Gå til innhold

Kan jeg søke om å få penger når jeg bor hjemme og går på VGS?

gneis

Anbefalte innlegg

Jeg er 18 år og bor hjemme samtidig som jeg går på videregående skole.

Logisk nok er det ikke så godt betalt å bo hjemme samtidig som jobbmarkedet er litt vanskelig for tiden.

Er det mulighet for å søke om økonomisk støtte gjennom NAV eller noe?

Isåfall, hvordan søker jeg?

Endret av datating
Emnetittel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enig med joakim1.

Hvis foreldrene dine er skilt så får du uten problemer 10-15000,- i året, samme om dere er millionærer eller lever på trygd. Utrolig latterlig system, men sånn er det.

Fra hvor?

I stipend. Hvis du går på vgs vel og merke

Lenke til kommentar
Logisk nok er det ikke så godt betalt å bo hjemme samtidig som jobbmarkedet er litt vanskelig for tiden.

Det er ingenting som er logisk med det utsagnet ditt. Hva er det du mener, at du skal få penger for å bo hjemme?

Verken skole eller det å bo hjemme er noe man får betalt for, snarere tvert i mot. Skal du få betalt må du få deg en jobb.

Er det bare jeg som ikke skjønner bæret av hva du mener?

Lenke til kommentar
jo man får penger i stipend viss man har skilte foreldre jeg har flere i klassen med skilte foreldre og foreldrene er høytlønnede, de får det

Mulig klassekameratene dine syns det er flaut at foreldrene ikke tjener så bra, men for elever på videregående skole blir stipend og lån behovsprøvd mot inntekten og formuen til foreldrene/steforeldrene dine.

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend...tekt-og-formue/

Lenke til kommentar
jo man får penger i stipend viss man har skilte foreldre jeg har flere i klassen med skilte foreldre og foreldrene er høytlønnede, de får det

Dette er ungdommer som bor hjemme hos en av foreldrene sine også? Slik at det ikke er snakk om borteboerstipend?

Lenke til kommentar
Man får ikke stipend på vdg skole fordi om foreldrene er skilt uavhengig av inntekten deres.

Systemet er nok ikke så latterlig likevel, for det er faktisk basert på foreldres inntekt.

Har en kompis med skilte foreldre. Faren hans har noe lignende 900 000 i inntekt, og han får typ 13000 i stipend hvert år.

Endret av mach1ne
Lenke til kommentar

Hvis foreldrene er skilte så regnes kanskje stipendgrunnlaget ut ifra inntekten til den du bor hos?(hvis du da ikke er like mye hos begge)

Du får vel uansett minstesatsen om du søker tror jeg, den skal dekke bøker osv å er vel på ca 2400kr

Lenke til kommentar

Det beste er å ikke ta opp lån allerede på videregående.

Du må huske at pengene skal betales tilbake med omtrent 3* om du ikke betaler ned raskere og du skal kanskje tilbringe noen år på høyskole osv. Blir veldig for dritmye penger i lån.

Søk om kun stipend i så fall og evt skaff deg en deltidsjobb. Finn folk i slekta som trenger litt hjelp og på den måten skaffe deg noen skattefrie kroner.

Lenke til kommentar
Hvis foreldrene er skilte så regnes kanskje stipendgrunnlaget ut ifra inntekten til den du bor hos?(hvis du da ikke er like mye hos begge)

Du får vel uansett minstesatsen om du søker tror jeg, den skal dekke bøker osv å er vel på ca 2400kr

de har endra på det når jeg gikk i første så fikk alle i andre klasse 2400kr jeg fikk bare 800kr

Lenke til kommentar
Man får ikke stipend på vdg skole fordi om foreldrene er skilt uavhengig av inntekten deres.

Systemet er nok ikke så latterlig likevel, for det er faktisk basert på foreldres inntekt.

Har en kompis med skilte foreldre. Faren hans har noe lignende 900 000 i inntekt, og han får typ 13000 i stipend hvert år.

Siden lånekassen henter inntektsopplysninger fra kemneren, så er det to muligheter til at dette er mulig. Enten så lyver kompisen din om inntekten til foreldrene sine eller så har de svarte inntekter.

Lenke til kommentar

Siden lånekassen henter inntektsopplysninger fra kemneren, så er det to muligheter til at dette er mulig. Enten så lyver kompisen din om inntekten til foreldrene sine eller så har de svarte inntekter.

Er vel det at det er inntekten til forsørger som teller, så hvis moren er lavtlønnet teller det.

Ligningsgrunnlaget ligger jo som kjent på nettet, så lett å sjekke..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...