steinkul Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Hva betyr egentlig «spam», og hva er opprinnelsen til ordet ? Jeg vet det brukes i forbindelse med søppelpost. Kanskje det finnes et godt norsk ord for det samme. Krydderskinke med dårlig rykte er vel et litt langt begrep :o) Endret 28. februar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
Manerasita Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Fra wikipedia: Den engelske betegnelsen spam kommer av et matvareprodukt. «Spiced ham» (krydret skinke) har ingen sammenheng med useriøs epost å gjøre. Spam er billig, og ble sett på som fattigmannskost, og har hatt et noe frynsete rykte, og spam er brukt i nedsettende betydning. Spam er også en Monty Python-sketsj, der en gjeng med sultne vikinger sitter rundt et bord og roper «spam, spam, spam!». De vil ha krydret skinke, og ropene overdøver alt annet. Monty Python har også flere sketsjer hvor spam er med i en eller annen sammenheng - for eksempel er SPAM med i tittelen på live-showet til Monty Pythons Spamalot. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) I diverse engelske dictionarys er det som antydet over at computer slang bruken av ordet "spam" for masseutsendelse av useriøs e-post/meldinger høyst trolig orginerer fra den nevnte Monty Python sketsjen. Quote: spam Verb [spamming, spammed] Computers slang to send unsolicited e-mail simultaneously to a number of newsgroups on the internet [from the repeated use of the word Spam in a popular sketch from the British television show Monty Python's Flying Circus] Endret 1. mars 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Jeg trodde spam sto for stupid, pointless, annoying messages. I en norsklekse for en stund siden oversatte jeg spam til dmip (dum, meningsløs, irriterende post), men da tok vel ikke læreren min den. Endret 1. mars 2009 av Zarac Lenke til kommentar
steinkul Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Jeg trodde spam sto for stupid, pointless, annoying messages. I en norsklekse for en stund siden oversatte jeg spam til dmip (dum, meningsløs, irriterende post), men da tok vel ikke læreren min den. Et ekte amerikansk begrep ! Takk ! Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Jeg trodde spam sto for stupid, pointless, annoying messages. I en norsklekse for en stund siden oversatte jeg spam til dmip (dum, meningsløs, irriterende post), men da tok vel ikke læreren min den. http://en.wikipedia.org/wiki/Backronym Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå