Gå til innhold

Noen som kan hjelpe med abonnement og surfing i Spania?

Anbefalte innlegg

Hallo :)

Er et noen her inne som har erfaring med abonnement i Spania? Foreldrene mine er hvert år i Spania fra september til mai. Tidligere har de surfet på åpne nettverk, men det fungerer ikke lenger. De skal nå anskaffe seg eget abonnement, men vet ikke hvilket de skal skaffe seg. Jeg tenker at det greieste må være å skaffe seg et mobilt nettverk med spansk abonnement, men er veldig usikker på hvilket og priser osv. Noen som har erfaring på dette området?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å oversette fra Spansk til Norsk er det bare å bruke http://translate.google.com

* Orange

o By the end of 2007 they covered more than 73.6% of Spain's population with 3G.

o By February 2008 they offer as maximum speeds 3.6 Mbit/s download and 1.4 Mbit/s upload.

* Movistar

o Movistar offers 7,2 Mbit/s download and 2 Mbit/s upload speeds in several major cities. 3,6 Mbit/s download speeds are available in towns with 100.000 or more inhabitants plus 180 relevant villages.

* Vodafone

o By the end of 2006 they covered more than 68% of Spain's population with 3,6 Mbit/s download speeds.

* Vodafone and Movistar are upgrading to 7,2 Mbit/s download and 2 Mbit/s upload speeds to replace the current 3,6 Mbit/s download and 384 kbit/s upload speeds in several mayor cities. Speeds of up to 14,4 Mbit/s will be available later this year.

Lenke til kommentar
For å oversette fra Spansk til Norsk er det bare å bruke http://translate.google.com

* Orange

o By the end of 2007 they covered more than 73.6% of Spain's population with 3G.

o By February 2008 they offer as maximum speeds 3.6 Mbit/s download and 1.4 Mbit/s upload.

* Movistar

o Movistar offers 7,2 Mbit/s download and 2 Mbit/s upload speeds in several major cities. 3,6 Mbit/s download speeds are available in towns with 100.000 or more inhabitants plus 180 relevant villages.

* Vodafone

o By the end of 2006 they covered more than 68% of Spain's population with 3,6 Mbit/s download speeds.

* Vodafone and Movistar are upgrading to 7,2 Mbit/s download and 2 Mbit/s upload speeds to replace the current 3,6 Mbit/s download and 384 kbit/s upload speeds in several mayor cities. Speeds of up to 14,4 Mbit/s will be available later this year.

Tusen takk for innspillet :) Har leita litt på egen hånd, og nå er det største problemet å finne kostnadene med å bruke mobilt nettverk. Etter det jeg har forstått er det fort "å bli lurt" omkring hva de reelle kostnadene blir....

Lenke til kommentar
Hei.

www.masmovil.es har akkurat lansert sitt mobile HSDPA-modem til Spanias laveste pris. MASmovil er en av de nye utfordrerne til de etablerte nettverksoperatørene (typ Chess) og er aggressive.

Den ene av grunderne i selskapet er norsk :-) og både hjemmesier og kundeservice kan fås på engelsk, sjekk http://www.masmovil.es/en-EN/internet.php for produktsiden.

/r

Kjempeflott - og tuuusen takk!!! :)

Har vært inne og lest på den siden, men sliter med å forstå det som står der... Engelsken går greit, men begrepene de bruker er ikke helt "i min gate"... :blush: Forstår jeg det rett at man betaler 3 cent pr. megabyte man surfer på nettet - og det uavhengig av hvor lenge man surfer på nettet? Eller? Dvs at hvis de bruker Skype, nettbank o.l. så laster de ned et visst antall megabyte for dette??? Se: http://www.masmovil.es/en-EN/203.php

Og at dette er alle kostnadene man vil ha med å bruke disse som leverandør? Og dette får man ved å kjøpe en "USB-sak" som man bare kobler i USB-porten? Hvordan fyller man opp med mere penger når man har gått tom, for dette er vel sånn forhåndsbetalt abonnement?

