Gå til innhold

Nok en økonomitråd - hvilken skole?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg håper jeg kan få noen innspill på min situasjon fra noen som kan ha litt peiling på forskjellige økonomistudier i Norge.

Jeg har fullført VGS (m/ 3mx og 3fy og ca 53 studiepoeng) og tilbringer nå et år i Forsvaret. Planen min er å studere noe økonomi/ledelse-rettet til høsten. Så langt virker det som om valget ligger på en 5-årig mastergrad i økonomi og administrasjon (siv.øk), ettersom dette virker som en trygg og sikker utdanning som kunne passet meg bra. Jeg har mest lyst til å holde meg i Oslo/omegn-området hvis mulig.

Problemet går mest ut på hvor jeg skal ta denne utdanningen. Det eneste jeg utelukker er NHH pga manglende karakterer, men er åpent for alt annet. Jeg vet veldig lite om forskjellene på de forskjellige skolene, bortsett fra at BI er privat og vil koste rundt 250k ekstra i forhold til de andre offentlige skolene i landet. I media/søkelyset er det jo soleklart BI og NHH som får stort sett all oppmerksomhet når det kommer til økonomiutdanning, men er det noen spesiell grunn til dette bortsett fra at de er de "to store"? Vil det kunne være mulig å forsvare å bruke 250k på å gå på BI kontra f eks UMB som ligger 3-4 mil unna og er gratis?

Er det noen som har noen innspill på dette? Er sikkert tatt opp 1000 ganger før, men jeg er likevel veldig usikker på noen konkrete ting samt generell informasjon om dette.

1. Er det noe BI kan tilby/noen fordeler kontra de andre offentlige skolene (med unntak av NHH)? Noe som kan forsvare pengesummen det koster å gå der?

2. UMB er jo generelt et landbruksrettet universitet. Har siv.øk-utdanningen noe som helst mer å gjøre med landbruk/miljø enn BI, Bodø eller Sør-Trøndelag sin utdanning? (Landbruk interesserer meg overhodet ikke.) Her har jeg fått høre mye forskjellig.

3. Hvilken offentlige skole blir ansett som den beste for de som ikke har karakterer til NHH?

4. Kan det anbefales/frarådes å ta Bachelor i Økonomi og Administrasjon ved HiO og ta mastergraden et annet sted?

5. Annet? Tips? Skoler? Andre linjer jeg kan vurdere?

Er takknemlig for absolutt all informasjon det er mulig å oppdrive! Har aldri vært så usikker på hva jeg skal velge om noe som helst før. Er faktisk helt blank, så jeg setter stor pris på innspill. Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...