dymoletratag Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) -- Endret 9. mars 2016 av dymoletratag Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Jeg antar at det er metanet som stinker i en fis, slik at jeg bare regner ut om metanet vil stige eller ikke. Vanlig luft inneholder 78.08% nitrogen, 20.95% oksygen, 0.93% argon, 0.038% carbon dioksid. Jeg gjorde noen tilnærmelser slik at det ble 75% Nitrogen 20% oksygen og 5% vann. Det som avgjør som noe vil stige eller synke er hvilken av gassene om har størst volum pr.tyngdeenhet. Jeg kom fram til at ved 1gram av stoffene: - luft med 5% fuktighet ved 70grader vil ha et volum på 1.58dm^3 - metanbiten i fisen ved 37grader(da den kommer ut) vil ha et volum på 1.59dm^3 Metandelen i fisen vil faktisk stige littegranne når den kommer ut, og vil stige raskere når den blir varmet opp. Men jeg vet ikke om den vil stige raskt nok til at du kan lukte den, før den har spredd seg i alle retninger. Endret 2. mars 2009 av Twinkle Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Det er vel hydrogensulfiden som stinker? Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Men luftfuktigheten i en skikkelig sauna der du kaster vann på ovnen (slik det skal gjøres) er mye mer enn 5%. Det er ikke meningen å sitte i et varmt tørt rom :!: da er det jo bare til å skru ovnene få fullt hjemme. Hvis du sitter der i ti minutt så blir du klissvåt av vanndampen. Det kan også være opp til rundt 100 grader, men det er for varmt for de fleste. Jeg snakker av erfaring, pappa er fra finland Endret 3. mars 2009 av Ashol Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Det pleier vel ikke å lukte noe videre av badstu-fiser? Tror skadepotensialet elimineres ganske umiddelbart av den høye temperaturen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå