Gå til innhold

12V forsterker på 230V nett

Anbefalte innlegg

Jeg har en 12V forsterker til overs, og jeg har et par høyttalere og en sub som jeg gjerne skulle hatt litt lyd ut av. Kort sagt: Går det greit for forsterkeren sin del om jeg parallellkobler alle 12V utgangene og paralellkobler alle jordkablene i en PSU fra en PC slik at forsterkeren i praksis får de 400 W PSU'n gir ut? Vil det ødelegge noe, eller vil det gi meg den drømmelyden jeg vil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke paralellkoble alle 12v-utgangene. Det holder masse med to kabler med 12v og to med jord fra strømforsyningen. F.eks ta p4-kontakten. Da vil du kunne trekke 240W trygt, og noe mer enn det bør du ikke regne med av kontinuerlig drift fra en 400w psu.

Drømmelyd blir det ikke - men lyd blir det. Ingenting kan måle seg med forsterkere tilpasset 230v-drift - siden man da har full kontroll over strømfiltreringen og kan velge optimal spenning til transistorene.

En vanlig strømforsyning gir omtrent 12v ut, i motsetning til en bil der man gjerne har ladespenning på over 14v fra dynamoen.

Lenke til kommentar

Du må se på strømmen PSU-en gir på +12V, ikke den oppgitte "hoved"-effekten til PSU-en.

I tillegg må du regne med at ca. 40-50% av effekten fra PSU-en går bort til varme i forsterkeren. Så OM den kan gi 400W fra +12V så sitter du igjen med ca.200W. Er det en 4-kanaler vil det si 4x50W. I tillegg klarer ikke en PSU å gi de store strømpulsene som forsterkere ofte krever. Den gir en viss effekt og "that's it". En ordentlig strømforsyning kan kanskje gi 400W kontinuerlig og kanskje mange ganger så mye i korte pulser.

Men du vil få lyd. Uten tvil. :p

Lenke til kommentar

Høyttalerne består av et 5,25" element og en diskant hver. Subwooferen er 200W. Forsterkeren jeg vil bruke er en A/D/S 1800W(tror jeg). Den er ganske gammel, og er egentlig 4 kanals, men rear-utgangen er fucked. Så har utgang til frontsett og sub.

Slik det er kobla nå, så er de to høyttalerne kobla til den originale CD-spilleren(der CD-funksjonen ikke funker). Lydkilde er en mp3-spiller. Det er koblet som følger:

mp3-spiller (via 3,5mm->RCA) -> spiller (->høyttalere) -> (paralellkoblet RCA) -> aktiv sub

post-108681-1235923556_thumb.jpg

Det jeg lurer på er om jeg kan bytte bort CD-spilleren med en forsterker. Dette er fordi den er stor og stygg og er nesten umulig å gjemme bort. Forsterkeren kunne jeg gjemt bak subwooferen eller i et skap eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...