Gå til innhold

[LØST] Hvorfor både 4- og 6-sylindret 200hk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville tro at det har med to ting å gjøre.

 

 

1. Motorene er egentlig samme motoren som de har hentet ulik effekt ut av. 4 sylingdersmotorene er en 1.7liter, mens 6 sylindersmotorene er 2,6 liter

 

2. 6-sylindersmotorene vil jeg tro har et større dreiemoment om du sammenligner de to 200hk motorene. Jeg ser ikke at dette står oppgitt, men om søker litt så finner du kanskje noe om det.

 

EDIT:

 

3. Jeg vil tro at en overdimmensjonert motor (som 6sylinders 2,6 200hk er i forhold til 4sylinders 1,7 200hk) vil tåle evt tung belastning over tid bedre.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Det er nok riktig, og i norge først og fremst mhp avgiftsnivået (jeg regner med det er noenlunde samme modell som på biler som brukes).

 

Men dette er jo egentlig bare enda et argument for at 6 sylinderen er overflødig.

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker riktig er vell HK-avgiften på båtmotorer rundt tusenlappen?

 

Mener pappa betalte nesten 300.000 i hk-avgift på Commuteren :p

Jeg tenker også at det kan være derfor seilbåter er så mye billigere enn andre båter, fordi de har så liten motor, dermed lav hk-avgift = mer båt for pengene.

Lenke til kommentar

Det er moms på båt+motor. I tilleg kommer en motoravgift på 147,81 kr per hk. Den er helt uavhengig av motorvolum, utslipp, vekt eller noe annet tull (på bilavgiftene er det derimot mye tull...). Likevel skal jeg ikke si at andre land ikke tar ekstra betalt for dette... jeg tviler på at disse amerikanske motorene er konstruert med tanke på norsk avgiftspolitikk ;)

 

Dermed er det kanskje en fordel med større volum hvis motoren belastes mye over lang tid, men dette er usikkert?

 

 

Kilde norske avgifter: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/tema/....html?id=541313

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Det er ikke hk-avgift på el-motorer, eller motorer på under 9 hk.

Men nok off-topic.

 

Jeg ser fremdeles ikke hva som er "greia" med den tyngste motoren. Den med den minste motorblokken skal jo også være dimensjonert for ytelsen den selges med...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg ser fremdeles ikke hva som er "greia" med den tyngste motoren. Den med den minste motorblokken skal jo også være dimensjonert for ytelsen den selges med...

 

Vel, hvis du ser på motorer som skal leve lenge og dra tungt så ser du at de vanligvis er tyngre, har flere sylindre og større volum. Vil tro den du ikke forstår hva er til kan tåle langt flere driftstimer før overhaling. Brukes den i yrkesbruk så betyr det endel.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det agvg sier over virker logisk.

 

Jeg fant ut at 6-sylinderen primært er for USA. 4-sylinderen trenger det de i USA kaller for "premium fuel", som er tilsvarende vår 95-oktan. 6-sylinderen kan gå på det rimeligere standard-drivftoffet, som er billigere, men som bare er 91-oktan. Siden vi normalt ikke får tak i mindre en 95-oktan her i landet, sparer man ikke noe på 6-sylinderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...