fototim Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Ingen av de tingene du påpeker her tyder på noe av det du påstår at det gjør, så her tar du nok grundig feil. Jeg anser det som 99% sannsynlig at Samsung her satser på en ny og proprietær fatning. Propriertært er det nok. Men det utelukker ikke at det kan være mer eller mondre kompatibelt med andre systemer, med adaptor. Knappen til venstre sitter vel forresten der den gamgle nedblendingsknappen satt i hine hårde dager. Jeg legger ikke stort i dette, syns bare det er litt artig. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Kanskje den store knappen er for å frigi dedikerte objektiver, mens den lille er til for å frigi K-objektiv som sitter på adapter?Eller at den lille er til preview nedblending... Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Ingen av de tingene du påpeker her tyder på noe av det du påstår at det gjør, så her tar du nok grundig feil. Jeg anser det som 99% sannsynlig at Samsung her satser på en ny og proprietær fatning. Eg prøvde no ikkje akkurat å legga fram ein hardnakka påstand, så eg skjønnar ikkje heilt poenget med å "angripa" meg så voldsomt. Ser forresten at Canon har ein sånn knapp til venstre også, så ut frå mitt resonnement kunne det like godt ha vore Canon-fatning. Knappen nede til høgre er sikkert berre ein nedblendingsknapp, så kvifor i all verda går dei då vekk frå K-fatninga? Er dei ikkje fornøgde med Pentax-linsene? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Ingen av de tingene du påpeker her tyder på noe av det du påstår at det gjør, så her tar du nok grundig feil. Jeg anser det som 99% sannsynlig at Samsung her satser på en ny og proprietær fatning. Eg prøvde no ikkje akkurat å legga fram ein hardnakka påstand, så eg skjønnar ikkje heilt poenget med å "angripa" meg så voldsomt. Beklager det, det var overhodet ikke meningen at du skulle føle deg "angrepet". Jeg hadde det nok bare litt for travelt til å ordlegge meg så nøyaktig som jeg ønsket. Det bakenforliggende poenget mitt var uansett at man bør være nøye på å la det komme klart frem når man spekulerer og når man kommer med faktaopplysninger. Blandes de to slik at den ene kan misforstås for den andre, kan det forvirre mange av de mindre erfarne brukerne våre som kommer hit for informasjon som dermed kan vise seg å være feil. det betyr selvsagt ikke at det ikke er rom for å gjøre feil her - det er ikke lenge siden jeg tråkket i klaveret selv. Endret 5. mars 2009 av Aetius Lenke til kommentar
Cax Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Ingen av de tingene du påpeker her tyder på noe av det du påstår at det gjør, så her tar du nok grundig feil. Jeg anser det som 99% sannsynlig at Samsung her satser på en ny og proprietær fatning. Eg prøvde no ikkje akkurat å legga fram ein hardnakka påstand, så eg skjønnar ikkje heilt poenget med å "angripa" meg så voldsomt. Ser forresten at Canon har ein sånn knapp til venstre også, så ut frå mitt resonnement kunne det like godt ha vore Canon-fatning. Knappen nede til høgre er sikkert berre ein nedblendingsknapp, så kvifor i all verda går dei då vekk frå K-fatninga? Er dei ikkje fornøgde med Pentax-linsene? Pentax-objektivene er laget for å fokusere 5cm bak fatningsflaten. Det er dette som gjør at kameraene deres er såpass dype, og at det er vanskelig å lage adaptere til andre fatninger for K-kameraer. Hensikten med et speilfritt system er å kutte ned på denne avstanden, slik at både kameraet og objektivene kan lages mindre, men fremdeles ta til seg like mye lys. Micro FourThirds har 2cm avstand, mot vanlig FourThirds, som har ca 4. Derfor er objektivadapteret for vanlige FourThirds-objektivet ca 2cm tykt. Om Samsung også bruker 2cm kan de lage en 3cm adapter, så gamle K-objektiver kan brukes. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Beklager det, det var overhodet ikke meningen at du skulle føle deg "angrepet". Jeg hadde det nok bare litt for travelt til å ordlegge meg så nøyaktig som jeg ønsket. Det bakenforliggende poenget mitt var uansett at man bør være nøye på å la det komme klart frem når man spekulerer og når man kommer med faktaopplysninger. Blandes de to slik at den ene kan misforstås for den andre, kan det forvirre mange av de mindre erfarne brukerne våre som kommer hit for informasjon som dermed kan vise seg å være feil. det betyr selvsagt ikke at det ikke er rom for å gjøre feil her - det er ikke lenge siden jeg tråkket i klaveret selv. Beklagelse akseptert. Eg trudde ærlig talt at når eg la fram to tolkingar av det eg såg på bildet, så signaliserte eg meir forvirring enn kvalifisert spekulasjon, men folk kan tolka det ein skriv på så mange vis. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Det begynner nå å dukke opp informasjon som peker i retning av i hvert fall en vissK-kompatibilitet. Først går en svensk journalist ut og sier at han har fått off the record info om K-fatning http://tv.mediaprovider.se/pentax_visar_ny...6215964346.html Dette tok jeg med en stor klype salt. For det første så jeg det som usannsynlig fra et teknisk standpunkt. Hvorfor bruke K-fatning som egentlig er designa for såkalt fullformat, når NX handler om å lage et kompakt system? Videre står ikke akkurat Kamera & Bild på lista over de magasinene jeg har størst tiltro til. Brorparten av det stoffet de bringer er resirkulerte artikler fra den mer fargete utenlandske fotopressen. Men. Nå går den samme journalisten ut på Fotosidan.se og nyanserer seg selv en del. Han sier der "Den informationen vi fick var att det skulle finnas en koppling bakåt till GX20, alltså att man ska kunna använda K-objektiv." Da blir det hele atskillig mer troverdig i mine øyne. Kanskje Samsung NX viser seg å bli en reall turkamerat for folk med Pentax-optikk allikevel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå