Gå til innhold

Hvorfor "hater" vi svensker?


Ordinær

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Einaste eg har "mot" svenskar er at dei er veldig kjappe med å seie ting som «är du dum i hovudet eller?». Verkar som om det skal mindre til for å provosere ein svenske slik at han går til personåtak enn ein danske eller nordmann.

 

Elles så er det at svenskar har feil kjønn på ord!

 

Men eg liker danskar og svenskar :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

er vel ingen som faktisk HATER svenskene, men et mobboffer er de, sånn er det med alle land, jeg kan tenke meg sverige har det på samme måten mot finland eller danmark eller noe sånt. vi må alle ha noen å gjøre narr av, sånn er det og kommer alltid til å være.

 

at vi er misunnerlige er bare latterlig da norge på sin side igjen har mye som er bedre enn sverige, f.eks fisk, olje, militær teknologi(vann fronten) osv osv.

alle nasjoner har pluss og minus sider.

norge er ett land med merkelige innbyggere, sære og spesielle. vi mobber jo også danskene, vi mobber alle vi, tilogmed samene, som ER en del av landet vårt. men på den annen side, skaper dette fellesskap og vi føler det som om at svenskene og danskene er våre brødre.

 

med tanke på at sverige har 9.2 mill innbyggere(!!!) så er et kanskje ikke fullt så rart at de er større innen film og musikk...

Endret av simster
Lenke til kommentar

Jeg og alle jeg kjenner "liker" dansker mindre enn svensker, men det jeg tror jeg er grunner er at Norge hadde et godt forlold til danmark lenge. Vi var i "Union" med danmark (danskekongen sa imidlertid at han regjerte over norge slik han regjerte over sjelland og gylland.) Da napoleonskrigen var over og vi skulle bli gitt til svenskene var dansk vårt skriftspråk og de fleste nordmenn ville ha dansk konge osv. og forholdet vårt til danmark var sterkt. Svenskene kom inn og fikk norge mot vår vilje. Dette har nok satt sine spor også i vitsene og "hat-forholdet." selvom de fleste nordmen i dag har et bedre forhold til svensker enn dansker.

 

en liten teori fra min side

Endret av Crex
Lenke til kommentar
Jeg og alle jeg kjenner "liker" dansker mindre enn svensker, men det jeg tror jeg er grunner er at Norge hadde et godt forlold til danmark lenge. Vi var i "Union" med danmark (danskekongen sa imidlertid at han regjerte over norge slik han regjerte over sjelland og gylland.) Da napoleonskrigen var over og vi skulle bli gitt til svenskene var dansk vårt skriftspråk og de fleste nordmenn ville ha dansk konge osv. og forholdet vårt til danmark var sterkt. Svenskene kom inn og fikk norge mot vår vilje. Dette har nok satt sine spor også i vitsene og "hat-forholdet." selvom de fleste nordmen i dag har et bedre forhold til svensker enn dansker.

 

en liten teori fra min side

Klarer ikke helt å se logikken i det? Vi liker svenskene bedre enn danskene fordi svenskene kom og tok oss mot vår vilje og at vi likte danskene bedre før? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg og alle jeg kjenner "liker" dansker mindre enn svensker, men det jeg tror jeg er grunner er at Norge hadde et godt forlold til danmark lenge. Vi var i "Union" med danmark (danskekongen sa imidlertid at han regjerte over norge slik han regjerte over sjelland og gylland.) Da napoleonskrigen var over og vi skulle bli gitt til svenskene var dansk vårt skriftspråk og de fleste nordmenn ville ha dansk konge osv. og forholdet vårt til danmark var sterkt. Svenskene kom inn og fikk norge mot vår vilje. Dette har nok satt sine spor også i vitsene og "hat-forholdet." selvom de fleste nordmen i dag har et bedre forhold til svensker enn dansker.

