Gå til innhold

Hvordan kan en sjekke om høyttalere er sprengt?

Anbefalte innlegg

Har to mellomstore høyttalere som jeg bruker til å spille av musikk på, men jeg tror kanskje de er sprengt. Hvordan kan jeg se/sjekke om de er det? Høyttalerne har en diskant og et 5.25" element hver. Hvis jeg kobler fra den eksterne bassen min, så høres bassen i høyttalerne nesten litt ut som om noen står og slår på en pappeske. Er de sprengt da? Det er ingen synlige skader på membranen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har to mellomstore høyttalere som jeg bruker til å spille av musikk på, men jeg tror kanskje de er sprengt. Hvordan kan jeg se/sjekke om de er det? Høyttalerne har en diskant og et 5.25" element hver. Hvis jeg kobler fra den eksterne bassen min, så høres bassen i høyttalerne nesten litt ut som om noen står og slår på en pappeske. Er de sprengt da? Det er ingen synlige skader på membranen.

Da er de nok sprengt ja. Tale spolen som er festet bak membranen og beveger seg i et smalt spor i magneten, har fått seg en trøkk og subbermot magneten. Det er vanligvis ikke mulig å fikse.

Da er de nok sprengt ja. Tale spolen som er festet bak membranen og beveger seg i et smalt spor i magneten har fått seg en trøkk og subber mot magneten. Det er vanligvis ikke mulig å fikse.

"Slår mot en pappeske" var en glimrende beskrivelse forresten ;)

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...