Gå til innhold

Et problem med oppstart..

verzezer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem med pcen. Det har skjedd i de 2 siste dagene , der skjermen ikke vil slå seg på ved oppstart.

For å beskrive dette litt nermere,så forklarer jeg det litt mer detaljert:

I går slo jeg på pcen men skjermen reagerer ikke. "Bussy" og "on" lyset lyser konstant på pcen, til "bussy" lyset slutter å lyse men skjermen står fortsatt i "hvilemodus" (Altså at lys-dioda ved på bryteren bare står å blinker). Jeg prøvde å skru av strømforsyninga 1 gang og på igjen så startet maskinen normalt.

Men i dag var pcen vrang.. først slo jeg den på . Men det gikk ikke, samme problemet som dagen før, der skjermen bare står å blinker. Jeg slo av pcen og sjekket alle IDE tilkoplingene til hardisken og strømforsyning

til hardiskene. Så prøvde jeg igjen, men neida.. den funket forsatt ikke.

Til slutt tok jeg av kjøleribba på cpuen og sjekket om cpuen var i orden (jeg tok av temperatur måleren som fulgte med vifta). Fjernet en ekstra usp sak som sitter ved pci portene. (ikke i) . Og rørte litt på en kondensator og blåste bort litt støv fra hovedkortet.

Men når jeg prøvde å starte pcen igjen startet pcen normalt og skjermen reagerte.

Jeg skjønner det ikke helt, men kanskje noen har kjenskap eller en tanke om hva som gjør at pcen ikke vil starte ordenterlig iblandt?

PS! Jeg har også fått noen advarsler i BiOS om at cpu vifta ikke går, men grunnen til det er nok vifta som har 2500 rpm ved 20 grader. Dvs at vifta trekker mindre strøm og almarmen går. Uansett så tror jeg kanskje ikke at dette er problemet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bruker AGP-slot til skjermkortet så kan denne sokkelen være gjenstand for problemer.

Sokkelen 'mangler' lås/holder i bakkant slik at jeg i alle fall noen ggr. har vært utsatt for at kortet arbeider seg ut av sokkelen og lager problemer.

Dette skjer spesielt dersom man flytter på PC'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...