 

en liten teori fra min side

Klarer ikke helt å se logikken i det? Vi liker svenskene bedre enn danskene fordi svenskene kom og tok oss mot vår vilje og at vi likte danskene bedre før? :hmm:

 

nei, logikken min var at grunnen til at vi ikke liker svenskene er at de tok over oss da vi skulle bli selvstendige, og grunnen til at det ikke går utover danskene er fordivi hadde et veldig godt forhold til danskene på den tiden.. dette ironsike "hatbildet" mot svensker er da mulig blitt arvet fra den gang. som sagt, bare leker med tanker her

Lenke til kommentar

Sant, det er rivalisering.

 

Selv så synes jeg våre svenske naboer er like bra som oss, ikke bedre eller dårligere, og jeg ser på individet og ikke alle. Hvis jeg er rivaliserende (vitser eller sier noe vittig) mot svensker eller dansker, så spøker jeg bare. :p

 

Hvis jeg skulle gått etter historiebøkene ville jeg mislikt både svensker og dansker fordi de har holdt nasjonen nede, men mest danskene. Det var bare svenskene som tok over i 1814. Interessant, men legger ikke sjela mi i det lenger. :)

 

I dag har vi det strålende sammen. Jeg synes det er fint at det er billig i Sverige, for dit tar vi turen innom ofte, og det er jo billig for alt mulig. I Danmark er det også fint, selv om jeg ikke har vært der siden 2001 (dessverre, deilig å være der nede, uansett om du er norsk eller ikke).

 

Jeg har vært innom nasjonal suvernitet, og jeg har nærmest slutta helt å tenke på det. Det er en tapt sak, og vi vil alltid være våre egne folk med egne kulturer, men det er ikke det viktigste. Jeg er mer for at alle skal ha sin egen kultur.

Endret av Crash
Lenke til kommentar

herlig at dere tar opp dette temaet, for jeg skal ha en framføring om nøyaktig det med "hvorfor vi missliker svensker framfor andre folketyper"

 

jeg har kommet med noen punkter:

Misunnelse

Svensk innvandring

Søskenkjærlighet

Krigen

Rivalisering

Arroganse

Ironien

Union

 

Hadde vært bra hvis noen kunne kommet med noe mer:)

Lenke til kommentar
Danskene liker jeg ikke.. Bokseklubben min har en helt fenomenal måte å sette opp mange bokseringer på kort tid når vi skal bokse. Dette lærte vi bort til en klubb i danmark som siden har kalt patenten for fjellaperingen. Dessuten er de stygge, og snakker på en irriterende måte.

 

Svenskene derimot har jeg ingenting i mot, de er bare morsomme ;) Å se en svenske dumme seg ut er ubetalelig. Å se på svensk tv når norge nok engang tar en seier i en eller annen form for sport er også veldig morsomt.

 

 

nesten alle dansker kaller nordmenn for FjeldAber, vært med om det fleeere ganger ^^

Lenke til kommentar

Det er alltid sånn. Man hater liksom de ved siden av.

Norge har jo en grunn til å hate svenskene og danskene, historisk sett, vi har blitt kasta fram og tilbake mellom Danmark og Sverige. Heh.

 

Svenskene hater jo oss også. De svenske-vitsene vi har har svenskene om oss også.

Hørte en svenske som sa (skriver uttale-måte-ting);

 

Hvorforr kastar nordmennene vatten på modemet?

Dem vil surfe på nettet.

 

Eller noe i den duren, det er jo den vi har også;

 

Hvorfor heller svensker vann på pc'en?

De vi surfe på nettet.

 

Så ..., de er jo ikke så mye bedre selv? :L:L:L

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke dansker spesielt godt. Mange av dem er selvgode, svensker virker mye hyggeligere på meg. Pluss at danskene snakker et språk jeg ikke forstår og har et tallsystem som tvinger meg til å komme hjem med haugen av mynter i lommen. (Mine kusiner har danaske kjærester, og disse er kjempehyggelige, så det finnes jo unntak

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...