Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Utviklingsland i Aust-Europa

Anbefalte innlegg

Hei, eg skal skrive ein artikkel om ekstrem fattigdom og utviklingsland på skulen. Eg har då veldig lyst til å ta for meg land frå Aust-Europa som vart påverka av Sovjetunionen, men eg er ikkje sikker på om nokon av landa som fall under denne kategorien kan reknast som u-land i dag. På Wikipedia sin liste over land etter HDI ser det ut til at alle dei Europeiske landa kjem godt ut.

Så det eg lurer på er då om nokon land i Europa som har vorte påverka av Sovjetunionen kan reknast som utviklingsland.

Takk på forhand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig nok så er faktisk Moldova kategorisert som et U-land ja..! :dontgetit:

Da lærte jeg noe nytt i dag også.

Men står det egentlig konkret noe sted at det er et U-land, eller bare går det for å ha samme levestandard som mange U-land?

Lenke til kommentar
Øst-Europa består vel stort sett av mellominntektsland.

Så ingen av landene kan defineres som U-land?

Tja, et utviklingsland er jo et land som ikke har gjennomgått industrialiseringen enda - og de fleste landene i Øst-Europa har jo bra infrastruktur, en relativt stabil stat (mer eller mindre, sammenlignet med flere afrikanske nasjoner i hvert fall), rettsvesen etc. Moldova kan kanskje kalles et U-land.

F.eks. Bulgaria som er et veldig fattig land mht. Europeisk standard, er langt mer utviklet og har en bedre økonmi enn Sudan (som er et MUL-land). Det samme med landene i Balkan, eller tidligere sovjetunionen. Selv om det er fattige land, er det ikke U-land.

En annen måte å måle velstand på, er jo med HDI (Human Development Index). Det er basert på BNP per innbygger, forventet levealder mm. Det er uansett vanskelig å måle velstand generelt i land, da det er store interne forskjeller. Hvis du ser på Sør-Afrika på kartet, er det gult - noe som indikerer at det er scorer lavere på HDI enn f.eks. Russland - men det er fordi det er en del rike hvite, og mange fattige svarte - men selve staten er godt utviklet med infrastruktur, sykehus etc.

UN_Human_Development_Report_2008.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...