Underpants Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Hei, eg skal skrive ein artikkel om ekstrem fattigdom og utviklingsland på skulen. Eg har då veldig lyst til å ta for meg land frå Aust-Europa som vart påverka av Sovjetunionen, men eg er ikkje sikker på om nokon av landa som fall under denne kategorien kan reknast som u-land i dag. På Wikipedia sin liste over land etter HDI ser det ut til at alle dei Europeiske landa kjem godt ut. Så det eg lurer på er då om nokon land i Europa som har vorte påverka av Sovjetunionen kan reknast som utviklingsland. Takk på forhand. Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Ingen land i Europa kan gå under kategorien U-land. Endret 1. mars 2009 av =Pan Am= Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Det nærmeste vi kommer i Europa er Albania, og nå også Kosovo. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Ja vel, då får eg finne eit anna land, men takk for svar uansett. Lenke til kommentar
Partlow Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Hva med Moldova? Trodde det var det fattigste og minst utviklede landet i Europa. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Takk, eg fann dette på Wikipedia no: Noen typiske u-land er Moldova i Europa ... Skjønnar ikkje korleis eg kan ha oversett det. Tusen takk uansett. :] Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Utrolig nok så er faktisk Moldova kategorisert som et U-land ja..! Da lærte jeg noe nytt i dag også. Men står det egentlig konkret noe sted at det er et U-land, eller bare går det for å ha samme levestandard som mange U-land? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Flyttes til leksehjelp-kategorien. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Øst-Europa består vel stort sett av mellominntektsland. Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Øst-Europa består vel stort sett av mellominntektsland. Så ingen av landene kan defineres som U-land? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Øst-Europa består vel stort sett av mellominntektsland. Så ingen av landene kan defineres som U-land? Tja, et utviklingsland er jo et land som ikke har gjennomgått industrialiseringen enda - og de fleste landene i Øst-Europa har jo bra infrastruktur, en relativt stabil stat (mer eller mindre, sammenlignet med flere afrikanske nasjoner i hvert fall), rettsvesen etc. Moldova kan kanskje kalles et U-land. F.eks. Bulgaria som er et veldig fattig land mht. Europeisk standard, er langt mer utviklet og har en bedre økonmi enn Sudan (som er et MUL-land). Det samme med landene i Balkan, eller tidligere sovjetunionen. Selv om det er fattige land, er det ikke U-land. En annen måte å måle velstand på, er jo med HDI (Human Development Index). Det er basert på BNP per innbygger, forventet levealder mm. Det er uansett vanskelig å måle velstand generelt i land, da det er store interne forskjeller. Hvis du ser på Sør-Afrika på kartet, er det gult - noe som indikerer at det er scorer lavere på HDI enn f.eks. Russland - men det er fordi det er en del rike hvite, og mange fattige svarte - men selve staten er godt utviklet med infrastruktur, sykehus etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå