Tim Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Jeg og mange av dere andre som har relativt oppegående maskiner ønsker små oppgraderinger som kan gi en ytelsesforbedring man faktisk merker ved normalt bruk av datamaskinen. Pr dags dato har jeg en maskin med følgende maskinvare: -ASUS P5Q PRO -Powercolor ATI Radeon4870 512MB -INTEL Core 2 Duo E8500 -CORSAIR Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB, DDR2, 2x2GB -ANTEC Sonata III Miditower, Svart m/500W Strømforsyning -En eldre 200GB harddisk av ukjent type. Det er vel harddisken som er det tregeste i mitt oppsett og jeg tror denne er klar for en utskiftning. Det jeg er usikker på er hva jeg skal velge! For noen år tilbake hadde jeg en Western Digital Raptor disk som gjorde oppstart og loading tider i spill merkbarkt kortere! Men så leser jeg om SSD disker som har en veldig bra ytelse. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre nå. Maskinen som skal ha ny disk brukes kun til Internet Explorer, Microsoft Office, litt enkel nedlasting og mye spilling av et par tre forskjellige spill! e Jeg har forøvrig en annen maskin som har nesten samme oppsettet, men som brukes som server og har 4TB harddisk. Denne extracter filer ganske sakte føler jeg, er det noen som vet hvordan jeg kan få den til å extracte raskere? Så hva gjør jeg med spillmaskinen, bytte til SSD eller raptor? Og hva gjør jeg for å få extractet filer fra winrar fortere? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Så hva gjør jeg med spillmaskinen, bytte til SSD eller raptor? Og hva gjør jeg for å få extractet filer fra winrar fortere? Jeg anbefaler OCZ Vertex. En slik 30GB (eller 60) vil gi deg veldig mye ytelse til ditt bruk for en akseptabel pris. Det finnes alternativer som kan gi mer ytelse, men i forhold til det du har i dag vil jeg si at en slik vil gi såpass kraftig ytelsesøkning at du vil ikke merke stor forskjell til de som er 2-3 ganger så dyre med ditt oppsett. (en analogi: Hvis du er vant til å kjøre 50cc orginal moped merker du ikke store forskjellen på en 500cc og en 1000cc motorsykkel...) En slik til OS og programmer, og evt de favorittspillene du får plass til, vil få maskinen din til å føles 5-10 ganger raskere ved generell bruk. Hvis du vil legge litt mer penger i det kan en Intel x25-M (80GB) også være en fin mulighet. 30-80GB vil kanskje være for lite plass til det du trenger, men da kan du fint bare fortsette å ha resten på den 200GB harddisken du har i dag. Selve systemet vil føles kjempe mye mer responsivt, og loadingen på det du har på 200GB disken vil forbli det samme som i dag. Alt av media har ingen nytte av å være på SSD, det du vil ha der er først og fremst Windows og mest brukte programmer, de får 5-20++ ganger ytelsesøkning over det du har i dag, og det merker du. Spill får redusert loadingtiden betydlig også, men det er ikke en så betydlig forandring i forhold, og du kan kjøpe SSD til det senere når du får bedre råd, eller hvis du er skikkelig fornøyd med SSD (slik som jeg er ). Når det kommer til ekstraktering av RAR filer så er det hovedsaklig prosessoren som stopper der. Harddisken kan være begrensningen hvis du har en gammel og sliten harddisk, og en ny flerkjernet prosessor, og prøver å ekstraktere til samme harddisk RAR-filen ligger på. Til en slik filserver for ekstraktering av rar-filer er vell kanskje en velociraptor (74-150GB) å anbefale dersom du bestemmer deg for å kjøpe ny lagringsenhet. En generell ting jeg har lagt merke til når det gjelder SSD til windows og programmer er: "Once jo go SSD, you never go back". Dette er responsen jeg har fått fra alle som har prøvd en GOD SSD. Vertex og Intel x25-M er slike gode SSDer. Endret 1. mars 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå