremister der ute, men vi glemmer fort at det også finnes muslimer som utøver religionen sin på en mer "moderne" måte og i tråd med samfunnets normer og regler. Disse mener jeg er i sin absolutt fulle rett til å gjøre det åpent og ærlig uten særlig innblanding fra andre.

Det som er virkelig synd, er jo at nettopp disse har store problemer fordi folk har et altfor svart-hvitt syn på Islam..

Mange ser heller ikke det at det faktisk kan være forskjell på hvordan mennesker utøver sin religion. Vi har akkurat det samme innenfor kristendommen, forskjellene er bare ikke like tydelige.

Vi har kristne som drikker, puler og slåss omtrent daglig, og kristne som kanskje aldri gjør noen av delene. For å ta et enkelt eksempel bare..

Felles for dem alle er at de er kristne. Noen som ser sammenligningen?

Lenke til kommentar

Vil ikke si intetsigende, men det var heller ikke mye selvkritikk å spore.

Islam lærer menn å respektere kvinner såpass mye man skulle tro at kvinner favoriseres.Man bør sette seg i religionen for å forstå dette.

(...)

Islam tillater ikke å slå kvinner.

Men fullt så vakkert er vel bildet ikke.

Når det gjelder opprørske koner blir ektemannen bedt om å presse henne til å endre seg, deretter å nekte å dele seng med henne, og som en siste utvei har ektemenn lov til å formane konene ved å slå dem[35] (som normalt beskrives som mildt og som ikke etterlater merker).[36][37] Som Koranen sier:

«Menn er kvinners formyndere på grunn av det som Gud har utstyrt noen av dere med fremfor andre, og på grunn av de utgifter de bærer. Derfor skal rettskafne kvinner være lydige og bevare det som er hemmelig, fordi Gud ønsker det bevart. Dem, fra hvem dere frykter oppsetsighet, skal dere formane, gå ikke til sengs med dem, og gi dem stryk. Hvis de så er lydige, så forfølg ikke saken. Gud er opphøyer, - stor.» Koranen 4:38

Med forbehold om muligens problematiske oversettelser og tolkninger.

Uansett, flere av spørsmålene klarte jeg ikke lese ferdig; altfor pinlig. Honnør til imamen som klarer å gi høflige (om enn ikke nødvendigvis 100% pålitelige) svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...