Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Hei Jeg kutta meg i den ene fingen på fredag og måtte sy 3 sting. Så lurte på om jeg kan dusje uten å dekke til dette såret? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Det er vel noe som legen din kan svare bedre på? Så lenge fingeren ikke blir fuktig, er det vel iallefall ikke noen problem. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Tror ikke det skulle være farlig. Aldri pleid å dekke til sår selv når jeg dusjer. Aldri fått noe problemer med det heller. Kanskje rense etterpå. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Det er vel en grunn til at man vasker/renser sår med sterilt vann. mao, vanlig springvann kan inneholde urenheter som - hvis det kommer i såret ditt - kan skape irritasjon. Jeg ville unngått å fått vann i såret. Dekk det helle til med litt plast eller noe. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Jeg hadde en plastpose over sånn i tilfelle, men jeg kan dusje uten pose hvis jeg renser såret etterpå? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Jeg sydde i foten en gang. Fikk ikke noe beskjed av legen om å ikke dusje det eller noe. Bare at jeg måtte rense og bytte bandasje hver dag. Rensa og bytta bandasje rett etter jeg hadde dusja da. Men skader ikke å dekke det til. Men tror ikke det er krise om det blir litt fuktig. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Kommer an på hvor stort såret ditt er. Jeg fikk tredjegradsforbrenning på beinet for 3 år siden, og endte opp med plastikkpose rundt beinet i 7 mnd. Men med et sår som er sydd igjen tror jeg ikke det er noe stort problem. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Jeg sydde i foten en gang. Fikk ikke noe beskjed av legen om å ikke dusje det eller noe. Bare at jeg måtte rense og bytte bandasje hver dag. Rensa og bytta bandasje rett etter jeg hadde dusja da. Men skader ikke å dekke det til. Men tror ikke det er krise om det blir litt fuktig. Ja det er vel blant annet for den store infeksjonssfaren. Nei ville ikke ha dusja og rensa etterpå. Ikke dusj fingeren så lenge du har i stinga (uke - 10 dager er det vel). Lenke til kommentar
HammerBro Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Er vel bare å være forsiktig, selvom jeg tror det er helt ufarlig med mindre du skal dusje sammen med en/ei som også har et åpent sår + hiv/aids. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Jeg bruker å dekke til sår og slik når jeg dusjer men det er mer fordi jeg synes det er ubehagelig å få såpe og varmt vann i et sår. Om du steller det etterpå med vann eller desinfiseringsveske (Pyrisept?) og ren bandasje ser jeg ikke noe problemer med det. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Pleier bare å ha på litt plast og tape det hele sammen med f.eks gaffer-tape. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Å dusje med åpne sår går fint, hadde selv åpne sår etter infeksjoner og ble trumpet i dusjen på sykehuset - ble nærmest båret i dusjen. Har også fått beskjed av alsken kirurger om å bruke hånddusj for å vaske skylle slike åpne sår regelmessig. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg dusja med et stort, dypt og åpent sår veldig lenge, var ikke noe problem det. Spurte når jeg var på sykehuset om jeg burde forsiktig når jeg dusja og slikt, men var helt greit det. Så lenge jeg ikke følte sterkt ubehag så hadde jeg ikke noe å bekymre meg om. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg er ingen lege, men så vidt jeg kan forstå, er det ikke noe lurt å helle usterile væsker ned i et åpent sår. Jeg tenker følgende - hvorfor bruker legene sterilt saltvann for å skylle ut sår, om de likesågodt kan bruke vanlig vann? Jo, det er jo fordi at vanlig vann kan lage infeksjoner. Selv om sjansen kanskje er liten (tror den er større en "liten"), bruker de jo alltid saltvann. Såklart, har man ikke annet, er jo vann bedre enn ikkeno. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Men som sagt så sier legene at det ikke er noe problem, eller sa det til meg iallfall. Hadde man hatt mye sterilt saltvann liggende i huset hadde jo det vært en bonus, men ikke nødvendig. Spesielt ikke når det er et lite sår på 3 sting. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Men som sagt så sier legene at det ikke er noe problem, eller sa det til meg iallfall.Hadde man hatt mye sterilt saltvann liggende i huset hadde jo det vært en bonus, men ikke nødvendig. Spesielt ikke når det er et lite sår på 3 sting. Det kan jeg være enig, når det er så lite. Dessuten er ikke såret "åpent" lenger etter en dag/to dager. Da går det nok greit sikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå