Gå til innhold

Klemme/Knipse hunden på snuten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vet jeg ingenting om, men jeg har en gang sett et stygt angrep når en beruset mann holdt en elghund (Jämthundtispe) fast etter snuten og "rista litt" på lek. Hunden var vår egen, og jeg rakk ikke å reagere annet enn å be ham kutte ut å herje med hunden. Da han slapp gikk hunden rett til angrep.. hoppet opp og bet ham i ansiktet der han satt. Hele neseryggen var fri for hud, han fikk en risp i øyelokket (gikk med lapp en stund, men berga synet) og et helvetes sjokk. Han insisterte på at vi ikke måtte avlive hunden fordi han herja med den, både ovenfor oss og legevakta. Hun levde flere år etterpå og døde pga sykdom til slutt. Mannen sluttet å herje med hunder i fylla.

Lenke til kommentar

Folk jeg snakker med/kjenner bruker ofte musefelle på hunder når de hopper opp på middagsbordet ect for mat osv.. Gjør nok jævla vondt men ingen av dem som har problemer med hundene på jakt, de er gode hunder nesten alle sammen, de bruker jo nesa der... Et lite knips vil ikke være så ille, tror jeg.

Lenke til kommentar

Politisak vil jeg si er litt drøy, det er sånn at hunden verken skal hoppe opp når eieren er til stedet eller ei, lærer av en eller to ganger. Liker ikke musefella, men knipse gjør jeg.

Prøv å ta musefella på hånda en gang, det gjør vondt som faen, men det går over fort...

ps! Hold deg unna rottefeller :p

Lenke til kommentar

Om man konsekvent forvolder sin hund, mener jeg helt alvorlig at vedkommende burde anmeldes og mistet retten til å innehar dyr. Om man skal disiplinere sin hund gjør man dette uten å medføre hunden lidelse i form av fysisk vold.

Definitiv ikke akseptabelt.

Lenke til kommentar

Varierer vel, men går du å er snill uten å si nei, så får du etterhvert en uhånteerlig hund.. hunden MÅ vite hvem som bestemmer.. Må være mulig å ta tak i hunden uten å slå den, man kan ikke belønne med godbit fordi den ikke var oppå bordet, eller i sofaen. Er den i sofaen, så må det være lov å vise den til plassen sin.

Lenke til kommentar

Det fungerer utmerket å oppdra en hund uten å dra den i nakken eller ta den i øret fordi den gjør noe den ikke skal. Grenser og konsekvenser fungerer supert, vet de hva de har lov til og ikke lov til, så er det stort sett nemo problemo. Men man må være konsekvent, det er klart. Ellers blir de forvirret.

Det er ikke snakk om å stille seg opp og vente med en pølsebit, og så gi den til hunden når den finner ut at det passer å klatre ned fra stuebordet. Det går an å skyve den/vise den ned uten å være brutal eller hardhendt fordi "man må" :)

Lenke til kommentar

Jeg pleier veldig ofte å kremte til mine hunder, sånn "hrmm" eller nei-lyd som vi ofte bruker til hverandre når vi sier nei sånn n-n :p

Roping skjer også, men det er mer i situasjoner der ropet kanskje kan avbryte det de holder på med/nå inn i hodet dems. Sånn f. eks om de skulle klare å raske ned en kilo sjokolade fra benken og er på vei til å spise det, da kan et rop/brøl være effektivt for å avbryte der og da.

Jeg tror ikke det at en hund skvetter fordi det kommer en høy lyd/et rop er skadelig. Men neste gang trenger man antakeligvis ikke ta like hardt i :)

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg folk burde lære seg ordentlig hunde/barnehold om de planlegger å starte en familie. Fysisk avstrafning har aldri vært noe særlig positivt, hverken for deg eller den som læres opp.

Blir irritert når jeg tenker på alle hundene som mishandles av dårlige eiere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde ansvaret for en hund en gang som hatet å bli blåst på snuten. En venninne av meg som hadde ansvaret for den hunder han stod sammen med blåste han på snuten en gang og han ignorerte henne resten av året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...