hertugen Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Heisan, For det første er jeg nybegynner, så alle tips hjelper. Har så langt benyttet 24-105 f4 IS, og siste sak i sekken er 17-40 f4. Begge benytter 77mm filter. Jeg har prøvd litt med polariseringsfilter og har så langt både positive og negative erfaringer. Sol fra siden har gitt meg litt flare problemer (45-60 grader), og himmelen blir så som så når jeg har full effekt på pol filteret, vel og merke hvis jeg har gjort det riktig da. Er det noe vits å gå til de aller dyreste utgavene av Hoya (jeg har benyttet meg av mellompris filter til Hoya)? For det meste går det i landskapsfotografering, og siden jeg er bosatt på Sørlandet så blir det litt bilder av sjø og vann også. Hva kan være greit å ha i sekken når det gjelder filter for landskapsfotografering (gradert gråfilter f.eks)? Og så ett aller siste spørsmål, hvilke ting bør jeg slå av på 50D når det gjelder automatikken? Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Du har i allefall topp utstyr til nybegynner å være Jeg bruker et gråfilter ND4 for å få lengre lukkertider når jeg f.eks fotograferer vann. Ellers har jeg et gradert gråfilter fra Cokin og det er litt klorete å bruke , men jeg synes at jeg får bedre effekter av et filter enn å lage slikt i bildebehandlingsprogrammet. Som nybegynner kan du godt bruke programhjulet på P men ikke på grønn firkant nå til du lærer kameraet å kjenne. Så bør du lese bruksanvisningen nøye , fordi den gir deg en del gode tips når du prøver deg på lukker og blender -prioritert program eller helt manuelt. Bruk alltid solblender selv om du bruker polafilter , jeg hadde også litt problemer med flare på det 17-40 objektivet jeg hadde , men det kan ofte forekomme spessielt på vidvinkler. Endret 1. mars 2009 av helge.bringeland Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Jeg har vel egentlig aldri brukt Auto. Bruker for the meste Av, ihverfall nå om dagene. Var en stund innom M da. Så langt har ting vært eksperimentert med for å lære kameraet å kjenne. Derfor lurte jeg litt på om det var ting jeg burde slå av, slik som støyreduksjon, auto lightning m.m. Låsing av speil har jeg fått aktivert Jeg vet jeg ikke tok helt hensyn til solretningen når jeg brukte pol filteret, nå og da så ser jeg flare med både 17-40 (bilder uten solblender) og 24-105 med solblender, solen kom fra cirka 45-60 grader. Det har vært samme type kvalitet på pol filteret, og jeg lurte litt på om det var derfor jeg fikk flare (at ett bedre pol filter ville hjelpe). Du sier at ett gradert gråfilter fra Cokin er klorete å bruke, men er det verd å skaffe Cokin system, eller finnes det en annen løsning? Bråter av spørsmål jeg hadde idag :!: Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Du sier at ett gradert gråfilter fra Cokin er klorete å bruke, men er det verd å skaffe Cokin system, eller finnes det en annen løsning? Bråter av spørsmål jeg hadde idag :!: Graderte gråfiltre kan være kjekt til landskap og natur, for å unngå utbrent himmel o.l., men ikke kjøp runde gråfiltre, de må nesten være firkantede for å få glede av dem... Dersom du liker å bruke tid før bildet er tatt, vil jeg anbefale Cokin Z filterholder, slik at du kan koble på firkantfiltre... Når du bruker stativ, slå av IS på 24-105mm og 70-200mm! VELDIG VIKTIG! Endret 1. mars 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
mbergersen Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Når du bruker stativ, slå av IS på 24-105mm og 70-200mm! VELDIG VIKTIG! Jasså? Hva er grunnen til dette? Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 tror det skal være siste type IS, så kanskje det funker greit på stativ med IS på? Jeg trenger ett bra polariseringsfilter for vidvinkel, så hvis noen kunne gi meg ett godt råd om hvilke merke, kvalitet, så ville jeg sette stor pris på det tipset. Jeg skal lese og lage en innkjøpsliste på Cokin, von-schnellfahrer, tror forrseten du hadde en tråd om det, så jeg skal lese igjennom den også. Hva er den store forskjellen fra Lee til Cokin? Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Når du bruker stativ, slå av IS på 24-105mm og 70-200mm! VELDIG VIKTIG! Jasså? Hva er grunnen til dette? Fordi IS da ikke finner de bevegelsene som den er lagd for å stabilisere. Dette fører til bevegelser, og uskarpheter... Står masse om dette på nette og forumet her. Jeg vet noen objektiver kan føle om den står på stativ, og dermed ser vekk i fra IS, men alltid greit å venne seg til å skru av IS når dslr er plasert på tripod. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Når du bruker stativ, slå av IS på 24-105mm og 70-200mm! VELDIG VIKTIG! Jasså? Hva er grunnen til dette? Grunnen er at IS leter etter rystelser som ikke er der og kan dermed forårsake uskarpe bilder. Edit: litt treg Endret 3. mars 2009 av Wipeout Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Jeg skal lese og lage en innkjøpsliste på Cokin, von-schnellfahrer, tror forrseten du hadde en tråd om det, så jeg skal lese igjennom den også.Hva er den store forskjellen fra Lee til Cokin? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1063503&st=0 denne "erfaringstråden" omhandler cokin Z... Lenke til kommentar
mbergersen Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Ah, viste ikke det om IS, aldri vært borti det faktisk Takker for svaret... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå