Gå til innhold

hvordan instalere Linux og programer i Linux

Anbefalte innlegg

Hei skal rett å slett ta det store stege å ta sjansen på noe nytt å spennenes nemlig å gå fra Windows til Linux.

Noe som er for mange veldig vanskelig siden de fleste som kun har brukt Windows/mac er vant til hvordan Windows fungerer å de vet at når de skal installere noe så har de som regelt bare å trykke på NEXT knappen...

Derfor må jeg bare spørre. om Hvilken distro dere mener jeg burde velge eventuelt legg ved en link til hvor jeg kan laste ned.

Å om det finnes noen guider på NORSK som kan forklare meg på en kort og enkel måte hvordan Linux i seg selv fungerer.

Jeg som sakt som er veldig nybegynner i Linux har kun fått testet ut Ubuntu å etter å ha sote i mange timer bare for å finne ut hvordan jeg skal installere noe funnet ut at jeg skal spørre på dette forumet om hvilken distro som passer seg best til en ny begynner...

Men som sakt så har jeg visse krav, Jeg har en 7-10 år gammel pc jeg tenkte jeg skulle bringe liv i. å fant ut at jeg skal gå for linux.

Så det jeg lurer på er følgende:

1: Hvordan Linux versjon burde jeg velge

2: hvordan installerer jeg ting i linux/eventuelt åpner kommandolinja.

3: Hvordan kan jeg få lakt inn programmer som ikke støtter linux men som kan bli kjørt via en virtualisering(vist det var det riktige orde for det) wine...

4: jeg har hørt om Gnome og KDE, som sakt pc min har 1 GB ram å 256MB skjermkort alt fra Amd.ati.. Men hvor får jeg tak i det å hvilken skal jeg velge, Har vært på KDE sin hjemme side men etter det jeg forsto så er ikke KDE en egen distro men en tilleggs funksjon som er lakt inn i linux`?

Vist dere har mere å tilføye så hadde jeg blitt glad for det også...

Takk til alle svar!!!

Ubuntu_Mockup_Hardy_Heron_by_willwill100.png

desktop.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 10 år gammel PC vil ikke gi deg noen god linux-opplevelse med noen av de "vanlige" distroene.

Linux er ikke noe som automatisk blåser liv i en PC som er for treg for Windows, men det er noe som gir deg så mye tilpasningsmuligheter at du lettere kan utnytte en svakere maskin til enkle oppgaver.

Distroer a la det du har screenshots av der, vil trenge en relativt moderne PC for å fungere skikkelig.

Lenke til kommentar

Ok, da finner vi frem te-skjeen.

Linux er navnet på en kernel (norsk: kjerne). Det denne gjør er å hente informasjon fra enheter, sende denne til prosessoren for behandling og sende de behandlede dataene videre til et sted hvor programmer kan få tak i dem.

En distro består av en kernel, installasjonsgrensesnitt og et utvalg av standardprogrammer. Den største forskjellen på distroene ligger i installasjonsrutinene og hvordan oppgradering av programmer foregår.

Gnome og KDE er begge grafiskebrukergrensesnitt (type explorer.exe i windows). Det disse gjør er å presentere programmer i vinduer samt legge ikon på skrivebordet, tegne en fin bakgrunn og så videre. Gnome og KDE er bygget på to forskjellige bibliotek (samling av funksjoner) eller widget-sett (samling av grafiske enheter). Gnome bruker GTK+ og KDE bruker QT. Hva som er "best" avhenger av hva du er vant med og hva du bruker maskinen til.

For å installere en linuxdistribusjon så er den mest vanlige fremgangsmåten å:

1) Laste ned en .iso-fil som inneholder installasjonsrutiner og et standardoppsett for distribusjonen

2) Brenne innholdet av (ikke selve) .iso-filen til en CD- eller DVD-plate

3) Boote maskinen fra CD- eller DVD-platen.

4) Følge installasjonsveiledningen

En viktig ting å huske på er at Linux (normalt) trenger (minst) en egen partisjon. En partisjon er en logisk del av en harddisk. Hvis du ikke forstår hva dette er så anbefaler jeg google.

Les gjerne også Linux != Windows før du bestemmer deg om du vil prøve linux.

Lenke til kommentar

1gb med ram? Da er det egentlig fritt fram.

Desktop-miljø(openbox, KDE, XFCE, etc.............) kan bli lagt inn etter installasjon. I Windows har du et miljø, i GNU/Linux er det egentlig fritt frem på dem som finnes. Så teknisk sett, skrivebords miljø legger du inn etterpå eller er default i distroen(med mindre du drar in Arch).

Første disro............. Hmmmmm, spørs hvor du vil hen. Vil du ha noe som funker uten for mye tull bør du gå for f.eks:

*Ubuntu eller derav(Mint, Crunchbang, etc...)

*openSuse

*Fedora

*Mandriva

Vil du virkelig langt ut på landet:

*Arch

*Slackware og derav(Wolfix er vistnok norsk?)

Og til syvende og sist: Wine er ingen emulator, den emulerer ingenting. Wine står jo tross alt for: "Wine Is Not an Emulator" ironisk nok. Wine er et kompitablitetslag, den "prater" samme språk som Windows i forskjell fra en emulator.

Vis du lurer på om noe kjører: appdb.winehq.com En gigantisk liste over hva som kjører og ikke. Mye funker ut av boksens mens noe trenger litt fiksing(legge til 3 tegn i regedit f.eks).

Lenke til kommentar
1: Hvordan Linux versjon burde jeg velge

Jeg vil anbefale noe Ubuntu basert som første distro. Ikke fordi det er så mye bedre enn alt annet, men fordi det er så mange som kan dette systemet og det er dermed lett å finne dokumentasjon eller få hjelp.

2: hvordan installerer jeg ting i linux/eventuelt åpner kommandolinja.

Innstalasjon av programmer i et GNU/Linux system skjer fortrinnsvis via en pakkebehandler. I Ubuntu finner du et enkelt grensesnitt til denne under Applications -> Add/Remove Programs, og en mer avansert en under System -> Administration -> Synaptic Package Manager

3: Hvordan kan jeg få lakt inn programmer som ikke støtter linux men som kan bli kjørt via en virtualisering(vist det var det riktige orde for det) wine...

Innstalert wine (gjerne gjennom overnevnte pakkebehandler). Etter det så er det bare å dobbeltklikke på innstalsjonsprogrammene for Windows programmet, og det vil oppføre seg "som i Windows". Merk at det ikke er alt som er like godt støttet.

Lenke til kommentar

Gjelder for Ubuntu:

Slik installerer du programmer i Linux:

Du kan også bruke teminalen, både ved å installere fra pakkebrønnene eller fra source. Det finnes også noe som heter .DEB som kan minne litt om .EXE i Windows.

Her er det en del screencast som gir et fint overblikk:

http://screencasts.ubuntu.com/

Stort sett pleier det ikke å være store forskjellen fra distro til distro, men et annet utseende og litt andre kommandoer i ttarminalen forekommer.

Lenke til kommentar
Til dere som forklarer hva Linux er: Hva har skjedd med RMS/GNU? Det er jo det mest essensielle. ;)

Det er vel strengt tatt ikke nødvendig? Slik som RMS/GNU inkluderer X, inkluderer operativsystemfamilien Linux RMS/GNU. :)

Lenke til kommentar

Eller linux er inkludert i GNU. :p

For meg er GNU det store komplette systemet, Linux er kun en kjerne.

I operativsystemfamilien unix-like er GNU en sværing, hvis de fleste distroene velger, foreløpig, å bruker linux som kjerne.

Linux er tross alt en "liten" del av f.eks. Ubuntu. En avansert en, men liten.

Men dette kan vi krangle om i ukesvis, poenget mitt er at GNU bør få litt mer kredit for deres innsats. ;)

Lenke til kommentar
Men dette kan vi krangle om i ukesvis, poenget mitt er at GNU bør få litt mer kredit for deres innsats. ;)

Det er jo mulig. Jeg holder meg til at RMS burde få mer cred og bruker derfor RMS/GNU eller RMS+GNU i stedet for bare GNU, og klarer meg med å bruke Linux når jeg vil prate om det. :)

Lenke til kommentar

Hm TUSEN TAKK til alle som har svart fram til no :new_woot:

Har vært ei hel helg med trykking for og prøve å finne ut om hvordan alt fungerer!!!

Det viser seg at Linux i seg selv faktisk ikke var så vanskelig som man skulle tro.

Jeg sleit litt med å få det installert etter som at jeg måtte bruke en litt eldre versjon av Ubuntu 8.04 for å få det til å kjøre...

Men no har jeg fått alt opp til å kjøre både noen kule effekter sånn som kuben å at når jeg beveger vinduene så gjør de forskjellige ting, var veldig imponerende.

Også at straks jeg var ferdig å installere så var jeg både koblet opp til nett å alt av trådløse tastatur og muser var klar til bruk uten at jeg måtte tenke på driver støtte :thumbup:

Men så har man jo bruker på spotify, så mitt neste problem er at jeg får ikke installert wine??

Jeg vet egentlig ikke hvilken jeg skal laste ned eller hvor. å hva jeg må gjøre for å få det installert!!!

Hadde også et problem med å få (krøllalfa) når jeg skal skrive inn E-mail min!

Lenke til kommentar
Men så har man jo bruker på spotify, så mitt neste problem er at jeg får ikke installert wine??

