Gå til innhold

Ubuntu-bruker prøver seg på Arch

µT.

Anbefalte innlegg

Har samme erfaring bare motsatt :p Ting funker dårlig i Ubuntu, men funker i Arch :S

Kunne ikke vært mer enig! Hver eneste gang jeg er borti Ubuntu støter jeg på problemer. Greit nok... støter på problemer i Arch også, men her er det iallefall lett å fikse.

Brukerfeil? :whistle: :!:

Kan ikke huske sist Ubuntu bød på noen problemer, bortsett fra pulseaudio.. Men som alltid er det den første applikasjonen som ryker ut døra etter install ;)

Nettverket forsvinner med gjevne mellomrom på kjæresten sin laptop. Hadde hun vedlikeholdt pcen selv hadde hun ikke hatt en fungerende pc.

Trådløst regner jeg med. Prøvd å bake ny driver?

Jepp...

Det er vist en eller annen bug med NetworkManager/nm-applet. Bare forsvinner og det er ikke bare å starte nm-applet på ny for ei jente som ikke er datakyndig. Ikke at det bare er å starte det på ny heller.

Kunne ikke vært mer enig! Hver eneste gang jeg er borti Ubuntu støter jeg på problemer. Greit nok... støter på problemer i Arch også, men her er det iallefall lett å fikse.
Så sant, så sant. Wikien til arch overgår ubuntudokumentasjonen i de aller fleste tilfeller, og det med solid margin. I tillegg vet folk hva de snakker om der, så du faktisk kan få fikset det som er problemet. Nakkehårene reiser seg når jeg ser hva folk får foreslått på ubuntuforum. De kjører kommandoen, og takker og bukker, selv om svaret egentlig var helt feil - i hvert fall ikke godt.

Et program kommer ikke på nett: "sudo ufw disable" Akkurat ja.

Hvordan kan jeg få xx?: "sudo apt-get install restricted-extras" Nei, det VAR ikke det som ble spurt etter.

Hvorfor fungerr ikke det her? "Øøøøøøh. Hmh. installer på nytt?" Wehey, goodl old MS-times!

Oppstartshåndteringen (av programmer og tjenester) er grusom. Rett og slett helt jævlig. Takke meg til rc.conf. Litt for mange ubuntu"eksperter" på ubuntuforums kan bruke google (dårlig) og har hatt OS i ett år. Uten å åpne en config-fil. De kjenner jo ikke systemet sitt i det hele tatt.

Jeg har nok ødelagt mer i arch enn jeg gjorde i ubuntu, men i arch kan jeg fikse det. Det er veldig mye vanskeligere i ubuntu.

Menmen, jeg er nå engang født distro-hore, så snart må noe annet under lupen. :p

rc.conf er et godt eksempel ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Arch ligger vel foran ubuntu på kjerneversjon (vel, det meste, egentlig)
Tullball, du har pakkebrønner som gir deg alt i løpet av en dag eller to. Enten det er siste release kandidat av kjerne eller siste beta av KDE. Jeg er litt lei av at denne mantraen gjentaes når det ikke har rot i virkeligheten.
Så sant, så sant. Wikien til arch overgår ubuntudokumentasjonen i de aller fleste tilfeller,
Ikke i fylde og enkelhet, og det er det viktigste. Kvalitet er diskuterbart.
I tillegg vet folk hva de snakker om der, så du faktisk kan få fikset det som er problemet. Nakkehårene reiser seg når jeg ser hva folk får foreslått på ubuntuforum. De kjører kommandoen, og takker og bukker, selv om svaret egentlig var helt feil - i hvert fall ikke godt.
Enig i at gjennomsnitts Arch bruker er på høyere nivå, men forumet her er fullt av moteksempler på det du sier. Løsningene er ofte GUI baserte i Ubuntu, og det er tryggere enn å lede folk ut i herjing med configfiler.
Jeg har nok ødelagt mer i arch enn jeg gjorde i ubuntu, men i arch kan jeg fikse det. Det er veldig mye vanskeligere i ubuntu.
Tullball, ikke vanskelig å fikse ting i ubuntu, og vet du hvor du skal gå finner du også dokumentasjon av høy kvalitet og mangfold.
Lenke til kommentar

Mulig det er en vanesak. En blir jo litt bedre kjent med hvordan systemet er bygget opp når en bruker et system over lengre tid. Det er jo alltid litt forskjell på hvordan de forskjellige distroene er satt opp. Synd i grunn... hadde sikkert vært tjent med en form for standard. Hadde Ubuntu, Suse og Fedora gått for en standard hadde kanskje mye vært gjort.

Lenke til kommentar

Altså.. Selv er jeg Ubuntu-bruker, og dukker det opp et problem, så vet jeg gjerne hvordan det skal fikses (ubuntuforums.org). Jeg er ingen linux-pro, men jeg vet hvordan man fikser problemer uten hjelp, og hvordan man får Ubuntu-systemer til å fungere uten noen problemer.

Arch derimot bør man være litt mer kunnskapsfull - uten at jeg kaller mine medmennesker for nerder - for det er jeg også. Men med Arch bør man vite hva man gjør.

Nå er folk selvfølgelig uenig, men slik er det bare å forvente i et diskusjonsforum. :)

Lenke til kommentar
Tullball, du har pakkebrønner som gir deg alt i løpet av en dag eller to. Enten det er siste release kandidat av kjerne eller siste beta av KDE. Jeg er litt lei av at denne mantraen gjentaes når det ikke har rot i virkeligheten.

Selvfølgelig, men det er ikke det som er standard i Ubuntu. Man kan legge til allverdens pakkebrønner, men nå snakket jeg om de offisielle pakkebrønnene som er rettet mot "vanlige" brukere. Der ligger Arch foran. Om det er positivt eller ikke får bli et annet spørsmål.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, men det er ikke det som er standard i Ubuntu. Man kan legge til allverdens pakkebrønner, men nå snakket jeg om de offisielle pakkebrønnene som er rettet mot "vanlige" brukere. Der ligger Arch foran. Om det er positivt eller ikke får bli et annet spørsmål.

Arch er ikke for vanlige brukere, og den er rolling. Akkurat som Karmic Koala brønnene som er offisielle rolling pakkebrønner til ubuntu. I tillegg har du alle ppa brønnene som gir deg muligheten til å ha et stabilt basisoppsett med utvalgte pakker som bleeding.

Jeg har full respekt for at folk foretrekker en slank DIY distro som Arch, men når det gjelder ferske pakker, og vedlikehold av pakker er jeg redd jeg som ubuntubruker i praksis har vesentlig lettere tilgang til det enn deg.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne hvorfor Arch ikke er for vanlige brukere. Leser du news før du kjører pacman -Syu støter du sjeldent på noe. Jeg har ikke hatt noe mer kluss med Arch enn med noen av de andre distroene jeg kjører/har prøvd bortsett fra en dsdt fil som ikke var i orden, men det har ikke noe med verken Arch eller Linux å gjøre i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Jeg ser på meg selv som en vanlig Linux bruker og jeg kan ikke si at jeg føler meg trygg med Arch(har bare installert det en gang) og for meg så fungerer Ubuntu/Fedora veldig godt til mitt bruk, dessuten er det deilig å bare sette inn en CD/DVD og 20 min senere så :D

Lenke til kommentar

Hvor kan jeg finne en slik pakkebrønn? Er lei av å måtte søke nettet gjennom etter deb's til forskjellige programmer da de som ligger i den standard pakkebrønnen er steingammelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...