Gå til innhold

Dekoder sender bildesignal (HDMI) i stand-by?

Anbefalte innlegg

Har prøvd Nextgentel sin NextTV boks og RiktTV sin basis mottaker (sagem) begge disse boksene sender bilde selv om de står i standby, og dette forhindrer monitor/projektor å gå i standby når innsignalet forsvinner.

Har sett etter instillinger som kunne være relevante, men finner ingenting. Hadde vært greit å kunne bruke fjernkontroll til dekoderen og ikkje tenke på skru monitor/prosjektor av/på. Forslag til løsninger?

(Har tenkt på en slik forgrener med "master/slave" funksjon, som kobler ut kontakter når "master" ikkje trekker strøm, men usikker på om en dekoder trekker nok strøm til at det fungerer - samt at prosjektoren ville vel ikkje likt å plutselig miste strømmen.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TV-en min blir svart når jeg skrur av dekoderen Grundig DTR 8740MHP. Men går ikke i standby, lampa på TV-en lyser fortsatt grønt. Er det samme fenomen, selv om den ikke mottar bilde og lyd? TV-en er blå når jeg skrur den på og dekoderen ikke er på.

Lenke til kommentar

Den mottar nok bilde, det er bare blått. Nextgentel sin NextTV sender også et blått bilde i standby, mens RiksTV sin basis mottaker sender et sort bilde. Om du går inn på menyen på tv'en vil du se at TV'en f.ex. mottar et 1080p/60Hz signal (eller noe i den retningen).

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar

Nei, nå ble det ikke svart men blått, fargen TV-en selv bruker når den ikke får signal, og TV-en sier det er "hovedformat: ukjent" der det ellers står "1920*1080 50i" når dekoderen er påskrudd. Det kan tyde på at i alle fall denne Grundig- dekoderen ikke sender signal i standby. Jeg vet ikke hvorfor det ble svart førstye gang jeg prøvde, og om TV-en oppfattet neo signal da, for det resultatet klarer jeg ikke å reprodusere.

Lenke til kommentar

Enkleste testen er å trekke ut stikkontakten til dekoderen din, går TV da i standby er det dekoderen som sender *noe* til TV'en som forhindrer at den går i standby.

Får vel kontakte Nextgentel og RiksTV for å høre om det er noe dei evt har firmware oppdateringer for å løse, eller om dei kan mase videre på produsentene av utstyret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...