Gå til innhold

Hjelp til ny pc-FSX

Anbefalte innlegg

Heisann.

Nå har min bærbare pc gått i vasken nok en gang, trolig pga den er blitt overopphetet av Flightsim X og andre spill.

Så har nå tenkt å få bygget meg en ny stasjonær pc som hovedsaklig skal brukes til Flightsim X og Counter Strike. Blir også en del MSN og genrell surfing på nettet.

Kunne noen kommet med oppsett til meg på hva jeg bør kjøpe for å kunne kjøre FSX opp mot 40/50 FPS med en del Fly addons og Ground Addons. Kunne godt tenkt meg en skikkelig god pc til FSX. Spiller det en stor del av tiden jeg er på pcen.

Tusen takk på forhånd for all hjelp.

Mvh Aleksander.

Endret av flyfotograf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt Forslag

Oppsettet innhar en kjapp SSD disk til lagring av OS og evt FSX (Aner ikke hvor mange GB dette spillet tar, Anyone?).

Systemet er også basert på Socket 1366 og da Nehalem, hvis trådstarter ønsker et billigere oppsett så er det mulig ved å velge Socket 775 isteden.

Når det er sagt, (Uten kunnskap om FSX egentlig), så er vel dette et relativt kraftig spill som krever sitt av din maskinvare, det ville kanskje vært en ide å overklokke systemet for en (Stor) ekstra økning FPS.

Skal Trådstarter Bygge Selv?

Lenke til kommentar

Ok, hvordan tror dere oppsettet jeg fikk litt lenger oppe i samtalen vil fungere med ganske høye innstillinger på FSX? Hvor mange FPS kan jeg forvente med dette?

Er det noen innvendinger mot oppsettet over for å kunne kjøre FSX enda bedre? Eventuelt noen som har andre forslag til oppsett?

Mvh Aleksander.

Lenke til kommentar
Ok, hvordan tror dere oppsettet jeg fikk litt lenger oppe i samtalen vil fungere med ganske høye innstillinger på FSX? Hvor mange FPS kan jeg forvente med dette?

Er det noen innvendinger mot oppsettet over for å kunne kjøre FSX enda bedre? Eventuelt noen som har andre forslag til oppsett?

Mvh Aleksander.

Hvor mye fps du får, vil variere sterkt!

Du kan ha 30-40 fps over landskapet i norge, og da går det ganske så smooth. Men hvis du da tar flyet ditt til f.eks Man Hattan, kan du ikke regne med at du får noe flyt i det hele tatt.

Det oppsettet der vil nok kunne kjøre maks grafikk over ikke-krevende plasser.

Vet ikke helt hvordan du vil klare det i storbyer, men jeg med mitt oppsett klarte å nå 14 fps over Man hattan på full peis (utenom Weather som var minimum) Da hadde jeg også klokket prosessoren og grafikk-kortet en del.

Søk litt på google og youtube etter FSX benchmark, gjerne sammen med GTX285 og Core i7.

Lenke til kommentar

Hvilke ting kan jeg i så fall bytte ut for å få bedre FPS i storbyer og på større flyplasser?

Trenger ikke nødvendigvis har alt på det aller høyeste på grafikken. Kjørte det til 25 FPS med min DV9000, så regner med dette vil bli en forbedring? Kjørte med ganske bra grafikk på dv9000

Endret av flyfotograf
Lenke til kommentar

HOVEDKORT : DFI LANPARTY UT X58-T3eH8 D

SKJERMKORT : EVGA GeForce GTX 295 Plus 1792 MB PhysX

CPU/PROSESSOR : Intel Core i7 920

MINNE/RAM : Corsair Dominator TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB)

KABINETT : Lian Li PC-A71

PSU/STRøMFORSKYNING : MIST Modulær 1000W

CPU VIFTE/KJ0LER : Noctua NH-U12P SE1366

HARDDISK 1 : Western Digital VelociRaptor 300 GB

HARDDISK 2 : Samsung Spinpoint F1 1 TB

mitt forslag.

kommer paa rundt 19 000.

men du kan bytte ut skjermkortet og fjerne en disk saa vil du komme ned i rundt 15 000 :)

EDIT : du kan jo ogsaa spare en tusenlapp eller mer, paa aa finne et rimligere kabinett :)

Endret av cripkilla
Lenke til kommentar
Ok, noen som kan komme med noen forslag til hvordan oppsettene over vil fungere med flightsim X?

Vil det gjøre noen forskjell med en hardisk i forhold til to?

Mvh Aleksander

nei vil ikke vaere noe forskjell med en eller 2, greia er at jo raskere hardisk du har jo bedre vil det vaere for spillet og systemet du kj0rer da det da kan kj0re raskere og hente data raskere.

saa enkelt forklart

nr 1 > SSD dyrest men best. det du gaar for hvis absolutt best mulig ytelse er f0rste pri.

nr 2 > western digital veliciraptor 10 000 rpm, det naturligevalget ikke for dyr og ikke for treg

nr 3 > samsunspinpoint F1 7200rpm, sies og vaere den beste i 7200rpm klassen

har lest litt om noe med raid kj0ring osv og SAS disker og saannt men det er server disker veldig dyrt. men de tingene vet jeg veldig lite om. men kanskje noen andre kan komme med noe hjelp anngaaende det. men som sagt over der er de 3 valgene du har saann jeg ser det.

Lenke til kommentar

Først og fremst er SSD bortkastede penger! Kjøp et skikkelig kontrollerkort til RAID, sett opp i RAID 0 el 5. Med 4 500GB disker vil du ha 1,5TB i RAID5 sekv. read rundt 180MB/s og 2TB i raid0 med rundt 250MB/s i sekv.read.

Fordelen med et skikkelig kontrollerkort til raid er at her kan man bygge ut etter ønske, trenger du mer ytelse/plass er det bare å legge til et par disker. Jeg har selv 8 300GB (7200) disker i RAID5 og har en sekvensiel leseytelse på rundt 450MB/s

Videre har tomshardware.com en oversikt over hvilke prossessorer og skjermkort som yter best i FSX.

http://www.tomshardware.com/charts/gaming-...-X-SP2,785.html

Her kommer både GeForce 280 og 260 dårlig ut. 9800/8800GTS/GT/GTX altså kort basert på G92 kjernen kommer meget bra ut. GTX200 baserte kort kommer dårlig ut. Og i så fall ville 2 GeForce 250 kort i Sli være mer fornuftig mtp FSX. (i og med at GF250 er en relansering av G92 kjernen)

Når det er sagt vil selvsagt GF285 være mer fornuftig mpt andre og nyere spill, samt at man kan sette inn et nytt GF285 i Sli ved en senere anledning.

Med SP2 eller Acceleration Pack installert vil også 4 kjerneprossessorer yte markant bedre en 2 kjerne. Både Q9550 og i7 920 vil yte meget bra i FSX. Og begge lar seg uten problemer kjøre på rundt 3Ghz.

I tillegg er det viktig å ikke sette FPS-block for høyt i FSX sett den til rundt 30 og det vil flyte fint uten problemer selv ved større flyplasser med mye trafikk. Å sette denne for høy vil føre til problemer i FSX men mer om dette finner du lett ved å google "FSX optimized settings"

Endret av torbendj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...