Jeg vet egentlig ikke hvilken jeg skal laste ned eller hvor. å hva jeg må gjøre for å få det installert!!!

Det er en del pakkebrønner som du selv må åpne for å få tilgang til ekstra programvare, prøv å opne Add/remove applications og velger "All available software" og se om det dukker opp når du søker i Add/remove.

Alt gr+2 funker ikke? Ser ut som om du har fått riktig layout på tastaturet iallefall.

Lenke til kommentar

Det er en del pakkebrønner som du selv må åpne for å få tilgang til ekstra programvare, prøv å opne Add/remove applications og velger "All available software" og se om det dukker opp når du søker i Add/remove.

Alt gr+2 funker ikke? Ser ut som om du har fått riktig layout på tastaturet iallefall.

yes da har man fått opp @ også + mekka meg et tema.

Wine- når jeg skulle installere wine så fikk jeg denne meldinga:

Cannot install 'wine'

This application conflicts with other installed software. To install 'wine' the conflicting software must be removed first.

Switch to the 'synaptic' package manager to resolve this conflict.

Endret av andriesa
Lenke til kommentar

Et nyttig tips, i GNU/Linux generelt er hjelpemeldingene faktisk hjelpemeldinger i forskjell fra i Windows(random error beskjed + denyal of information).

Den sier at du skal gjør det i synaptic i stede(konflikt med noe på PC'n, add/remove ville ikke ha blitt særlig vennelig om den fjernet programvare fra din PC ville den?). Så hvorfor ikke starte Synaptic og installere Wine derfra?

Lenke til kommentar

Har til dags dato hatt store problemer med å installere WINE...

Jeg har Ubuntu 7.04 har Amd prosessor å et Ati skjermkort,

Det som er problemet er at jeg trur jeg har ført inn sources til ubuntu 8.04 å får derfor error når jeg skal laste ned.... + jeg trur ikke heller den laster ned pakker for dem som har Amd men Intel prosessorer.

når jeg skulle skrive sudo apt-get install wine i terminalen så får jeg bare melding om at

andreas@andreas-desktop:~$ sudo apt-get install wine

Password:

Leser pakkelister ... Ferdig

Skaper oversikt over avhengighetsforhold

Reading state information ... Ferdig

Pakken wine er ikke tilgjengelig, men en annen pakke henviser til den.

Dette kan bety at pakken mangler, er utgått, eller bare finnes

tilgjengelig fra en annen kilde.

E: Pakken wine har ingen installasjonskandidat

Når jeg bruker ADD/Remove så får jeg denne meldinga

post-130229-1236531077_thumb.png

post-130229-1236531103_thumb.png

''''

post-130229-1236531163_thumb.png

Lenke til kommentar

Wow, her var det mye rart.

For det første, Ubuntu 7.04 er gammelt og utdatert, og har ikke fått oppdateringer på lenge. Oppgrader til 8.04 eller 8.10.

For det andre, hvordan i granskauen har du klart å legge til pakkebrønnen til Debian Sarge (som er bortimot forhistorisk)?

Lenke til kommentar

Ikke det at det hjelper deg med tanke på problemene dine:

Hvorfor bruker du Ubuntu 7.04? Om du ikke skal bruke det som er nyest er det like greit å gå for en Long Time Support-utgave. Nyeste utgave er 8.10, 9.04 kommer om en måneds tid, nyeste LTS er 8.04.

Feisty er jo ikke lenger støttet, var støttet frem til 2008-10-19. LTS er støttet lengre enn vanlige utgivelser, 8.04 LTS er støttet til April 2011. Nyeste utgave som er 8.10 er støttet frem til April 2010.

Versjonnnummere er laget slik at man enkelt skal kunne vite hvilken dato den er gitt ut på. 7.04 vil da si 2007 i måned 04, dvs April. Utgivlser med LTS etter nummeret er de som har langtidssupport, så langt har det kun vært to av disse. Ubuntu kommer ut to ganger i året, x.04 og x.10.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Hehe ja vet får til det meste når jeg først prøver på noe jeg egentlig ikke kan!!! :innocent:

Grunn for at jeg ikke har oppdatert til en nyere versjon er at jeg prøvde med den nyeste ubuntu men fikk en del problemer med installasjon grunn 2 er at jeg hadde ei cd med pcLinuxos og ei med ubuntu 7.04 ligg anes å fant ut at jeg skulle prøve ubuntu.

Linux i seg selv er jo helt genialt... å det er helt sykt om hvor mye hjelp man får når man lurer på noe.

Vist dere mener jeg burde prøve å oppdatere til eks 8.04 så skal jeg gjøre det, men 7.04 er den eneste jeg har fått opp å kjøre til no uten noen problemer å har begynt å lære en god del fra til no!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...