gardkarlsen Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Etter en uke på jobb i Kuala Lumpur var det på tide å begynne på hjemreisen – og jeg som nettopp hadde kommet inn i døgnrytmen der nede Jeg sjekket ut av hotellet tidlig om morgenen men ettersom jeg er stamgjest på Traders fikk jeg bruke fasilitetene utover dagen. Men etter å ha tatt et glass vin i deres ”happy hour” var det på tide å dra avgårde. Jeg tok taxi til KL Sentral og fra der gikk det ut til KLIA med expresstoget. Hvis en flyr f.eks. Malaysia Airlines eller Emirates kan man sjekke inn på selve KL Serntral men ettersom jeg hadde en Thaii flight ut av KUL måtte jeg ta med kofferten på toget og sjekke inn på flyplassen. Når det gjelder Kuala Lumpur kan dere lese mer om byen i mitt reisebrev http://gardkarlsen.com/malaysia_kuala_lumpur.htm Jeg kom til KUL ca 19.30 den 27/2-09 og innsjekk gikk raskt. Jeg spurte om å legge inn en request om oppgradering til business fra BKK til CPH men damen i skranken sa at det mått jeg gjøre i Bangkok. Så da var det bare å komme seg gjennom immigrasjon (for å stemple ut) og gjennom sikkerhetskontrollen. Fra hovedterminalen går det tog ut til satelitt terminalen og det er raskt og effektivt. På satelitten er det shopping, lounger og selvfølgelig gater Jeg stakk først til Singapore Airlines loungen men der ble jeg avvist og bedt om å gå til Thai loungen som ligger rett ovenfor. Selve Thai loungen er helt OK den...den er relativt liten og mat utvalget var ganske begrenset. Men det var iallefall mulig å sette seg ned i en komfortabel stol, få tilgang til nett via et gratis trådløst nett og ta seg noe kaldt å drikke. Jeg kunne godt tenkt meg å sett litt vin i loungen men men. Rundt halv 9 gikk jeg til gaten min for å gå ombord i Thai flight TG418 hvor jeg hadde sete 33B i denne Boeing 777-200 maskinen. Flighten så ut til å være ganske full or jeg regner med at det er vel en del som pedler fra KUL til BKK i helgene. Selve flighten var ganske kjedelig – vi fikk et måltid bestående av en slags waldorf salat, pepperkylling med ris og grønnsaker og en søt risdessert. Turen tok rett under 2 timer og vi landet i BKK rett før kl 22. Jeg gikk rett til transfer desk og der fikk jeg lagt inn at jeg ønsket oppgradering med poeng og så var det bare å legge ut på vandring mot D grenen av flyplassen ettersom min flight skulle gå fra D2 og ettersom det ligger en Thai lounge der. Thai loungen i D grenen er svær og tilbyr en kombinasjon av sittegrupper, rom for møter, liggestoler hvor man kan slappe av, store flatskjerm TV’er osv. Og det er selvfølgelig utvalg av mat og drikke og selv om det er bra greier så er ikke matutvalget det beste jeg har sett. Men det er helt klart deilig å trekke seg tilbake i en lounge mens man venter. Snart åpnet gaten og jeg gikk gjennom sikkerthetskontrollen nok en gang og igjen var det et eller annet som pep. Så nok en gang ble jeg befølt både her og der...jeg har ikke så mye imot det men man blir drittlei når man har gått gjennom slike kontroller X antall ganger i løpet av en lang tur. Jeg stakk til gate D2 og sjekket nok en gang om det var mulig å få oppgradert med poeng men etter en kort diskusjon på Thai var beskjeden ”Plane full” så da var det bare å belage seg på en lang tur på Economy. Jeg fikk sete 23B på SK972 i en Airbus A340 og det er altså et midtgangsete i 2 seters delen av 2-4-2 konfigurasjonen. Dette var seteplassen bak Economy Extra forresten så benplassen var kanskje litt bedre på grunn av dette men jeg hadde iallefall greitt med plass til beina. Da vi satt og ventet på at dørene skulle lukkes kom det masse damp ut av air-con anlegget. Er dette bevist steaming for å få opp luftfuktigheten før take-off? Uansett, det var også veldig, veldig varmt i flyet før take-off. Det lå heldigvis en flaske vann i lommen på sete slik at en kunne ta seg litt vann før take-off. Ellers var det bare å sette seg til rette og vente. Sete var forøvrig litt smalt eller er det bare jeg som