Gå til innhold

Er bank-ID brikker personlige?

hagfors

Anbefalte innlegg

Skulle veldig gjerne kommet meg inn i nettbanken i helga, men bank-ID brikken min er kaputt. Noen som vet om jeg kan bruke en annen person sin brikke? Dvs. ligger den personlige delen som produserer koden i selve kortet mitt, eller er både kortet og brikken personlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg har brukt andre sine. Dvs mitt kort i deres kodegenerator(samme bank). Funket fint det.

Da er det i alle fall et lite håp. :)

Så får jeg bare håpe jeg ikke har klart å fucke det opp for meg selv med å ha trykt for mye. Brikken jeg har virker som den så fri for strøm at det ikke vises noe i displayet, men hvis systemet er basert på en sekvensiell nummerserie lagret i kortet så kan jeg ha klart å trykke såpass mange ganger på den at serien har blitt tellt fremover litt for langt. Vel vel, får se. :)

Lenke til kommentar

Da tipper eg det er dårlig kontakt i brikken. Som en nødløsning kan du putte kortet inn i leseren og legge trykk på de to batteriene i kodegeneratoren. Har sett mange slike ødelagte brikker(pga at de ikke tåler behandlingen de får) og dette har løst problemet i de fleste tilfellene(hjelper jo ikke om batteriet faktisk er flatt).

Da eg fikk min første hengte eg den på nøkkelknippet(den har jo nøkkelring og greier). Etter ca en måneds tid var den ødelagt(kunne legge press på den for å få frem en kode). Ringte da til banken og forklarte problemet. Fikk da vite at den ikke tålte å henge på nøkkelknippet eller å ligge i trange lommer. Eg spurte da hvorfor den hadde nøkkelring men det fikk eg ikke svar på :p (men eg fikk tilsendt to kostnadsfritt)

Lenke til kommentar
Da tipper eg det er dårlig kontakt i brikken. Som en nødløsning kan du putte kortet inn i leseren og legge trykk på de to batteriene i kodegeneratoren. Har sett mange slike ødelagte brikker(pga at de ikke tåler behandlingen de får) og dette har løst problemet i de fleste tilfellene(hjelper jo ikke om batteriet faktisk er flatt).

Da eg fikk min første hengte eg den på nøkkelknippet(den har jo nøkkelring og greier). Etter ca en måneds tid var den ødelagt(kunne legge press på den for å få frem en kode). Ringte da til banken og forklarte problemet. Fikk da vite at den ikke tålte å henge på nøkkelknippet eller å ligge i trange lommer. Eg spurte da hvorfor den hadde nøkkelring men det fikk eg ikke svar på :p (men eg fikk tilsendt to kostnadsfritt)

Vel, det som skjer når jeg putter kortet inni min er at jeg såvidt kan skimte at "noe" skjer i displayet, men jeg klarer bare til nød å tyde kanskje 2 siffer, og det er på en god dag.

Kjenner jeg bankene i 2009 rett så er det vel ikke bare for meg å spasere inn i en filial når det måtte passe meg og få utlevert en ny heller. Slike ting må vel sendes i post..

Lenke til kommentar
Kjenner jeg bankene i 2009 rett så er det vel ikke bare for meg å spasere inn i en filial når det måtte passe meg og få utlevert en ny heller. Slike ting må vel sendes i post..

Jo, det er det. Jeg fikk ny på 2 minutter da min streiket.

Lenke til kommentar

Klarte å finne en bekjent som brukte samme bank og fikk lånt hans bank-ID dings. Kan bekrefte at det fungerte helt fint. Lærte også noe nytt om hvordan systemet med de sekvensielle nummerene funker. Jeg hadde så klart trykket sekvensen laaangt frem vha. min defekte dings. Når jeg prøvde å logge in så var naturligvis det nummeret jeg fikk lest av noe helt annet enn det nettbanken min forventet å få. Jeg måtte da forsøke en gang til, og så lenge det neste nummeret jeg oppga var det neste tallet i sekvensen i forhold til det jeg nettop hadde oppgitt så gikk det tydeligvis greit. Med andre ord så trenger man ikke å bekymre seg over at unger får tak i brikken og trykker den langt frem i sekvensen osv. :)

Lenke til kommentar
Med andre ord så trenger man ikke å bekymre seg over at unger får tak i brikken og trykker den langt frem i sekvensen osv. :)

Bra at det ordnet seg, men hvem bekymrer seg egentlig over noe sånt? :!:

Du får jo ny gratis på noen dager uansett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For det første burde du ha postet dette som en egen tråd. Trådstarters problem og ditt problem er så ulike som man kan få det og for ryddighetens skyld bør og skal vel dette være en egen tråd. Du får i tillegg mest sannsynlig raskere hjelp.

For det andre, hva med å ta kontakt med banken(som du får beskjed om) og oppgi feilkoden(som du også får beskjed om)? :)

Lenke til kommentar

Sant nok at eg burde ha laga eigen tråd osv. Problemet var nok i alle fall at eg hadde tasta feil eit par gonger, og løyste seg etter ein liten telefon til kundesørvis. Oppskrifta ovanfor (innlegg 11) om berre å halde fram med å taste neste kode var derimot heilt ubrukeleg for min del, fram til kundesørvis låste opp igjen bankid-en. Då funka det med ein gong.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...