Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp ang. Lotteriloven og poker

Stian Jacobsen

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på om noen kan hjelpe meg å tyde lotteriloven litt?

Vi planlegger å starte en poker-turnering, vi ønsker å kunne gi deltagere en form for premie,

derfor er spørsmålet mitt, Er det lov til å --

1) Ta inngangspenger i et lokale der det spilles poker? (Tanken er å ta 200kr i CC uannsett om personen skal spille poker eller ikke)

2) Bruke gavekort/verdikort som premie (f.eks kontant-kort, visa-gavekort)

3) Servere alkohol ved bordet (Lokalet er et utested)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg er noe jussgeni vil jeg TRO at gavekort vil være likestilt med en pengepremie. Poker regnes som lotteri i Norge og da må man etter hva jeg har skjønt ha spesielle tillatelser for å drive dette organisert. Inngangspenger må dere jo bare ta, det er jo helt vanlig på et utested, og jeg går utfra at skjenkebevilgningen er i orden og da er jo ikke det noe problem.

Det jeg ser for meg er at loven har tatt høyden for en slik ganske så åpenbar måte å snike seg rundt lovverket på. Jeg kan selvsagt ta feil, men man leser jo stadig om organiserte pokerlag som blir raidet.

Neppe så mye hjelp i dette innlegget, men litt artig å se om logikken holder vann.

Lenke til kommentar
§ 1. Definisjoner m.v.

I denne loven menes med

a) Lotteri: virksomhet der deltakerne mot innskudd kan erverve gevinst som følge av trekning, gjetting eller annen fremgangsmåte som helt eller delvis gir et tilfeldig utfall.

b) Lykkespill: lotteri ved hjelp av tombola, lykkehjul, bingo eller andre mekaniske eller elektroniske innretninger der det foretas en rekke fortløpende trekninger.

c) Gevinstautomat: lykkespill der trekningen foregår ved en mekanisk eller elektronisk innretning som også foretar automatisk gevinstutlevering.

d) Varegevinstautomat: gevinstautomat som utleverer gevinst i form av varer.

e) Utbetalingsautomat: gevinstautomat som gir gevinst i form av penger eller verdibevis.

I tvilstilfelle avgjør departementet med bindende virkning om det foreligger lotteri, og i tilfelle hva slags lotteri som foreligger.

Kongen kan ved forskrift bestemme at a) virksomhet som går inn under første ledd, helt eller delvis skal unntas fra loven.

b) loven helt eller delvis skal gjelde for mekaniske eller elektroniske innretninger som mot innskudd gir rett til spill uten mulighet for gevinst (underholdningsautomater).

Loven gjelder ikke for lotterier som faller inn under lov av 28. august 1992 nr. 103 om pengespill m.v., eller som for øvrig er regulert i særskilt lov.

I norge blir poker rekna som lotteri. Merk her at det er kun rekna som lotteri om deltakarane må satse noke for å vinne.

No skal ikkje eg prøve meg så mykje på tolkning av denne lova, men om det er gratis å komme for å spele poker og du ikkje må kjøpe noke for å være med så er det gratis.

Dette er grunnen til at visst eit produkt som f.eks Coka Cola har ei konkurranse med premie så står det også at konkuransen ikkje er kjøpsbetinga, med andre ord du kan få ditt lodd ved enten å kjøpe eit produkt eller ved å ringe å be om å få eit lodd. På denne måten blir trekkninga eit lotteri der det er valgfritt om spelarane vil betale for å være med eller ikkje.

Korvidt inngangspengar kan bli rekna som innsats er eg usikker på, men eg vil tru det.

Om ein person kan komme til utestedet utan å betale innskudd og utan å kjøpe øl så er det lovleg. Då er pokerspelinga å sjå på som undeholdning for gjestane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...