kanskje er blitt litt bredere . Men uansett er håndkontrollen og headset uttaket plassert litt merkelig for det var ikke spesielt lett å verken få den ut eller gjøre justeringer mens den var på plass i sin låste posisjon på insiden av armlene. Ellers var skjermen relativt liten og det er ikke snakk om video on demand i Economy og dermed må man bare prøve å se når en film starter. Ellers finner man de samme gamle kjedelige spillene som jeg har testet i Business. Rundt 00.25 var det take-off fra BKK og vi satte nesa mot CPH. Etter vi kom igjen fikk de også satt igang air-con anlegget og plutselig var det litt for kaldt og da var det bare å dra frem teppe. Vi fikk utlevert headset og snart var det matservering og kveldens mat var grønnsaker til forrett, kylling på en seng av pasta med stekte grønnsaker og en slags krem til dessert. Et helt greitt måltid med andre ord og på economy kan man få to alkoholholdige drikker men etter det må man betale for serveringen. Merkelig nok var jeg ikke spesielt trøtt så jeg satt å så på The Matrix, The Usual Suspects etc. Jeg tok meg også en tur bakover i flyet for å strekke litt på bena og jeg synes det var merkbart mer støy fra motoren bakover i flyet. Helt bakerst satt 2 flyvertinner og jeg fikk litt vann og litt twist. Men etterhvert var det på tide å prøveå få seg litt søvn men det var vanskelig for min del....sete er ikke spesielt behangelig for soving og jeg får alltid skikkelig tresmak i ræva – nå hjalp det ikke at vi måtte slakke litt av på farten pga turbulens så flighten ble hele 12 timer og 18 minutter. Etter en natt med manglende søvn og forskjellig akrobatisk forsøk på å finne en komfortabel posisjon, var det på tide med frokost rundt kl 5 norsk tid. Frokosten var enkel og grei: et rundstykke, ost og skinke, appelsinjuice, appelsin marmelade og yogurt. Vi landet rundt 06.45 på CPH og det var mange som fikk det travel da for flyet videre til Oslo fikk 07.20. Det var deilig å komme av flyet og få strekke litt på beina og jeg fikk også tatt noen bilder av den flotte soloppgangen på vei mot sikkerhetskontrollen. Gjennom sikkerthetskontrollen ble det litt trengsel og knuffing og igjen var det på grunn av Oslo flighten som folk skulle nå. En kar trengte seg rett foran meg da jeg skulle pakke mine ting sammen igjen etter kontrollen og han ble plukket ut for de ønsket å se på innholdet i hans stresskoffert. Med en gang han åpnet kjeften var det ikke tvil om hvem dette var: Hans-Wilhelm Steinfeld. Hans-Wilhelm åpnet stresskofferten og begynte å dra ut ting og kontrolløren fikk fort stoppet han med klar beskjed om at de ville kikke selv. Hans-Wilhelm hørtes litt snurt ut om sa at han bare ville hjelpe til. Jeg var en tur innom SAS loungen og tok meg en kopp kaffe, litt vann og var litt på nett. Jeg ser at de nå har gått over til Mac når man ønsker å komme på nett i SAS loungen. Jeg er ikke spesielt vant til Mac og det ble litt banning da jeg ikke klarte å finne ut hvordan jeg fikk frem @ tegnet. KL 08.10 var det på tide med siste etappe...SK1870 med Atlantic Airways og jeg satt på 11C. Det hadde vært fint med et vindussete på denne flighten for det var ganske fint flyvær. Men jeg satt i ørska det meste av turen ettersom jeg var skikkelig trøtt. Det var som vanlig et sjokk å lande i Stavanger...jeg gikk fra rundt 33 grader i Kuala Lumpur til 1 grad og lett snøvær i Stavanger. Konklusjon Dette var min første flight med SAS på long-haul på economy. Alt i alt ikke så verst og det er slettes ikke noe dårligere enn andre selskap jeg her benyttet på long-haul economy. Men som vanlig er det et slit å fly så langt i et økonomi sete...kanskje jeg har blitt for godt vant Lenke til kommentar
