Gå til innhold

Fotgjenger overgang situasjon


MrL

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten "situasjon" som oppsto i dag.

 

runddd.jpg

 

Jeg er den orange bilen, og jeg er i fart inn mot rundkjøringen, da jeg er 1-2 meter unna fotgjenger feltet så jeg en som begynte å gå ut i fotgjengerfeltet på den andre siden. Jeg hadde biler bak meg, og jeg visste at jeg uten noen som helst problemer ville rekke å få hele bilen over feltet før hun kom over den i midten, så da gjorde jeg det. Jeg hadde biler bak meg, og jeg kunne eventuelt bremset litt brått og antakligvis rekket det, men tenke også at det var mindre traffikkavlikling hvis jeg kjørte videre også.

 

Nå er her greia: Jeg mener at dette var det mest riktige i forhold til situasjonen, og ville nok gjort dette hvis jeg hadde hatt lappen og. Jeg vet jo man egentlig skal stoppe når noen er på vei eller uti feltet, men her mener jeg at det var totalt meningsløst når jeg hadde så god tid. Men saken er at jeg skal ha oppkjøring snart, og må følge "loven", så er det stryk å gjøre dette i denne sitasjonen?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde selv kjørt, hadde oppkjøring for litt over ett år siden.

 

Men har en kompis som faktisk sa han strøyk på grunn av akkuratt det der. Så er veldig usikkker.. Jeg trudde at sålenge feltene er delt opp kan du fint kjøre sålenge du ikke hindrer personen som er ute å går.

Lenke til kommentar
Jeg hadde selv kjørt, hadde oppkjøring for litt over ett år siden.

 

Men har en kompis som faktisk sa han strøyk på grunn av akkuratt det der. Så er veldig usikkker.. Jeg trudde at sålenge feltene er delt opp kan du fint kjøre sålenge du ikke hindrer personen som er ute å går.

 

Det er ihvertfall sånn det burde være, men så spørs det om det faktisk er sånn :hmm:

Lenke til kommentar

Som sagt over, du skal egentlig stoppe i sånne situasjoner. Feilen som skjedde her var at du sjekket/oppfattet fotgjengerovergangen for seint til å kunne stoppe på normal måte uten å risikere fare. Man skal alltid sjekke sånnt i god tid sånn at man kan stoppe for alle mulige lignende ting på normal måte.

 

Men det er fort gjordt å overse fotgjengeroverganger tidsnok, spesiellt de som er i utgangen av kryss om man er litt for opptatt med å finne en luke å smette mellom. Derfor skjer det mye ulykker med folk som blir påkjørt i overganger på lyse dagen, og derfor terper kjøreskoler mye på dette og du hadde nok glatt stryki oppkjøringen om du hadde gjordt det på oppkjøring ;).

Lenke til kommentar

Vel, jeg synes du handlet riktig. Det er riktignok slik at man alltid skal stoppe for fotgjengere, men har man bil tett opp i rompa og ikke brukt synet fremover så man er obs på dette (event. kommer litt brått) så synes jeg det du gjorde var greit til å hindre en ulykke.

 

Men selvfølgvelig er det ikke riktig kjøring, og du kunne muligens fått en reaksjon for dette hvis det var kontroll på stedet.

 

Hadde selv en lignende episode på oppkjøring, jeg hadde sett fremover osv. men her kom det en fotgjenger brått på og en bil nærme ræva. Så da tok jeg en liten sjangse, og det gikk fint. Fikk riktignok en feil på den, men forklarte hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde og sensor hadde forståelse for det. Tippet på at det ikke var så populært å kræsje under oppkjøring, he he.

Lenke til kommentar

Kommuniser med sensor. Dersom du gjør feil, vær ydmyk, eller i dette tilfellet forklar at du så personen og hvorfor du valhgte å kjøre. Ved å vise at du har forståelse og er klar over hva du gjør feil og/eller kunne gjort annerledes viser du at du ikke er en elendig sjåfør.

Lenke til kommentar
Kommuniser med sensor. Dersom du gjør feil, vær ydmyk, eller i dette tilfellet forklar at du så personen og hvorfor du valhgte å kjøre. Ved å vise at du har forståelse og er klar over hva du gjør feil og/eller kunne gjort annerledes viser du at du ikke er en elendig sjåfør.

Helt enig. Ikke lat som ingenting og tro at sensoren kanskje ikke la merke til det, for tro meg, det gjorde han ;). Men hvis du later som ingenting og ikke sier noe, så tror han at du ikke var klar over situasjonen selv, og da er det grunn til stryk.

Lenke til kommentar

Eg er også enig, eg brukar å seie at det beste rådet under oppkjøyring er å tenke høgt. Sei rett ut kva du observerer, kva du tenker og kva du gjer. Du kan redde inn mange situasjoner om du forklarar kvifor situasjonen blei slik som den blei. Dette er eit godt råd spessielt om du er sterk på teorien.

 

Ein anna ting som er verdt å nemne er at du ikkje får feil for å kjøyre feil. Om du posisjonerer deg for å svinge til høgre i eit kryss der du skulle til venstre så er det ikkje værre en at du svinger til høgre og at du må kjøyre ei ekstra runde rundt kvartalet for å komme inn i kjøyreruta igjen. Pass for all del på at du ikkje du tar ein kjapp en og byttar til det rette feltet rett før krysset.

