Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gammel compaq og boot-problem (sata/usb)

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å få en gammel compaq-pc til å boote fra noe annet enn den innebygde ide-kontrolleren. Det vil si, hovedkortet kommer fra en gammel compaq-pc, og for å gjøre historien kort så kan jeg ikke ha noe harddisk på den interne ide-kontrolleren. Jeg har satt inn en sata-kontroller med en disk på som den ikke vil boote fra. Har lest at man kan legge bios fra sata-kontrolleren inn i pcens bios, og dermed få den til å boote fra sata-kontrolleren, men compaq er visst litt nazi på denslags så jeg har ikke funnet noen programmer som lar meg modifisere compaq sin bios. Så jeg har litt gitt opp denne metoden.

Så leste jeg noe om at man kan boote fra usb og deretter få pcen til å "boote videre" fra sata-kontrolleren. Noen som har peiling på hvordan dette lar seg gjøre? Jeg har ikke fått til å boote fra usb i det hele tatt enda, men dette er noe jeg skal teste litt mer. Hvis jeg får til det så hadde det vært greit om jeg kunne dytte en minnepinne i en usbport og få pcen til å boote fra den for å få kjørt videre til operativsystemet på sata-kontrolleren.

Tips og tanker tas imot med takk!

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, jeg tror at du må starte med å montere floppy stasjon.

Deretter skal du lage oppstarts disk med system filene (ntldr, ntdetect.com, boot.ini), og..jeg vet ikke noe om din bios og alle de utfordringer relatert til det, men jeg tenker at du må kanskje bruke boot.ini arc alternativene for å load driveren til kontrolleren, renamed som Ntbootdd.sys.

Så først av alt vil være å få floppy middel for å kommunisere med systemet ditt. Notere feilmeldninger og ikke forandrer alt for mye uten å holder oversikt.

Lenke til kommentar
Jeg prøver å få en gammel compaq-pc til å boote fra noe annet enn den innebygde ide-kontrolleren. Det vil si, hovedkortet kommer fra en gammel compaq-pc, og for å gjøre historien kort så kan jeg ikke ha noe harddisk på den interne ide-kontrolleren.

Sånne "påstander" gjør at man stiller seg endel spørsmål - sannsynligvis uten grunn, men ..

Er det noe feil med IDE-kontrolleren ettersom du ikke kan bruke den?

For en IDE-til-SATA adapter kunne kanskje ha løst problemet med booting.

Jeg husker ikke om det bare er noe jeg har drømt en gang, men var det ikke snakk om å lage en Floppy-til-USB adapter en gang? Altså at man kobler en USB-pinne til en floppy-konnektor på hovedkortet - og booter derfra?

Lenke til kommentar

Hvilke spørsmål skulle det være?

Det er ikke noe galt med ide-kontrolleren, men disken jeg skal bruke i maskinen er sata og da var det enklest å bruke en sata-kontroller. Grunnen til at jeg vil bruke den disken er at psuen i maskinen er latterlig svak og maskinen blir veldig ustabil med de fleste disker jeg har testet. Sata-disken jeg håper å få til å boote fra nå skal være av det grønne slaget og skal trekke lite strøm og maskinen virker foreløpig stabil med den. Jeg har kjørt noen live operativsystemer fra cd og det har funket bra.

Jeg har et ide-til-sata-adapter som jeg skal teste, men problemet er at det adapteret jeg har tar en del plass, og det skal dyttes rett i ide-porten på hovedkortet. Og det er ikke plass til det der, hvis jeg skal få skrudd sammen kabinettet. Så dersom det skulle funke så må jeg få mekket til noe løsning på det. Har lest om slike adaptere at de langt fra alltid funker..

Jeg leste et eller annet sted at det skulle finnes løsninger for å boote fra usb, sikkert for å få lastet nødvendige drivere, og deretter fortsette å boote fra sata-kontroller. Men jeg har ikke funnet noe mer spesifikk informasjon. Såvidt jeg har forstått så skal hovedkortet fra compaq kunne boote fra usb. Mener det kom opp som et valg under "boot order" i bios-menyen.

Mulig du er inne på noe wiberos men jeg trenger mer informasjon for å få til noe som funker. Jeg har floppystasjon så det er ikke noe problem å få koblet på det. Hvordan skal denne oppstartsdisken hjelpe meg videre? "bruke boot.ini arc alternativene for å load driveren til kontrolleren, renamed som Ntbootdd.sys" <- det sier ikke meg så mye :) Maskinen skal kjøre ubuntu, hvis jeg noen gang får til dette..

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Jo det kan bli mange spørsmål, men du sier at du kan boote fra usb.

Ok starte fra den da.

Formatere usb din i windows,(velg Fat hvis den reargerer ikke på Fat32) ikke partitionere, slik at den første sector er den bootsector.

(det er det samme om du hadde brukt din floppy, så hvis du bil bruke det, kopiere filene som beskrevet. ntldr, ntdetect.com og boot.ini fra hvilken som helst system du har tilgjengelig)

Deaktivere floppy og alt det der. Kun kontroller og diskn din.

Så kopiere ntldr, ntdetect.com og boot.ini file i usb.

Boot.ini skal de har de samme instillinger, om den var koplet direkte på feks. ide kontrollere (0,0,0, (partition)skrive riktig tall for partition.

Boote opp.

(jeg har forstått at du har allerede XP på disken din, ikke sant? eller er det slik at diu skal installere windows?)

Saken med driveren for kontrolleren som skal bli ntbootdd.sys, venter vi med til du bekrefter hva den natzi som du sier bios din støtter.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...