Gå til innhold

Eldre Sigma 70-300mm på Canon 1000d gir 'err 01'

Anbefalte innlegg

Prøver å bruke en eldre (fra 90 tallet en gang) 'Sigma 70-300mm F4-5.6 DL macro' på et Canon 1000D. Det funker delvis, dvs. AF og Liveview virker, men når jeg tar bildet får jeg en feilmelding:

Err 01 Communication between camera and lens is faulty. Clean the lens contacts.

Er dette kjent problematikk ved bruk av eldre Sigmaer sammen med nyere Canon kameraer?

Har prøvd å rense kontaktene på Sigamen uten resultat. Noe annet som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøver å bruke en eldre (fra 90 tallet en gang) 'Sigma 70-300mm F4-5.6 DL macro' på et Canon 1000D. Det funker delvis, dvs. AF og Liveview virker, men når jeg tar bildet får jeg en feilmelding:

Err 01 Communication between camera and lens is faulty. Clean the lens contacts.

Er dette kjent problematikk ved bruk av eldre Sigmaer sammen med nyere Canon kameraer?

Har prøvd å rense kontaktene på Sigamen uten resultat. Noe annet som kan hjelpe?

Den må inn for chip oppgradering hvis jeg ikke husker feil.

Det er det som er problem med tredjeparts optikk av og til, at det ikke virker på nyere kameramodeller etc.

Oppgraderingen er ikke gratis.

Andreas

Lenke til kommentar

[quote name='andreash' date='28/02-2009 : 19:12' post='13226832

Det er det som er problem med tredjeparts optikk av og til, at det ikke virker på nyere kameramodeller etc.

Hovedsaklig eldre Sigma objektiver som har dette problemet, og som oftest på Canon-kamera. Oppstår mye sjeldnere på for eksempel Tamron og Tokina.

Har så vidt jeg har forstått noe med at Sigma benytter såkalt "back-engineering" og derfor ikke bryr seg så veldig om hvilke standarder og retningslinjer Canon har satt for sine objektiver. Tamron og Tokina følger nok disse standardene noe mer slavisk og faren for feil senere er nok derfor mindre.

Lenke til kommentar
Den må inn for chip oppgradering hvis jeg ikke husker feil.

Takk! Hva innebærer dette? Er det noe som kan gjøres i Norge eller må det sendes til Sigma 'headquarters'? Hvis det er mye styr er det vel neppe lønnsomt tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...