Lenke til kommentar
låner tråden til et relevant spm: hvis man er lastebilen her (til høyre), hva er best å gjøre? Fotgjengerne har ikke begynt å gå ut i veien.

 

Her skal lastebilen stoppe og sleppe fotgjengaren over. Spessielt med tanke på at fotgjengaren allereide er ute i vegen og på vei over.

 

Bussen bak kan vente dei 20 sekunda det tar for lastebilen og stoppe opp.

 

Det at to personbilar har kjøyrt ut i krysset bak bussen utan å passe på at dei rekk heilt over og ut av krysset før det blir raudt lys er eigentleg deira problem og ikkje noke som lastebilsjåføren skal trenge å ta hensyn til.

Når det går trikkeskinner gjennom eit kryss så må bilføraren være ekstra påpasselig. Hadde ikkje dei to personbilane bak bussen brote vikeplikta si så hadde det ikkje vært noken sak i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Det at to personbilar har kjøyrt ut i krysset bak bussen utan å passe på at dei rekk heilt over og ut av krysset før det blir raudt lys er eigentleg deira problem og ikkje noke som lastebilsjåføren skal trenge å ta hensyn til.

Jeg tror ikke helt jeg liker denne formuleringen din. Hvis man vet at man kan hindre en alvorlig ulykke der og da ved å kjøre litt annerleders (og ta en bitteliten sjanse) så skal man selvsagt gjøre det og ikke gjemme seg bak "det er ikke mitt problem uansett".

 

Men nå ser jeg ut av tegningen at det er lite sannsynlig at lastebilsjåføren faktisk vet om bilen som står på trikkeskinnene, og normalt skulle de jo også vente til det er klar vei før de kjører over krysset. Så hvis lastebilsjåføren faktisk ikke vet noe om situasjonen lengre bak vil det mest riktige være å stoppe for fotgjengerne ut fra det hun vet der og da.

 

Hvis derimot lastebilsjåføren faktisk vet om situasjonen lengre bak, vil nok det mest riktige være å la være å svinge, men gasse opp og kjøre rett fram, da kan hun avverge ulykken lengre bak og samtidig unngå risikoen med å kjøre på fotgjengerne.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Det at to personbilar har kjøyrt ut i krysset bak bussen utan å passe på at dei rekk heilt over og ut av krysset før det blir raudt lys er eigentleg deira problem og ikkje noke som lastebilsjåføren skal trenge å ta hensyn til.

Jeg tror ikke helt jeg liker denne formuleringen din. Hvis man vet at man kan hindre en alvorlig ulykke der og da ved å kjøre litt annerleders (og ta en bitteliten sjanse) så skal man selvsagt gjøre det og ikke gjemme seg bak "det er ikke mitt problem uansett".

 

Men nå ser jeg ut av tegningen at det er lite sannsynlig at lastebilsjåføren faktisk vet om bilen som står på trikkeskinnene, og normalt skulle de jo også vente til det er klar vei før de kjører over krysset. Så hvis lastebilsjåføren faktisk ikke vet noe om situasjonen lengre bak vil det mest riktige være å stoppe for fotgjengerne ut fra det hun vet der og da.

 

Hvis derimot lastebilsjåføren faktisk vet om situasjonen lengre bak, vil nok det mest riktige være å la være å svinge, men gasse opp og kjøre rett fram, da kan hun avverge ulykken lengre bak og samtidig unngå risikoen med å kjøre på fotgjengerne.

 

Det er ingen ulykke som holder på å skje, men både buss i rute og trikk blir hindret. Dette kan lastebilen se i speilet. Rett fram i krysset hvor lastebilen står er det forbudt for motorvogn, gjelder ikke buss i rute. Fotgjengerne har ikke begynt å gå ut i veien.

Lenke til kommentar

Her skal lastebilen slippe fotgjengeren over, da han har vikeplikt for fotgjengeren. Se det fra en annen vinkel, det er ikke sikkert at fotgjengeren ser en eventuell situasjon bak lastebilen, og derfor vil gå ut i veien slik han har rett til. Det er ingen krise at bussen og trikken i rute må vente noen sekunder.

 

Dersom det er fare på ferde lenger bak, og lastebilsjåføren ser dette, bør han fortsette rett fram.

Lenke til kommentar
Det er ingen ulykke som holder på å skje, men både buss i rute og trikk blir hindret. Dette kan lastebilen se i speilet. Rett fram i krysset hvor lastebilen står er det forbudt for motorvogn, gjelder ikke buss i rute. Fotgjengerne har ikke begynt å gå ut i veien.

OK, da skal lastebilsjåføren ihvertfall stoppe for fotgjengerne. Det som skjer bak er ikke hennes problem.

 

Men husk også at trikk har lang bremseavstand i virkeligheten, så det kan gå fort galt om en bil stopper på et trikkespor hvor en trikk er i fart, selv om trikken tilsynelatende har god avstand til bilen.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...