Gå til innhold

Prosessor: P4,P4-M,P4-M C


Anbefalte innlegg

nå er jeg ganske så forvirra egentlig og håper at noen kan hjelpe meg med å løse flokene angående CPU'er til bærbare.

 

Du har 3 forskjellige versjoner av Pentium 4 som er

- Desktop CPU (P4)

- Mobil CPU (P4-M)

- Mobil CPU Centrino (P4-M C)

 

Det jeg egentlig lurer på er hvor mye raskere er P4-M C enn vanlig P4-M, eneste forskjellen der er vel at Centrino har 512 mere cache (totalt 1MB)?

 

Har også hørt at 1.3GHz Centrino yter som en 2.0Ghz P4, og at en 1.6GHz Centrino yter som en 2.4Ghz P4, det er vel en vanlig P4 de sammenligner med her og ikke en mobil versjon av P4?

 

 

Vil f.eks. en Acer Travelmate 800LCi, 1.3Ghz Centrino med Radeon9000 64MB klare å kjøre BF1942 i 1024x768 oppløsning?

 

 

mvh

nico

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

man har egentlig langt flere alternativer enn det du nevner nedenfor. Centrino er ikke en prosessor men en mobilteknologi. Det riktige er Pentium -M og ikke P4-M C som du skriver.

 

Om du skal kjøre BF1942 i 1024x768 skal dette gå fint med en maskin som Zepto Znote 4100. Vi har testet Znote 4100 og du finner vår test her;

 

http://www.barbara.no/tester/zepto/znote41...4100/index.html

 

Om du vil ha en "lynrask" harddisk bør du sørge for å ha mye RAM og en rak harddisk (5400rpm) .

Lenke til kommentar
mm, takk for svar, men er en Centrino raskere enn Pentium 4 Mobile? Isåfall hvor mye raskere?

 

Eller er Centrino egentlig en Pentium 4-M med mer cache?

Som [L]337- Zonic skrev i sitt innlegg er ikke Centrino en prosessor, men betegnelsen på en teknologi som inneholder en Pentium -M prosessor, Chipset og ett trådløst nettverkskort.

 

Tilbake til saken.

Tester viser at en Pentium -M 1.6GHz har tilsvarende ytelse som en Pentium P4-M 2.4GHz.

Pentium -M er, hvis jeg har lest riktig, bygd på Pentium 3 arkitekturen og har bl.a. 1MB cache.

 

Ble du noe klokere? :)

Lenke til kommentar

den er grei, trodde Pentium 4-M hadde 512 cache og Centrino 1MB Cache, men kan jo ta feil (p4m hos dell har bare 512 cache)

 

 

EDIT:

ah, sorry, ser at dere nå skriver Pentium 4 - M, Pentium - M, to forskjellige ting altså...

 

Så Pentium 4 - M er mobil versjonen av Desktop Pentium 4, mens Pentium - M (Centrino) er en ny prosessor som har lengder på "stavene" noe mellom Pentium 3 og 4...

Lenke til kommentar
den er grei, trodde Pentium 4-M hadde 512 cache og Centrino 1MB Cache, men kan jo ta feil (p4m hos dell har bare 512 cache)

 

EDIT:

ah, sorry, ser at dere nå skriver Pentium 4 - M, Pentium - M, to forskjellige ting altså...

 

Så Pentium 4 - M er mobil versjonen av Desktop Pentium 4, mens Pentium - M (Centrino) er en ny prosessor som har lengder på "stavene" noe mellom Pentium 3 og 4...

Helt korrekt! :D

Lenke til kommentar

Pentium M kalles Centrino dersom det er kombinert med Intel trådløst nettverk. Hvis man ganger P M hastighetn med 1,5 tilsvarer dette sånn ca. hastigheten til Pentium 4-M hvis man sammenligner mhz (P M 1,6ghz yter f.eks. ca. like bra som P4-m 2,4 ghz). Dessuten har den fordeler ved at den produserer mindre varme og gir lenger batteritid..

 

Har også merket meg at denne P M prosessoren også kommer i forskjellige utgaver på samme måte som en av sine forgjengere P3 M. Den finnes i vanlig utgave, Low Voltage utgave og Ultra Low Voltage utgave...(har ikke satt meg helt inn i dette, men de to siste vil trolig bli å finne i Ultraportable maskiner..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...