Gå til innhold

Hjelp til fjerning av grønt belegg i slangene

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte en del nytt vannkjølingsutstyr her om dagen, for å kjøle ned min E8600 på 4,5 ghz,samt et 4870X2. Til dette kjøpte jeg en mist 3*120 mmm radiator, noe jeg trodde var nok. Det viser seg likevel at dette ikke var nok i det hele tatt. På 4,5 ghz (ved 1,35v) stiger temperaturen i vannet gradvis helt til pcen crasher. Jeg må ned på 4,3 ghz for å holde temperaturen nede. Jeg lurer derfor på hvilken radiator dere anbefaller at jeg skal bytte ut denne med, en radiator som gir langt bedre kjøling.

Jeg støtte også på et annet problem når jeg satt sammen settet. I tillegg til den nevnte radiatoren, brukte jeg en eldre radiator som jeg tidligere har hatt alger i. Jeg har skyldt godt ut av denne, og vasket med såpe og varmt vann og eddik, men det tok likevel ikke lenger tid enn et døgn før jeg hadde et belegg med alger på innsiden av slangene. Jeg har brukt destillert batterivann og AC Fluid. Jeg antar at disse algene er med på å minske varmeoverføringen fra vannet til radiatoren. Det jeg lurer på er: Hvordan kan jeg rense hele systemet og forsikre meg om at alle algene forsvinner? Neste gang jeg fyller opp med væske, skal jeg da bruke algemidler sammen med destillert batterivann?

Endret av FWD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Hei

Jeg kjøpte en del nytt vannkjølingsutstyr her om dagen, for å kjøle ned min E8600 på 4,5 ghz,samt et 4870X2. Til dette kjøpte jeg en mist 3*120 mmm radiator, noe jeg trodde var nok. Det viser seg likevel at dette ikke var nok i det hele tatt. På 4,5 ghz (ved 1,35v) stiger temperaturen i vannet gradvis helt til pcen crasher. Jeg må ned på 4,3 ghz for å holde temperaturen nede. Jeg lurer derfor på hvilken radiator dere anbefaller at jeg skal bytte ut denne med, en radiator som gir langt bedre kjøling.

Jeg støtte også på et annet problem når jeg satt sammen settet. I tillegg til den nevnte radiatoren, brukte jeg en eldre radiator som jeg tidligere har hatt alger i. Jeg har skyldt godt ut av denne, og vasket med såpe og varmt vann og eddik, men det tok likevel ikke lenger tid enn et døgn før jeg hadde et belegg med alger på innsiden av slangene. Jeg har brukt destillert batterivann og AC Fluid. Jeg antar at disse algene er med på å minske varmeoverføringen fra vannet til radiatoren. Det jeg lurer på er: Hvordan kan jeg rense hele systemet og forsikre meg om at alle algene forsvinner? Neste gang jeg fyller opp med væske, skal jeg da bruke algemidler sammen med destillert batterivann?

Den grønne gørra du ser på innsiden av slangene er nok ikke alger. Jeg har brukt AC korrosjonsfluid (skal visst virke mot alger) fra Microplex i flere år nå og likevel fått dette fine grønne belegget. Siden jeg bruker mer korrosjonsvæske enn det som står i instruksjonen antar jeg at algene ikke liker seg så godt i mitt system. Men hvorfor er det fortsatt grønt belegg på innsiden av slangene???

Svaret er såre enkelt: Kobber pluss oksiderende væske = kobberioner. En vannløsning med kobberioner har en blågrønn farge. Den gamle radiatoren din har nok en innside som er godt spist opp av vannet og danner muligens kobberioner mye raskere enn en fresh ny.

Håper dette var nyttig info

Lenke til kommentar

Det var meget nyttig info, takker:-)

Har kjøpt en ny radiator nå, en TFC Xchanger 360. Regner med at denne radiatoren er kraftig nok.

Skal få skyldt godt ut av systemet og bytte slanger og sette det sammen igjen. Regner med å bruke 80% vann og resten frostvæske som neste blanding, da jeg har hørt at dette både skal beskytte mot korosjon og alger.

Er det noen god måte å fjerne disse kobberionene på? Har renset bort det samme belegget fra kjøleblokker før med en myk børste og varmt vann, da forsvant det så vidt jeg kunne se i allefall. Når er det vel bare pumpen igjen som jeg ikke får åpnet og renset skikkelig. Har noen et forslag til en væske eller liknende som jeg kan bruke som rensemiddel?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det var meget nyttig info, takker:-)

Har kjøpt en ny radiator nå, en TFC Xchanger 360. Regner med at denne radiatoren er kraftig nok.

Skal få skyldt godt ut av systemet og bytte slanger og sette det sammen igjen. Regner med å bruke 80% vann og resten frostvæske som neste blanding, da jeg har hørt at dette både skal beskytte mot korosjon og alger.

Er det noen god måte å fjerne disse kobberionene på? Har renset bort det samme belegget fra kjøleblokker før med en myk børste og varmt vann, da forsvant det så vidt jeg kunne se i allefall. Når er det vel bare pumpen igjen som jeg ikke får åpnet og renset skikkelig. Har noen et forslag til en væske eller liknende som jeg kan bruke som rensemiddel?

Hei.

Frostvæske hørtes ut som en god idé som korrosjonsbeskytter. MYE billigere enn den lille flaska du kjøper fra Netshop/Microplex.

I militæret renset vi kobberplatene, som pynter opp Gardeleiren i Oslo, med sitroner og salt. Funket fint det :) Ble jo grønt belegg etter noen uker, men det var fordi de var utsatt for regnvann og oksiderte igjen.

Litt mer seriøst... Det trengs en sur vannløsning for å løse opp kobberbelegget. Eddik er surt og kan fint brukes, tror jeg. Men jeg tviler på at du vil bli kvitt problemet for godt. Vannet vil oksidere kobberet igjen.

Du kunne sikkert gått gjennom kjemien til kobber og sjekket om du kunne finne noe som binder de oppløste kobberionene. Det første jeg kommer på er ammoniakk, NH3 (vaskemiddelet Salmiakk i butikken). Dette danner et kompleks med kobber så løsningen ikke er grønn lenger, men knall mørkeblå. Hadde sikkert vært litt stilig med mørkeblått kjølevann! Jeg er veldig usikker på hva ammoniakk gjør med kobberet i vannblokker og radiator over lengre tid så jeg ville kanskje ikke prøvd det. Tror det kan korrodere like mye, om ikke mer enn vann.

Du kan jo prøve å vaske med ammoniakk i stedet for eddik/syre. Hvis du prøver dette så rens godt med mye vann (helst destillert) etterpå.

:cool:

Lenke til kommentar

Nok engang, tak for hjelpen:)

Jeg kunne gått over kjemien ja, men jeg tok en bråsjans og skrudde opp alt, fant en tannbørste og pusset bort det jeg kunne med varmt vann og litt white-spirit. Etterpå skyldte jeg godt med avionisert batterivann. Heldigvis hadde jeg nye slanger liggende, så slapp å bry meg om å rense de gamle.

Deretter satt jeg det hele sammen igjen og fylte opp med vann og kjøevæske for bilradiatorer (konsentrat) i blandingsforholdet 85-15. Væsken fikk da en fin blåfarge.

Etter en uke har jeg foreløpig ikke fått noe belegg i slangene. Så langt ser alt bra ut.

Yteslen med den nye raditaoren og med ren kjølevæske har også bedret seg dramatisk. Der cpuen tidligere steg til 70 grader før jeg fikk bluescreen, holder temperaturen seg nå stabilt rundt 40-50 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...