dimetho Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Fengende lesestoff! Bra skrevet og bra illustrert med bilder! Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Fint reise brev. er det bare meg eller reiser du VELDIG mye? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Morsomt å se. Kjenner seg endel igjen her. Første gang med økonomi på long-haul? Flyr selv nesten kun økonomi, og en god del long-haul. Underholdningssystemet til SAS har det vært mye problemer med de siste gangene jeg har flydd med dem. De klarer ikke å få startet systemet og har flere ganger måtte sette på filmene for motsatt retning. Og så henger det og de må starte på nytt. I tillegg er kontrasten så dårlig at man ikke klarer se filmen før de skrur ned på belysningen i kabinen. Lenke til kommentar
gardkarlsen Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 Morsomt å se. Kjenner seg endel igjen her. Første gang med økonomi på long-haul? Flyr selv nesten kun økonomi, og en god del long-haul. Jeg har også flydd mye på økonomi men dette var første gang jeg fløy økonomi med SAS long-haul. Før har jeg stort sett alltid brukt SAA, KLM, Thai etc. Lenke til kommentar
gardkarlsen Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 Fint reise brev. er det bare meg eller reiser du VELDIG mye? Takk for det. Om jeg reiser VELDIG mye er vel en definisjonssak Men kanskje det virker sånn siden jeg poster slike "reisebrev". Men jeg har vel kanskje reist over snittet. Her er en oversikt som viser flystatistikken min: Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg synes det er veldig fint at du tar deg bryet med å legge ut bilder og skrive om turene. Det er både underholdende og inspirerende. Har med hell brukt flere av tipsene dine. Ellers synes jeg det er mer givende å plotte inn punkter på et kart enn bare å samle antall km og timer. Da ser man også hvor store hvite områder man fremdeles har igjen. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Tusen takk, igjen til deg Gard. Lenke til kommentar
gardkarlsen Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 Hei Jada, jeg har et kar jeg også...f.eks. på TripAdvisor: http://www.tripadvisor.com/MemberProfile?u...pt&public=1 . Grunnen til at jeg begynte litt med Flightmemory.com var at jeg reiser en del tilbake til de samme plassene og jeg lurte litt på hvor langt jeg egentlig hadde flydd. Og en får jo opp noen stilige kart på Flightmemory også: http://my.flightmemory.com/gardkarlsen Lenke til kommentar
koots Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Bra lesning det her, må ta meg tid til å lese de andre reisebrevene dine en gang. Er medlem på flightmemory jeg og, men har bare litt over halvparten av det du har Igjen bra stoff, fortsett å reise Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Fint reise brev. er det bare meg eller reiser du VELDIG mye? Takk for det. Om jeg reiser VELDIG mye er vel en definisjonssak Men kanskje det virker sånn siden jeg poster slike "reisebrev". Men jeg har vel kanskje reist over snittet. Her er en oversikt som viser flystatistikken min: Haha var mye ja. Hva er jobben din? Lenke til kommentar
gardkarlsen Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 Haha var mye ja. Hva er jobben din? Jobber i et software firma som selger programvare til oljeindustrien. Vi har noen kunder i Malaysia og derfor har det blitt noen turer dit etterhvert. Men har også reist en del på privaten...kona er fra Sør-Afrika og dermed har det blitt noen turer der osv. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Tipper du tjener noe inn i Helv*e@te Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 En dyktig og etterspurt datakonsulent tjener vel litt over snittet, men kommer ikke i nærhet av hva advokater og meglere tjener. Og det er fullt mulig å reise mye uten å være veldig rik, bare man prioriterer reising. Lenke til kommentar
gardkarlsen Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Og det er fullt mulig å reise mye uten å være veldig rik, bare man prioriterer reising. Jepp, det er det som er nøkkelen til alt. Det er snakk om prioritering. Mange kjøper flotte og dyre biler og store/dyre hus...da har man ikke så mye penger til å f.eks. reiser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå