jkolbu Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Hei! En venn av meg har tatt mine bilder fra Facebook og lagt opp på sin FlickR account som sine egne. Hvilke rettigheter har jeg for at han skal fjerne dem fra FlickR? Jeg eier jo bildene, og han har tatt bildene uten min samtykke. Er det noe jeg kan gjøre? Og har jeg noen rettigheter? Mvh Kolakk Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Hvis de ligger på Facebook er det vel Facebook som har rettighetene til dem ... Eller har de endret på reglene? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Hvis de ligger på Facebook er det vel Facebook som har rettighetene til dem ... Eller har de endret på reglene?Facebook har også rettighetene, men de fratar deg ikke dine rettigheter heller... De vil aldri kunne nekte deg å bruke bildene til det du vil, men de har rettigheter til å gjøre hva de vil med dine bilder. En liten justering har blitt gjort dog. Lenke til kommentar
Ottern Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Hvis han er en kompis av deg så bør du jo bare kunne be han fjerne de fra siden sin... Gjør han ikke det så er han vel heller ingen god kompis. Kommer vel og an på hva slags type bilder det er, men er det bilder du har tatt som fotograf og bruker for å promotere deg selv så ville jeg vel slått ganske hardt ned på det. Er det festbilder, what´s the big deal?? -Fredrik Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Greit at facebook har rettigheter til bildene, men kan de gi rettighetene bort til andre? Allikevel, om det er en venn av deg, bør du jo bare kontakte han og spørre om han ikke bare kan fjerne bildene. edit: Ottern kom meg i forkjøpet ja. Men hvis det er bilder som er viktige for deg, er absolutt ikke facebook stedet å legge de ut. ikke så lurt å legge ut sine beste bilder på facebook, og gi fra seg rettighetene. Var det ikke slik at facebook nå har endret brukeravtalen til å kunne hente fram (og bruke) bilder som har blitt opplastet, og senere slettet? Endret 1. mars 2009 av jaadd Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Greit at facebook har rettigheter til bildene, men kan de gi rettighetene bort til andre? Allikevel, om det er en venn av deg, bør du jo bare kontakte han og spørre om han ikke bare kan fjerne bildene. Nei, og kompisen hans har selvsagt ingen rettigheter til å legge dem ut som sine egne. Ikke noen god kompis spør du meg Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Selv om bildene ligger ute facebook gir det dem rett til å bruke bildene og tar ikke fra deg dine rettigheter på bildene... De gir uansett ikke rettigheter til kompisen din om å bruke bildene. Der må han pent be deg om lov til å bruke dem. Edit: Akkurat for sent ute.. Endret 1. mars 2009 av chris300 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Greit at facebook har rettigheter til bildene, men kan de gi rettighetene bort til andre?Jepp, de kan til og med ta betalt for det. Og de gjør det... Men for folk flest vil det neppe være et problem, selv om jeg prinsipielt er i mot hele greia. Facebook er fint til sitt bruk - men det er ikke stedet å oppbevare opphavsrettslig materiale. Det fungerer alldeles utmerket som public CV hvis det er det du ønsker (vet om musikere som bruker det til dette), og er et kjekt sted å snoke i gamle venner/klassekameraters liv uten å være påtrengende... Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Det var jeg faktisk ikke klar over ... Men jeg legger heller ut på Flickr så har jeg en Facebook app som poster linker og thumbnails i profilen automatisk Det burde da omgå rettighetsproblematikken? Endret 1. mars 2009 av shakudu Lenke til kommentar
jkolbu Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Vel, takk for hjelpen Saken er lagt død nå Tusentakk for hjelp Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Vel, takk for hjelpen Saken er lagt død nå Tusentakk for hjelp Er det kameraten din du mener Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 HAHAHAHAHA!! You just made my day! :D Lenke til kommentar
fototim Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Greit at facebook har rettigheter til bildene, men kan de gi rettighetene bort til andre?Jepp, de kan til og med ta betalt for det. Og de gjør det... Hmm? Jeg har kjørt noen korstog mot Facebook på akam og kommer sikkert til å gjøre det igjen, men her vil jeg faktisk ta dem i forsvar Jeg mener nemlig å huske en lignende sak, hvor noen hadde stålet materiale og lastet det opp som sitt på Facebook. Hvis jeg ikke husker feil, var utgangen at de slettet innholdet, og beklaget det hele. Ikke dermed sagt at sånt ikke kan forekomme, men Facebook synes å altså være redd for å innvolvere seg i virksomhet som kan sammenlignes med heleri. Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Denne episoden minner på meg den saken der noen av de "beste" bildene fra akamforumet havnet sammens med dslr kameraer i en Lefdal butikk Litt OT, men bare måtte nevne det. Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Denne episoden minner på meg den saken der noen av de "beste" bildene fra akamforumet havnet sammens med dslr kameraer i en Lefdal butikk Litt OT, men bare måtte nevne det. Ble det noen løsning på det egentlig? Lenke til kommentar
mbergersen Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Har lest at deviantart har samme policy som facebook når det kommer til rettigheter på bilder som du laster opp på deres sider. Ikke hørt noe om flickr dog. Er jo store fotografer som bruker deviantart uten å vise stor frykt for rettigheter. Er jo strengt kopibeskyttet materielle som blir laste opp der, blant annet offisiell artwork til filmer og dataspill. Har en følelse at denne facebook hysterien er litt blåst opp. Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Har lest at deviantart har samme policy som facebook når det kommer til rettigheter på bilder som du laster opp på deres sider. Ikke hørt noe om flickr dog. Er jo store fotografer som bruker deviantart uten å vise stor frykt for rettigheter. Er jo strengt kopibeskyttet materielle som blir laste opp der, blant annet offisiell artwork til filmer og dataspill. Tror mye av disse tingene er advokatmat, for å forhindre at de skulle bli saksøkt hvis noe skulle skje. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Hvorfor snakker dere om facebook's regler rundt bilderettigheter? Det trådstarter spør om er hva han skal gjøre og hvilke rettigheter han har når noen andre har lagt ut hans bilder på flicr, som sine egne. Hvilke rettigheter Facebook har spiller ingen rolle. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Det er døden for en fotograf på flickr om medlemmene der blir klar over at det er en bildetjuv som har lagd en side. Bare å tipse i par tre flickr-grupper det. Så er den brukeren kjapt vekke. ----- tipse= advare mot Endret 6. mars 2009 av pybalto Lenke til kommentar
mbergersen Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Hvorfor snakker dere om facebook's regler rundt bilderettigheter? Det trådstarter spør om er hva han skal gjøre og hvilke rettigheter han har når noen andre har lagt ut hans bilder på flicr, som sine egne. Hvilke rettigheter Facebook har spiller ingen rolle. Er vel bedre å tenke høyt enn å bare holde kjeft selv om mann ikke har det direkte riktige svaret. Mann lærer da av å spørre og gruble? Han sa jo bilde han startet på facebook så fant mye av det opplysende og interessant. I motsetning til din post, som ikke ga meg noe som helst. Han nevnte dessuten at han hadde løst problemet, så kan vel ikke skade å gruble litt høyt om andre ting? Mann for jo kjeft om mann starter en tråd om noe som kunne bli diskutert andre steder også. Kan ikke skjønne det skal være så pirk hva og hvor mann sier ting til en hver tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå