Salt kjeks Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Jeg la ved en tilfeldighet merke til at Mercury har to forskjellige Verado-motorer med 200 hk. Den ene har 4 sylindre, mens den andre har 6 sylindre. Den med 4 sylindre er nyere og lettere, så hva er da poenget med den med 6 sylindre? Mercury Verado Endret 21. april 2009 av grizzlyx Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Jeg ville tro at det har med to ting å gjøre. 1. Motorene er egentlig samme motoren som de har hentet ulik effekt ut av. 4 sylingdersmotorene er en 1.7liter, mens 6 sylindersmotorene er 2,6 liter 2. 6-sylindersmotorene vil jeg tro har et større dreiemoment om du sammenligner de to 200hk motorene. Jeg ser ikke at dette står oppgitt, men om søker litt så finner du kanskje noe om det. EDIT: 3. Jeg vil tro at en overdimmensjonert motor (som 6sylinders 2,6 200hk er i forhold til 4sylinders 1,7 200hk) vil tåle evt tung belastning over tid bedre. Endret 2. mars 2009 av Ekko Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Hvis det er tilfelle at 4-sylinderen er 1,7liter og 6-sylinderen er en 2,6liter, vil jeg tro at 1,7literen er en billigere motor? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Det er nok riktig, og i norge først og fremst mhp avgiftsnivået (jeg regner med det er noenlunde samme modell som på biler som brukes). Men dette er jo egentlig bare enda et argument for at 6 sylinderen er overflødig. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Hvis jeg husker riktig er vell HK-avgiften på båtmotorer rundt tusenlappen? Mener pappa betalte nesten 300.000 i hk-avgift på Commuteren Jeg tenker også at det kan være derfor seilbåter er så mye billigere enn andre båter, fordi de har så liten motor, dermed lav hk-avgift = mer båt for pengene. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Det er moms på båt+motor. I tilleg kommer en motoravgift på 147,81 kr per hk. Den er helt uavhengig av motorvolum, utslipp, vekt eller noe annet tull (på bilavgiftene er det derimot mye tull...). Likevel skal jeg ikke si at andre land ikke tar ekstra betalt for dette... jeg tviler på at disse amerikanske motorene er konstruert med tanke på norsk avgiftspolitikk Dermed er det kanskje en fordel med større volum hvis motoren belastes mye over lang tid, men dette er usikkert? Kilde norske avgifter: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/tema/....html?id=541313 Endret 2. mars 2009 av grizzlyx Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 Mener pappa betalte nesten 300.000 i hk-avgift på Commuteren Jeg stiller meg tvilende til at den har 2000 hk Commuter 8 har i følge askeladden.no 306 hk. Det gir en hk-avgift på ca 44 000 kr. Mulig det var 300 000 i avgifter på båten totalt Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Som sagt, så hadde det vært nok så riktig hvis det hadde vært ca. 1000 kr på hestekreft. Nå som vi er inne på HK-avgifter.. Må man betale hk-avgift på el-motorer også? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Som sagt, så hadde det vært nok så riktig hvis det hadde vært ca. 1000 kr på hestekreft. Nå som vi er inne på HK-avgifter.. Må man betale hk-avgift på el-motorer også? Ikke utfra det som står her: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article4009313.ece Med tanke på at elbilen er fritatt for både moms og avgifter, er 200.000 kroner altfor mye penger. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 Det er ikke hk-avgift på el-motorer, eller motorer på under 9 hk. Men nok off-topic. Jeg ser fremdeles ikke hva som er "greia" med den tyngste motoren. Den med den minste motorblokken skal jo også være dimensjonert for ytelsen den selges med... Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Du har jo evt at 6eren har større dreiemoment. Men dette må man jo kunne finne tall på. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg ser fremdeles ikke hva som er "greia" med den tyngste motoren. Den med den minste motorblokken skal jo også være dimensjonert for ytelsen den selges med... Vel, hvis du ser på motorer som skal leve lenge og dra tungt så ser du at de vanligvis er tyngre, har flere sylindre og større volum. Vil tro den du ikke forstår hva er til kan tåle langt flere driftstimer før overhaling. Brukes den i yrkesbruk så betyr det endel. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Det agvg sier over virker logisk. Jeg fant ut at 6-sylinderen primært er for USA. 4-sylinderen trenger det de i USA kaller for "premium fuel", som er tilsvarende vår 95-oktan. 6-sylinderen kan gå på det rimeligere standard-drivftoffet, som er billigere, men som bare er 91-oktan. Siden vi normalt ikke får tak i mindre en 95-oktan her i landet, sparer man ikke noe på 6-sylinderen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå