Gå til innhold

[Løst]installere linux programvare på E-system PC

Anbefalte innlegg

hei!

virker veldig inviklet og instalere linux på en pc har en 5 år gammel windows pc som jeg har byttet lit deler i husker ikke helt vilkne men jeg skal innstalere linux på den men lurer på hvordan jeg gjør det

håper noen kan hjelpe

hilsen olahe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inviklet? Velg riktig språk og følg instruksjonene på skjermen, skal du bruke den ekslusivt på GNU/Linux er det egentlig bare rett frem. Det eneste inviklete jeg kan komme på er når folk krangler over hva som er den beste måten å formatere på :p

Ubuntu-baserte gjør en good job på å være enkle. Men du kan dra in Fedora, openSuse, Mandriva, etc også vil du vil.

5 år gammel, hvor mye ram og hvilket merke på skjermkort forresten?(nysjerrig).

Crunchbang kunne jo vært lekkert da :p

Lenke til kommentar
Inviklet? Velg riktig språk og følg instruksjonene på skjermen, skal du bruke den ekslusivt på GNU/Linux er det egentlig bare rett frem. Det eneste inviklete jeg kan komme på er når folk krangler over hva som er den beste måten å formatere på :p

Ubuntu-baserte gjør en good job på å være enkle. Men du kan dra in Fedora, openSuse, Mandriva, etc også vil du vil.

5 år gammel, hvor mye ram og hvilket merke på skjermkort forresten?(nysjerrig).

Crunchbang kunne jo vært lekkert da :p

men lurer på om det er en guide?=P

Lenke til kommentar

Vel, enten har du ikke C2D eller så er ikke maskinen 5 år. C2D ble først produsert i 2006 ;)

Men, det virker som du ønsker en guide helt fra bunnen?

- Velg distro

- Last ned xxx.iso fila til den valgte distro

- Brenn .iso fila på en cd. (ikke bare iso fila med innholdet, som du gjør med f.eks. en film)

- Putt cd'en i maskina og reboot (mulig du må inn i BIOS for å starte fra CD)

- Følg guiden som kommer på skjermen (er dette del_diablo forklarer)

Hvis det er Ubuntu du ønsker finner du .iso filen her: http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloadin...F&arch=i386

Edit: Husk at det krever litt pågangsmot og vilje til å prøve/lære noe annet enn windows. GNU/Linux er ikke en clone eller etterligning av windows!

Endret av Smif
Lenke til kommentar
men trodde ikke at det hadde noe og si:P

Har ikke noe å si nei ;)

kan noen finne en annen da?

Jeg skal ikke dømme deg for fort her nå. Men hvis du overhode ikke er villig til å lære/prøve selv er ikke nødvendigvis GNU/Linux noe for deg.

Beklager, men jeg klarer ikke forklare det mer bokstavelig og inn-med-teskje enn det jeg gjorde over.

Evt. må du spesifisere mer hva du ikke får til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...