Beklager at man virker helt "nedsnyet", men det er vel for sånne som oss at et forum er ekstra kjekt å ha :)

Lenke til kommentar

Hvis de skal bruke sitt norske abonnement i Spania så følger de prisene til sin norske operatør, og da blir det svindyrt. Skal de tegne et spansk abonnement så må de nok ha N.I.E.-nummer og/eller inntektsdokumentasjon, men hvis de kun er der nede noen måneder i året så vil ikke dette være mulig. Det eneste valget da er prepaid, som et kontantkort, og da koster det mellom 0,50 og 0,58 céntimos per megabyte, som gir en pris på omtrent NOK 4,50 per megabyte.

Lenke til kommentar
Hvis de skal bruke sitt norske abonnement i Spania så følger de prisene til sin norske operatør, og da blir det svindyrt. Skal de tegne et spansk abonnement så må de nok ha N.I.E.-nummer og/eller inntektsdokumentasjon, men hvis de kun er der nede noen måneder i året så vil ikke dette være mulig. Det eneste valget da er prepaid, som et kontantkort, og da koster det mellom 0,50 og 0,58 céntimos per megabyte, som gir en pris på omtrent NOK 4,50 per megabyte.

Gjelder disse prisene hvis man bruker masmovil?

Lenke til kommentar

Hmmm, da blir det fort snakk om ganske store summer hvis man ser på eksemplet på MÁSmovil der dem opererer med 25 MB per dag... Men etter det jeg har forstått er dette det billigste alternativet for langtidsferierende i Spania...?

Lenke til kommentar

25 megabyte per dag er kun i eksempelet de har satt opp. Jeg ser ingenting på siden deres som tilsier at de har en makspris per dag, noe heller ikke norske operatører har på kontantkort, så da blir det fort dyrt dette også.

Lenke til kommentar

Her var det mye feilinformasjon.

Man kan bestille MAS ved å bruke passnummer, ikke noe krav til NIF (NIE er på vei inn i historiebøkene...).

MAS er forhåndsbetalt og tale koster 9,28ct i minuttet (inkl fastlands-mva) dersom man har det som kalles MASlinbre, dvs at man legger inn kredittkortinformasjonen slik at man automatisk fyller på når kontoen nærmer seg null (man får beskjed og kan stoppe transaksjonen dersom man ønsker det). Dersom man ikke har MASlibre er prisen 11,60ct pr minutt - fortsatt blant de aller billigste og langt billigere enn nettverksoperatørene. MAS buker for øvrig Orange sitt nettverk som har dekning over hele Spania.

Det er fullt mulig å benytte en hvilken som helst mobiltelefon med 3G eller HSDPA (alle telefoner som er solgt siste 2 år har 3g, de dyrere har HSDPA som gir enda høyrere hastighet) til å surfe på nettet sammen med en bærbar PC (kobles sammen med kabel eller Bluetooth). Har man en slik telefon trenger man kun data-SIM-kortet som ikke koster noe i anskaffelse. Datatrafikken koster 3,48 ct pr MB (inkl mva) med MASlibre og 5,80 uten. Det er ikke noe makspris pr dag.

Dersom man ønsker USB-dongle i stedet koster denne 79€ i innkjøp (http://www.masmovil.es/internet.php).

azetlitz: Hvor får du prisene dine fra?

/r

Lenke til kommentar

Fra hjemmesiden deres.

Jeg så ingenting som tydet på at Contrato máslibre var noe annet enne et abonnement, spesielt med tanke på at det heter Contrato máslibre. For å få abonnement må man, sist jeg sjekket, være fastboende med fast inntekt.

Slik jeg ser det er dette abonnementet noe tilsvarende som NetComs YoungTalk, hvor man får fylt på en ringesaldo fast hver måned, og da kan man ringe for dette beløpet. Jeg regnet med at dette påfyllet blir fakturert, men det er mulig at det gjøres på andre måter.

Lenke til kommentar
Fra hjemmesiden deres.

Jeg kan ikke finne tallene 50 eller 58 noe sted på siden, så disse tror jeg du har diktet opp.

