Gå til innhold

Optiarc 7200S - Finner ikke driver i WinVista

Anbefalte innlegg

Heisann.

Sitter med en maskin som ikke får opp sine to nye S-ATA dvd brennere. Dette gjelder "Optiarc 7200 S-ata" på en norsk Windows Vista m. SP1.

De er koblet i S-ATA 2 og S-ATA 3 på hovedkortet, MSI P6NG(?).

De kommer opp i BIOS med en gang uten problem, de kommer også opp i Windows, men Vista klarer ikke finne riktige drivere. Under enhetsbehandling ligger de også med utropstegn. Jeg har selvfølgelig forsøkt å google' litt etter drivere\info om flere som har samme problem, men klarte ikke bli noe særlig klokere. Det står i produktinfoen av disse er sertifisert for windows vista. Jeg har funnet noen firmware updates bare, men dette hjelper lite når de ikke fungerer fra før.

Altså, stasjonene finnes ikke under min datamaskin.

Tips mottas med stor takknemmelighet! :-)

post-186276-1235928746_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du høyreklikker på en av brennerne, og velger Egenskaper vil du få opp en dialogboks med en Feilkode. Den vil nok kanskje hjelpe litt. Det kan jo se ut som det er en IRQ-konflikt eller noe slikt. Hvorfor trenger du 2 akkurat like brennere tilkoblet? Kanskje det er problemet? Til å begynne med ville jeg ha koblet fra den ene og sett om den andre fungerer da. Ellers kan du jo prøve å oppgradere driverne til SATA-kontrolleren på hovedkortet. Kanskje problemet ligger der. Kom tilbake å oppdater oss når du har prøvd det, så skal jeg gruble litt imens ;)

Lenke til kommentar

Denne enheten kan ikke starte. (Kode 10)

Klikk Søk etter løsninger for å sende data om denne enheten til Microsoft og finne ut om en løsning finnes.

Hvis du høyreklikker på en av brennerne, og velger Egenskaper vil du få opp en dialogboks med en Feilkode. Den vil nok kanskje hjelpe litt. Det kan jo se ut som det er en IRQ-konflikt eller noe slikt. Hvorfor trenger du 2 akkurat like brennere tilkoblet? Kanskje det er problemet? Til å begynne med ville jeg ha koblet fra den ene og sett om den andre fungerer da. Ellers kan du jo prøve å oppgradere driverne til SATA-kontrolleren på hovedkortet. Kanskje problemet ligger der. Kom tilbake å oppdater oss når du har prøvd det, så skal jeg gruble litt imens ;)
Lenke til kommentar

Har forsøkt å starte maskin med kun en av brennerne tilkoplet også, uten hell.. Får jeg oppgradert driverene direkte i windows, eller må dette kjøres igang fra bios/oppstart? (Isåfall, hvordan gjøres dette enklest når man ikke har media å brenne ut på?)

Kan selvfølgelig rote fram en annen maskin å gjøre det med evt. om dette er eneste mulighet for å oppdatere sata drivere. Flere forslag?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Har oppdatert SATA drivere fra msi sin side nå. Hjalp ikke noe særlig dette heller. Flere tips? :)

Jeg hadde omtrent samme problemet med mitt Foxconn Mars HK, Vista Ultimate 64 og Optiarc AR7010 DVD/RW (tror jeg det var den het). Googlet og fant at mange hadde samme problem, men ingen løsning fordi slike optiske enheter ikke trenger egen driver. Løste det ved å legge inn en ATA-driver fra CD som fulgte med HK. Min DVD/RW var av IDE / ATA typen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...