Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Henger seg - tips til hvordan feilsøke

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har HP 3ghz dual pc som har fungert greit i et par år.

Et eller annet har skjedd men finner ikke ut hva. Teknisk kompetanse er ikke stor, men skulle gjerne vist mer før jeg evt leverer på service.

Alle spill som tidligere har fungert henger seg opp (trackmania, civilization). Det går an å spille en stund, men etter 5-10 minutter henger det seg.

Halflife 2 får jeg feilmelding ved oppstart om minneproblem, går ikke å "read" ved en spesiell minneplassering.

Alle disse spillene gikk smertefritt å spille før.

Har oppdatert skjermkortdriver(nvidia 6600), uten at det hjalp.

Gamle spill fungerer; alt som ikke er prossorkrevende/grafikkrevende.

Finnes det noen programmer man kan kjøre en diagnose på for å finne ut hva som er problemet? Takker for alt av mulig tips. (er det skjermkortet, hovedkortet etc).

I enhetsbehandling er det ingen feilmeldinger på noe.

(vifta inne i maskin (hovedkort-vifta) har gitt veldig rare lyder de siste ukene før dette skjedde. Har kontrollert at det ikke er noe som hindrer den (ledninger), og trodde at det var den som var gåen. Men den ser ut til å fungere fortsatt...men virker kanskje noe daffere lydmessig...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lite erfaring med slik diagnoseprogrammer, men noe sier meg at dette kanskje dreier seg om varme. Har du fulgt med CPU-temp og generell temp inne i chassis? Kanskje SpeedFan kan kaste litt lys over dette. Ville nok også fulgt ekstra nøye med den vifta som har fusket litt. Går den roligerer nå, og fikk den problemer samtidig som spillene begynte å henge seg?

En annen ting du kan gjøre, om enn noe omstendelig, er å reinstallerer hele maskinen. Det vil fortelle deg om dette er en hardware- eller software-feil. Mitt tips er hardware, men det kan fort være vanskelig å finne ut. Du kan jo prøve Memtest86 eller noe slik for å se om minnebrikkene synger på siste verset. HalfLife 2 indikerer vel noe slikt. Hold oss oppdaterte!

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

SpeedFan gir en diagnose som virker rar:

Linked ISA BUS at $0290

Linked Intel 82801FB ICH6 SMBUS at $0400

Found nVidia GeForce 6600

Linked nVidiaI2C0 SMBUS at $3D403E3F

Linked nVidiaI2C1 SMBUS at $3D403637

Linked nVidiaI2C2 SMBUS at $3D405051

Scanning ISA BUS at $0290...

Scanning Intel SMBus at $0400...

SMBus msg : Failed reset at end $2E ($01)

DME1737 (ID=$89) found on SMBus at $2E

Address $2F appears to be WRITE ONLY...

Scanning I2CNVidia SMBus at $3D403E3F...

Address $2D appears to be WRITE ONLY...

Address $2E appears to be WRITE ONLY...

Address $48 appears to be WRITE ONLY...

Address $49 appears to be WRITE ONLY...

Address $4C appears to be WRITE ONLY...

Address $50 appears to be WRITE ONLY...

Scanning I2CNVidia SMBus at $3D403637...

Scanning I2CNVidia SMBus at $3D405051...

SMART Enabled for drive 0

Spesielt det med Write Only...Noen som vet om dette er normalt?

Lenke til kommentar

Det du kopierte inn ovenfor er ingen diagnose, men bare en oversikt over hva SpeedFan finner i maskinen din. At GPU'en din har en temp på 122C er mye, ja. Jeg har ofte erfart at ikke alle tallen fra SpeedFan er til å stole på, så til å begynne med ville jeg ha kjent litt på skjermkortet, for å se om det er varmt. I tillegg kan du jo kontrollere en evt. vifte på kortet. En annen måte er å sette inn enda en vifte i chassis, for å få ned tempen.

Har du prøvd Memtest86?

Lenke til kommentar
Det du kopierte inn ovenfor er ingen diagnose, men bare en oversikt over hva SpeedFan finner i maskinen din. At GPU'en din har en temp på 122C er mye, ja. Jeg har ofte erfart at ikke alle tallen fra SpeedFan er til å stole på, så til å begynne med ville jeg ha kjent litt på skjermkortet, for å se om det er varmt. I tillegg kan du jo kontrollere en evt. vifte på kortet. En annen måte er å sette inn enda en vifte i chassis, for å få ned tempen.

Har du prøvd Memtest86?

sorry for tregt svar. Alt hang seg etter jeg kjørte speedfan.

Skal få kjørt memtest86 og gir tilbakemelding.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har du prøvd Memtest86?

sorry for tregt svar. Alt hang seg etter jeg kjørte speedfan.

Skal få kjørt memtest86 og gir tilbakemelding.

Bare for å gi det endelige svaret:

Det var grafikkortet. Mulig vifta var ødelagt, som igjen førte til overopphetning og total død pc. Trackmania drepte den tilslutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...