Jeg så ingenting som tydet på at Contrato máslibre var noe annet enne et abonnement, spesielt med tanke på at det heter Contrato máslibre. For å få abonnement må man, sist jeg sjekket, være fastboende med fast inntekt.

Slik jeg ser det er dette abonnementet noe tilsvarende som NetComs YoungTalk, hvor man får fylt på en ringesaldo fast hver måned, og da kan man ringe for dette beløpet. Jeg regnet med at dette påfyllet blir fakturert, men det er mulig at det gjøres på andre måter.

Du fortsetter å finne på. Hvor på siden står det at man må fylle på et fast beløp en gang i måneden?

MASmovil fungerer på samme måten som Talkmore og har ingenting med Youngtalkprinsippet å gjøre. Fyll på og ring. Når saldoen er tom må du fylle på på nytt. Verken mer eller mindre.

Som tidligere nevnt kan du aktivere "automatisk påfylling" som gjør at det initieres en kredittkortbetaling når saldoen din når et visst nivå.

Tror "Monna" setter pris på fakta og ikke fiksjon.

/t

Lenke til kommentar
[...]så disse tror jeg du har diktet opp.

Du fortsetter å finne på.

Det faller deg ikke inn at det forekommer skrivefeil og/eller miforståelser? Hva er poenget med å komme med slike kommentarer? Er det slik du oppfører deg når du snakker med fremmede mennesker ansikt til ansikt også? Hvis du ser at noe av det jeg skriver er feil, hvorfor ikke fortelle meg det på en saklig måte, fremfor å oppføre deg som kongen på haugen? Synes det er på tide at du klatrer ned fra den høye hesten din nå.

Endret av azetlitz
Lenke til kommentar
[...]så disse tror jeg du har diktet opp.

Du fortsetter å finne på.

Det faller deg ikke inn at det forekommer skrivefeil og/eller miforståelser? Hva er poenget med å komme med slike kommentarer? Er det slik du oppfører deg når du snakker med fremmede mennesker ansikt til ansikt også? Hvis du ser at noe av det jeg skriver er feil, hvorfor ikke fortelle meg det på en saklig måte, fremfor å oppføre deg som kongen på haugen? Synes det er på tide at du klatrer ned fra den høye hesten din nå.

Poenget var å påpeke at jeg synes du uttaler deg vel bombastisk om ting du ikke har satt deg tilstrekkelig inn i og at du villeder mer enn du veileder.

I mitt innnlegg fra 01:33 den 05/03-2009 redegjør jeg for hva du har misforstått. Oppfatter du formen i dette innlegget som usaklig?

Sist gang jeg sjekket var jeg verken adelig eller brukte hest som fremkomstmiddel...

/r

Lenke til kommentar

Når jeg skriver poster så prøver jeg å unngå kritikk av andre. Det går fint an å korrigere på en vennlig måte eller bare skrive det som er korrekt og la trådstarter finne den sannsynlige løsningen.

* #1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.

* #2: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel.

Lenke til kommentar
jeg synes du uttaler deg vel bombastisk

Hva er "bombastisk" med dette?

Jeg så ingenting som tydet på at[...]

Slik jeg ser det er dette[...]

Jeg regnet med at [...], men det er mulig at det gjøres på andre måter.

I mitt innnlegg fra 01:33 den 05/03-2009 redegjør jeg for hva du har misforstått. Oppfatter du formen i dette innlegget som usaklig?

Jeg oppfatter det ikke som et svar eller en henvendelse til meg i det hele tatt, for når du henvender deg direkte til meg i den posten så henvender du deg til meg med mitt nick.

azetlitz: [...]

Forøvrig så var det ikke dette innlegget jeg svarte på heller, noe som kommer klart frem i mitt forrige innlegg hvis du ser på det jeg siterer.

Lenke til kommentar

Dette må være ny forumrekord i hårsårhet.

Jeg håper trådstarter har fått de svarene hun/han trengte ved å filtere vekk "skrivefeil og/eller misforståelser" samt den etterfølgende diskusjonen om siteringsteknikk og forumhøfliget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...