Gå til innhold

Bit, hva er det? 8, 16, 32?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel oftest oppgitt i bits pér "kanal"? 8 bit er 256 fargenivåer på hver "fargekanal" (rød, grønn eller blå). Et vanlig JPEG-bilde er 24 bit (8 bits pér kanal).

Husker ikke hva man sier i stedet for kanal når det gjelder farger. :(

TIF kan være komprimerte, men de komprimeres helt uten tap av kvalitet.

Lenke til kommentar

Kan påpeke verdiene her er 2 opphøyd i antal bits.

Ie. 8bit => 2^8 = 256 forskjellige verdier.

Det kan både refere til totalt antal bits i fargespekteret, eller per fargekanal (vanligvis rød/grønn/blå).

Jo flere mulige fargeverdier du har jo jevnere fargeoverganger kan du få. Ta et bilde i GIMP eller photoshop og reduser bit-dybden (antall fargebits i bildet) til forskjellige verdier, så ser du fort forskjellen.

Lenke til kommentar
Hei slenger meg litt på denne tråden. Hvis det kamera da har 14-bits råfiler er det da per kanal eller totalt?

Per kanal.

14 bits totalt er ikke videre imponerende ;) En annen indikasjon er at tallet ikke er delelig på 3.

Hadde det vært 15 for alle 3, hadde det vært 5 bit/kanal, eller 32 nivåer.

Og forresten, 32 bits bilder har 4 kanaler, en for alpha og.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke at tallet må være delelig på 3 for at det skal indikere 3 kanaler. Et godt eksempel på dette er 16-bits farger, som tidligere var svært utbredt på personlige datamaskiner. Fordelingen her var rød: 5, grønn: 6, blå: 5. Grunnen til at grønn tildeles høyere presisjon er at øyet er mer følsomt for denne fargen.

Lenke til kommentar
Hei slenger meg litt på denne tråden. Hvis det kamera da har 14-bits råfiler er det da per kanal eller totalt?

Per kanal.

Nei, men ja. :) Det er 14 bit pr. pixel, men i en råfil er det bare én fargekanal pr. pixel (om du ikke er skikkelig rar og har Foveon-sensor). Det er derfor råfiler må konverteres til RGB før de kan vises på skjerm.

Lenke til kommentar
Det stemmer ikke at tallet må være delelig på 3 for at det skal indikere 3 kanaler. Et godt eksempel på dette er 16-bits farger, som tidligere var svært utbredt på personlige datamaskiner. Fordelingen her var rød: 5, grønn: 6, blå: 5. Grunnen til at grønn tildeles høyere presisjon er at øyet er mer følsomt for denne fargen.

Jeg sa ikke at det MÅ være delelig på 3, men at det er en indikasjon på at det gjelder bits/kanal...når det er sagt, jeg hadde ikke 16-bits i bakhodet, når jeg skrev det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...